De Keukenhof kreeg dit Paasweekeind een negatief reisadvies. Toeristen werden opgeroepen de molens van Kinderdijk niet meer te bezoeken. Paasraces, bollenveldliefhebbers en strandgangers lieten het verkeer vastlopen.
En hoe ging het op de Zaanse Schans… een gezellige drukte? Drukte wel. Maar gezellig? Eén van de bezoekers omschreef het als een mierenhoop.
Boven een foto die Wim de Jong vandaag maakte van de drukte van vandaag, tweede Paasdag, “gezellig druk” volgens hem.
Hieronder het Zonnewijzerpad op eerste Paasdag, het is het pad van de parkeerplaats naar de Kalverringdijk.
De tweet van Wim de Jong nogmaals (met de volledige foto).
Het is vandaag weer gezellig druk op de Zaanse schans pic.twitter.com/eQuQMU7vdu
— Wim de Jong (@dj_wim) 22 april 2019
Zaanse Schans-directeur Maarten van der Meer maakte een filmpje van al die gezelligheid.
Maar de sfeer en het weer geweldig #zaanseschans #EasterWeekend2019 pic.twitter.com/qerVP7yKQK
— Maarten van der Meer (@MaartenvdMeer) 21 april 2019
Een foto van gister, waarschijnlijk via de webcam: “gezellig druk”
Op de Zaanse Schans is het ook gezellig druk. pic.twitter.com/yMFj6lE60o
— FCKok (@De_Kloek) 21 april 2019
De drukte begint al bij het kruispunt van de Guisweg.
De autoparkeerplaats was vol, auto’s werden doorgestuurd naar het terrein van de Zaanse Zakkenhandel.
Wie de website van de Zaanse Schans bezoekt, ziet trouwens dat de categorie ‘Gezellige drukte’ helemaal niet meer bestaat, het is Druk of Top drukte.
Zolang de Zaanse Schans wereldwijd door de ondernemers en soortgelijke belanghebbenden wordt gepromoot op internationale toeristenbeurzen zal het bezoek aan de Zaanse Schans alleen maar toenemen. Nog versterkt door de toenemende welvaart in steeds meer landen, de ongebreidelde reislust van de mens en de vaak belachelijk lage ticketprijzen voor een vliegreis. Houd dat allemaal maar eens tegen!
Volkomen uit het oog is en wordt verloren dat de ZS een woonbuurt is zoals dit er in 1850 uitgezien zou kunnen hebben en zoals het ook door de ontwerper Jaap Schipper en de toenmalige gemeente Zaandam was bedoeld. En geen Openlucht Museum zoals tegenwoordig dikwijls wordt gesuggereerd. Heb 20 jaar op Haaldersbroek gewoond en heb het allemaal zien verworden tot een onbeheersbare situatie waar het gebied niet op is berekend en dit ook nooit zal zijn. Met vooral een enorme overlast door wild parkerende automobilisten en touringcars waardoor eigen personeel en leden van de verschillende verenigingen het nakijken hebben.
Ieder nieuw aantredend college van B&W denkt opnieuw het ei van Columbus uit te vinden door bijvoorbeeld met de suggestie te komen om een toegangsprijs te gaan heffen. Forget it! Het is gewoon een dorp met openbare wegen en straten wat zich niet laat afsluiten als een museaal gebied.
Er is geen pasklaar antwoord op de vraag hoe je de huidige ontwikkelingen zodanig kunt beïnvloeden dat de druk beheersbaar wordt en liever nog afneemt. Maar helder is dat de bewoners van de ZS en Haaldersbroek en de aan de Diederik Sonoyweg gelegen bedrijven en verenigingen het allemaal knap zat zijn.
Op (onze) parkeerplaats achter het Zaanse bakker the kun je je auto ook al niet meer normaal kwijt...
Het parkeerterrein van station Zaandijk stond vanmorgen ook weer stampvol. Met campers wel te verstaan (hoofdzakelijk Duitse, Italiaanse en Franse kentekens).
Vanwege de drukte gisteren (1ste paasdag) hadden diverse toeristen hun auto in de berm van de Leeghwaterweg geparkeerd. Misschien een optie om de parkeerplaats langer open te stellen....
Is het misschien een idee om daar het parkeren helemaal op te heffen?
Scheelt een hoop (verkeers) problemen...
Laat de mensen lekker met de trein komen, of de fiets, en hef de 2 parkeerterreinen op
Wat betreft de bussen stel ik voor om die te laten parkeren op de plak waar nu de Campers staan, een beetje lopen naar de Schans doet een mens goed
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn als er maar een wil is
Ja maar de Zaanse Schans wil wel geld verdienen...Parkeren kost voor bussen 22 euro (!!) per dag. Per uur betalen is niet mogelijk (dus moeten ze het hele dag-tarief betalen) en de bussen blijven gemiddeld tussen de 1 en 2 uur. Reken maar uit hoeveel winst ze maken...Parkeerterrein sluiten betekent kip met de gouden eieren slachten. Aan de andere kant: het is inderdaad heel erg druk...
Op 19 en 20 maart was code geel dus gezellige drukte. De weken ervoor stond het sein op groen en was het dus rustig.
De conclusie dat gezellig druk niet meer bestaat is dus niet waar. Het was echter niet in april.....