Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. Ze gingen in rook op, vielen in het water of in duigen. Ze bleven beperkt tot de tekentafel, kwamen nooit verder dan een artist impression en verdwenen onder in de digitale ladenkast.

De Orkaan stoft er bijna elke maandag eentje af die het waard is om aan de vergetelheid te ontrukken. Vandaag: de busbrug.

Wat? Waar? Wanneer?

De brug tussen Westerwatering en Westerkoog: nu in de spits verboden voor auto’s.

We citeren uit de begeleidingsbrief bij de Voorjaarsnota-nota 2023-2024: “Reconstructie rondweg de Busbrug (€ 2,4 mln.) van 2023 naar 2025.” Hier wordt de magische 10-jaars-grens overschreden waardoor het een Zaanse Droom met een sterretje wordt: een nachtmerrie.

Weliswaar wordt er al sinds de bouw van Westerwatering geroepen om onbeperkte openstelling maar in 2014 gebeurde er iets concreets (althans, daar leek het op): het kwam in het coalitieakkoord: de busbrug gaat 24 uur per dag, zeven dagen per week, open. Er werd onderzoek naar gedaan. Het geduld van het POV (toen nog in de oppositie) was op in 2016: gooi die busbrug maar open. De VVD beloofde in 2018: de busbrug gaat open. In 2023 zitten POV en VVD samen in het college en stellen het uit tot 2025. Vanwege extra en langere voorbereiding (!), extreme kostenstijgingen in 2021 en 2022 en indexering wordt het budget verhoogd tot € 2,6 miljoen.

En wat nu?

Wachten. De rotonde aan de Westerwateringkant is gebouwd, de plannen voor de toegangsweg in Westerkoog (30 km advies) is gemaakt, bomen moeten worden gekapt, stikstof is het grootste probleem (dat was het in 2014 en 2018 nog niet). Dinsdag 20 juni praat de raad erover bij de voorjaarsnota.

Wat kwam er niet?

Veel hoeft er niet te gebeuren: een bordje weghalen. Maar zo makkelijk is dat niet.

Lees ook:

De Zaanse droomkaart…