Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. Ze gingen in rook op, vielen in het water of in duigen. Ze bleven beperkt tot de tekentafel, kwamen nooit verder dan een artist impression en verdwenen onder in de digitale ladenkast.
De Orkaan stoft er elke maandag eentje af die het waard is om aan de vergetelheid te ontrukken. Vandaag: de verbindingsweg tussen de A8 en A9.
Wat? Waar? Wanneer?
In één van de eerdere dromen kwam de ‘nul-plus’-variant van de A8-A9-verbinding al eens langs. Dat was de door de provincie zelf afgeschoten ‘oplossing’ om de verbinding tussen de beide snelwegen via de huidige route door Krommenie te laten lopen maar dan verhoogd.
Nu lijkt het er sterk op dat niet alleen die variant, maar alle opties komen ten prooi zijn gevallen aan de dromenvanger. Vorige week schreven we:
“ICOMOS, de organisatie die in opdracht van UNESCO onderzoek deed naar de gevolgen voor de Stelling van Amsterdam (werelderfgoed), heeft een vernietigend oordeel over het ‘Landschapsplan’ van de Provincie Noord-Holland geveld. Doorsnijding van de Stelling van Amsterdam is onacceptabel volgens ICOMOS. Dat zou beteken dat de Stelling z’n status van Werelderfgoed zou kwijtraken. En dat is weer onacceptabel voor de Rijksoverheid.”
Dat is goed nieuws voor de Groene Combinatie die zich verzet tegen de de verbindingsweg door het groen en slecht nieuws voor de inwoners van Krommenie-noord die overlast ervaren van het verkeer dat nu via de Provincialeweg N203 tussen de twee snelwegen rijdt.
Het oordeel van ICOMOS is zonneklaar. De voorgestelde weg, het Golfbaan-alternatief, gaat dwars door de Stelling en dat is onacceptabel. Die tegenvaller komt bij de financiële problemen. De bijna 1 miljard die de weg zou kosten, kan niet door de Provincie worden opgehoest. Het Rijk had al aangegeven niet bij te willen springen.
Einde weg.
En wat nu?
De Provincie heeft nog geen officieel commentaar gegeven. De plannen bestaan nog op papier.
Wat kwam er niet?
Onder de kaart en een impressie van wat er niet kwam en van de acties die werd gevoerd.
Lees ook:
De Zaanse droomkaart…
Door Piet Bakker, bronnen: eerder nieuws op De Orkaan.
Het komt aan op keuzes maken en als consequentie hiervan knopen doorhakken. En echt niet alleen m.b.t. dit onderwerp moeten wij dan niet zijn bij de overheden on hun huidige samenstellingen. accepteren wij dat de bevolkingsgroei blijft doorgaan op dezelfde schaal en iedereen op een gegeven moment de weg op gaat dan zullen snelwegen aangelegd c.q. op elkaar aangesloten moeten worden. alternatieven: openbaar vervoer aantrekkelijker en efficiënter maken, strengere eisen stellen aan weggebruikers (meer controles, invoering puntenrijbewijs naar duits model, herhaalexamens invoeren) en/of immigratie beperken.
niemand wil een snel weg want het moet groen maar wel allemaal in de auto en wij de overlast als wij er maar geen last van hebben liever een ander lekker groen hoor
A1,A2,A4 en A9 meteen afsluiten en afbreken? ik ben voor 😁.
Een duidelijker blijk van het NIMBY en Ot en Sien denken is er eigenlijk niet. Alle partijen die roepen dat ze voor een gezonder woonklimaat zijn vegen de overlast die Assendelft en Krommenie ondervinden gewoon onder het rieten matje.
Zo een drog reden als de Stelling van Amsterdam doorsnijdend is natuurlijk kolder , dan moet men ook zo eerlijk zijn en de A1,A2,A4 en A9 gelijk af te sluiten en af te breken .
En ja dit hebben de bewoners van geheel NoordHolland gewild , geen visie op de toekomst met wonen en werken en hoe die mensen daar moeten komen. Wat nu ontbreekt is een fijnmazig hoogfrequent OV systeem wat aansluit op het Metro en Tram net van de magneet Amsterdam. Al hebben die ook al diverse lijnen afgebroken vanwege dat zelfde gebrek aan visie.
Pas als de bewoners meerdere malen tijdens de spits echt de weg afsluiten gaat Zaandam en Haarlem misschien eens bewegen.
Maar Zaanstad sorteert al wel voor door de verbinding A8/A9 mogelijk te maken via Noorderveenweg -Noorderweg-Communicatieweg.
de voorgestelde golfbaan variant betekent een verschuiving van het probleem naar de.broekpolder, waar de fijnstof uitstoot al enorm is door 1. de A9 2. de vliegroutes richting schiphol en 3. Tata Steel. Dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien zorgt de verbinding voor maximaal 5 minuten tijdswinst buiten de spits.
Toch artikel niet goed gelezen. Het gaat niet om een 'voorgestelde' variant maar om een variant die dus NIET doorgaat. Alle speculaties over de gevolgen van die variant zijn dus zinloos. Die verbinding komt er helemaal niet.
De stelling van Amsterdam heeft niet meteen bij de bouw de status van werelderfgoed gekregen, die kreeg het in 1996. Op dat moment waren de door u vermelde snelwegen ook al aanwezig. De status van werelderfgoed is gebaseerd op de staat die de stelling op dat moment had. De stelling met een extra weg doorkruisen zorgt ervoor dat die staat veranderd en dus kan de status daardoor ook veranderen. Andere snelwegen hoeven daarvoor niet weg of dicht.
Ik zou zeggen: dan maar wat erfgoed minder in Nederland, die verbinding tussen A8 en A9 moet er echt wel komen!
de plannen liggen er al jaren