Samen met een van de bewoners van het nieuwbouwproject Zaanse Helden, lopen we de garage in. “Kijk, hij is bijna helemaal leeg,” zegt ze terwijl ze haar armen wijd spreidt. Er mag dan misschien genoeg plek zijn, haar auto mag ze er in ieder geval niet parkeren. Zo zorgeloos wonen als in de advertentie stond, bleek het niet te zijn.

“Tijdens de selectieprocedure kon ik aangeven of ik een parkeerplaats bij mijn woning wilde hebben. Er werd op de website ook veel geadverteerd met ‘inpandig parkeren’ en ‘garage beschikbaar’. Er staat zelfs dat als je een woning kiest zonder gekoppelde parkeerplaats, dat je die er dan los bij kunt huren. Toen ik ‘ja’ aanvinkte, ging ik er dus vanuit dat ik een plek voor mijn auto zou krijgen. Tijdens het proces van de huurovereenkomst werd mij niet duidelijk dat er geen parkeerplek bij mijn woning beschikbaar was. Sterker nog, ik kreeg pas bij het ontvangen van de sleutel te horen dat ik geen parkeerplek kreeg. Mijn buren hebben er ook last van, zij hebben zelfs twee auto’s.”

Bewoners die geen parkeerplaats kregen, waren enorm teleurgesteld.

“Als ik dit had geweten, was ik hier nooit gaan wonen.”

De bewoonster voelt zich simpelweg flink misleid door verhuurbedrijf Altera omdat ze haar hier niet duidelijk over hebben geïnformeerd. Vastgoedmanager Schep, die het beheer verzorgt voor Altera, geeft aan dat de bewoonster dit wel had kunnen weten. In de huurovereenkomst stonden geen maandelijkse kosten voor een parkeerplaats vermeld; hieraan had ze kunnen zien dat ze niet zou beschikken over een plek.

Reservelijst

Huurders die geen parkeerplek hebben bemachtigd, worden op de reservelijst geplaatst, maar de kans is nihil dat mensen op deze lijst alsnog een parkeerplek krijgen. “Het eerlijke verhaal is dat er op dit moment 0 parkeerplaatsen beschikbaar zijn” krijgt een bewoner te horen. Er wordt tegen de bewoners gezegd: “Ga er maar niet van uit.”

Dat de communicatie van Schep misleidend is, vinden ook andere bewoners:

“Wij hadden in eerste instantie gezegd geen parkeerplaats nodig te hebben. Maar wij denken eraan om een auto te kopen. Bij de oplevering heb ik gevraagd aan Vastgoedmanager Schep of we later nog een parkeerplaats konden krijgen. Zijn antwoord, zonder overdrijven: ‘Oh, ja zeker, er zijn nog heel veel parkeerplaatsen te krijgen.’ Goed dat we uiteindelijk toch hebben beslist nog geen auto te kopen.”

Bewoners die hier achteraan gaan, blijven met vraagtekens achter. Reacties van Altera of Schep blijven vaak uit. Als er al een reactie komt, biedt die vaak geen oplossing, of ze worden van het kastje naar de muur gestuurd.

Geen parkeervergunning

Het alternatief? Parkeren in de buurt. Maar niet onbelangrijk: dat is betaald parkeren, en inwoners van de Zaanse Helden kunnen geen vergunning krijgen. Parkeren in de naastgelegen Muziekbuurt kost minimaal € 58,80 euro per dag. De bewoners van de Muziekbuurt waar nu nog gratis parkeren is, ervaren veel parkeeroverlast, en via een groot geel bord wordt verzocht te parkeren bij de nabijgelegen Ebbehof. Daar kost het parkeren maximaal € 19 euro per dag. In het deel van de Muziekbuurt naast Zaanse Helden (o.a. Opera) wordt dit jaar nog betaald parkeren ingevoerd. (artikel gaat door onder foto)

De gemeente heeft een parkeeronderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat er voldoende parkeerplekken zouden moeten zijn voor het aantal en type woningen van de Zaanse Helden. Voor de in totaal 356 huurwoningen zijn er 248 parkeerplekken beschikbaar. Als ieder huishouden zou beschikken over één auto, dan zouden er 108 plekken te kort zijn. Hoeveel mensen er precies op de wachtlijst staan, is niet bekend.

Schep stuurt de zwarte piet door naar Zaanstad, de vastgoedmanager geeft aan te voldoen aan de norm van de gemeente: “als bewoners willen dat er meer parkeerplekken komen moeten ze daarvoor bij de gemeente zijn, die moet dan zijn norm aanpassen.”

De bewoonster vindt het heel vervelend dat er nog steeds geen oplossing is.

“Ik snap dat we in de toekomst minder auto’s moeten hebben en daarmee ook minder parkeerplekken. Nu is dat gewoon nog niet realistisch, en moet er een oplossing komen voor dit probleem.”

Uitgang parkeergarage, niet alle woningen zijn opgeleverd of betrokken (koopwoningen volgen nog) wat een deel van de huidige leegstand zou kunnen verklaren. Schep geeft aan alle parkeerplaatsen verhuurd te hebben.

De verkoper was overigens duidelijk over parkeren bij het aanprijzen van de huurappartementen: dat kan gewoon: ‘Parkeren kan in de garage’.

Het parkeerplaatsloos bouwen is met Zaanse Helden niet ten einde in Westerwatering en omgeving. Ook bij de Tijdgeest en Stelling/De Heldin zijn aanzienlijk minder plekken dan auto’s. Naast het station verrijzen de De Catherina en Figaro zonder parkeerplekken. Betaald parkeren in Westerwatering is alleen voor de bestaande bewoners.

Wensdenken

De Orkaan maakte eerder een uitleg-video over auto’s en/in Zaanstad, dat zijn er 100 per 100 huishoudens, maar daar zitten de lease-auto’s, bestelbusjes en buitenlandse kentekens niet bij (dat zijn er minimaal 10 per 100 huishoudens). Dat mensen minder of zelf geen auto hebben is vooral wensdenken:

Ervaart u ook problemen met parkeren bij de Zaanse helden? Stuur ons een mail.

Door: Silva Honig en Arne Doornebal. Bron: Gemeente Zaanstad, CBS, bewoners van de Zaanse Helden, vastgoedmanagers Schep en verhuurbedrijf Altera.