Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. Ze gingen in rook op, vielen in het water of in duigen. Ze bleven beperkt tot de tekentafel, kwamen nooit verder dan een artist impression en verdwenen onder in de digitale ladenkast.
De Orkaan stoft er bijna elke maandag eentje af die het waard is om aan de vergetelheid te ontrukken. Vandaag: waar bleven de plannen voor de parkeergarage, de voetgangers-loopbrug en de veilige fietsroute bij de Zaanse Schans.
Wat? Waar? Wanneer?
VVD-wethouder Dennis Straat trok in december 2017 een grote broek aan: “Zoals wij naar de Eifeltoren gaan als we naar Parijs gaan, zo gaan toeristen in Nederland naar de Zaanse Schans. De Zaanse Schans is bepalend voor ons imago, nationaal en internationaal. De verwachting is dat we in 2030, op De Efteling na, de grootste toeristische attractie van Nederland hebben.”
Straat verwachtte 3 miljoen bezoekers, en “we moeten er dus voor zorgen dat het gebied veilig en aantrekkelijk blijft. Voor bezoekers, maar ook voor Zaankanters zelf, niet in de laatste plaats voor de mensen die er wonen’. Straat en collega Munnikendam zagen als belangrijkste knelpunten de drukte op de Kalverringdijk en het gebrek aan parkeervoorzieningen.
En daar gingen ze wat aan doen:
- Nieuwe parkeerplekken bij de Zaanse Zakkenhandel en onder het voetbalveld van VV Zaandijk.
- Bezoekers gaan vanaf de parkeergarage met een iconische brug de Leeghwaterweg over naar de Zaanse Schans.
- Het Schansend (bij bussenparkeerplaats) wordt nieuw centraal entree-plein met de informatievoorziening, verkooppunten en sturing van bezoek.
- Op de Kalverringdijk worden fietsers en wandelaars gescheiden. Het fietspad op de Kalverringdijk wordt verlegd naar de andere kant van de sloot.
En wat nu?
Er gebeurde in de afgelopen 6 jaar (en een beetje meer – de plannen dateren van oktober 2016) zo goed als niks op dat gebied. Parkeren is nog steeds een probleem, de overlast in de omgeving is groot, VV Zaandijk zit nog waar het zit, bij de Zakkenhandel kwam geen parkeergarage, oversteken gebeurt nog steeds niet via een brug (zelfs niet via een niet-iconische) maar over de straat, er is geen nieuwe entree met een centraal plein, en het nieuwe fietspad is een droom gebleven.
Want wie moest dat betalen? Volgens Zaanstad ging Stichting de Zaanse Schans een financieel model uitwerken “waarin de kosten en baten worden verwerkt”. Zaanstad wilde wel ‘meehelpen’, maar “als investeringen aan de orde komen, dan zal dat alleen gebeuren na besluitvorming van de gemeenteraad.” En dat gebeurde dus niet. Er werd een ‘verdien-model’ voor de Zaanse Schans ontwikkeld dat op algemene hoon kon rekenen, er werd een ‘duinkaart’-model bedacht dat praktisch onmogelijk was, consultants en organisatiebureaus bogen zich over de bestuursstructuur, er werd een ‘vermakelijkheden-belasting’ geïntroduceerd die een schijntje oplevert van de aanvankelijk verwachte inkomsten terwijl Zaanstad het mobiliteitsplan voor de Zaanse Schans blijft uitstellen.
Wat kwam er niet?
Dit dus: een fietsroute buitenom, een tweede entree, parkeerterreinen aan de overkant van de Leegwaterweg, een nieuw busstation (naast Duyvis).
Lees ook:
- Zaanse Schans: parkeergarage, loopbrug en ander fietspad (december 2017)
- Dossier Zaanse Schans
- alle Zaanse Dromen
De Zaanse droomkaart…
Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, Droombeeld Zaanse Schans van BVR adviseurs (14 oktober 2016), presentatie Breen ‘ZAANSE SCHANS’ voor gemeenteraad (7 dec 2017). Kaart: De Orkaan.
Ik lees het met verwondering, blijkbaar kan er niets of wil men niets.
In ieder geval is er geen visie op hoe men het zou willen zien. En ja er zijn minimaal 3 belanghebbenden, bewoners,bedrijven en overheid, alleen zal er her en der wat geschoven moeten worden. Het lastigste is de afdeling bezit. Een schone taak voor de gemeente om een voorkeursrecht te vestigen op alle panden. Als dat is gedaan kan men aanvangen met een omleidend fietspad en die parkeerkelders. Is het fietspad gereed kun je het pad aan de openbaarheid onttrekken en de bewoners een toegangspas/code geven. En staat weinig een entreeheffing in de weg. Alleen vraagt dat wel inzet van de Gemeente die nu vooral wegkijkt voor alle problemen.
Laat het lekker zoals het is, ik snap die ducaten tekens in iedereens ogen niet. En wat betreft de parkeer problemen, maak een elektrische bus verbinding met Hoogtij en parkeer al dat auto blik daar. Het schijnt enorm goed te werken wat parkeren betreft als er een feest is op het Hembrugterrein.
Ook ben ik dat overlast gezeur zat, ga lekker ergens anders wonen als je daar niet tegen kan, wel de lusten maar niet de lasten..
Ben je het zat dan pak je toch een vliegtuig naar Ibiza, of ga je met de sleurhut naar Frankrijk, even bijkomen
Wat helemaal heet is, is een weekendje New York, het is bijna hetzelfde als een uurtje cultuur/historie snuiven in de Zaanstreek
Erik, waarom lees je de Orkaan nog als je niet tegen gezeur kan?
Je kan zelf ook gaan verhuizen maar elders mopperen mensen ook, dat is niet plaats of streek gebonden.
Zaankanters zijn realistisch en komen uit voor hun mening, dat is geen gezeur.
Ik kom regelmatig in Zaandijk en de bewoners van met name de Lagedijk klagen steen en been over parkeeroverlast, regelmatig kunnen ze niet eens op hun eigen erf staan omdat er auto`s voor hun inrit staan.
Tijdens Pasen en Pinksteren stonden er tientallen auto`s in de berm van de Leegwaterweg geparkeerd, dat is vrij gevaarlijk als het verkeer met 80 km/u voorbij komt razen.
Het is echt wel nodig dat er extra parkeerplaatsen komen.
En in de categorie muggenzifterij nog een duit in het zakje van mij: Eiffeltoren spel je natuurlijk met dubbele f. Naar Gustave Eiffel. Het Eifelgebergte (met één f) ligt in Duitsland. Ach ja, zeikerds als ik heb je altijd.
We citeren letterlijk wethouder Dennis Straat die het met één 'f' schrijft. Dat is inderdaad niet goed (onze spellingschecker waarschuwde ons al) maar in citaten - zeker van hoogwaardigheidsbekleders - ga je niet knoeien.
En waarom geen entree? Omdat het een openbare weg is, waar ook mensen wonen. En het is ook nog eens een doorgaande fietsroute. Onttrekken aan de openbaarheid is vrijwel onmogelijk. De vergelijking met De Efteling (of de Keukenhof) is daarom ook niet terecht. Dat zijn afgesloten pretparken. Het ligt meer voor de hand de Zaanse Schans te vergelijken met andere openbare 'bezienswaardigheden' zoals Giethoorn of de Amsterdamse Wallen.
@Orkaan: ik vermoedde al zoiets; ik had de accolades gezien. Ik 'beschuldigde' ook niemand. Het was meer bedoeld als: wie de schoen past, trekke hem aan. Doe zo voort.
wat gaat er wél door?
Waarom geen entree heffen? 5 euro per bezoeker is 15 miljoen per jaar. Dan kun je best een mooi fietspad maken voor de Zaankanters.
Het gaat geen verschil maken. Ook op het nieuwe fietspad ga je wandelende Chinese toeristen aantreffen. Er hebben in het verleden door ehh.. medeburgers aangebrachte fietspadsjablonen op het fietspadwegdek gestaan en dat hielp ook niks.
[edit] ..het ZOU geen verschil maken. Ik had effe niet goed gelezen dat ie er sowieso niet komt.
Er zijn daar helemaal geen duinen...
(Er zit daar wel een Zakkenhandel.)