Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. Ze gingen in rook op, vielen in het water of in duigen. Ze bleven beperkt tot de tekentafel, kwamen nooit verder dan een artist impression en verdwenen onder in de digitale ladenkast.
De Orkaan stoft er elke maandag eentje af die het waard is om aan de vergetelheid te ontrukken. Vandaag: de fietstunnel bij de Guisweg.
Wat? Waar? Wanneer?
Alles lijkt erop te wijzen dat er ooit nog wel eens een fietstunnel bij de Guisweg komt. Maar deze dus niet. Deze stamt uit 2014 en ging niet door. De reden was curieus. Er was wel geld (alhoewel Zaanstad een subsidie van € 5 miljoen had vergeten aan te vragen), het zou de gemeente eigenlijk nauwelijks wat kosten. Maar Zaanstad wilde een ‘integrale’ oplossing, dus een tunnel voor alle verkeer. Dus voor deze oplossing trok men de neus op.
En wat nu?
Die tunnel kwam er dus niet. Er komt wel een andere (10 jaar later en tientallen miljoenen duurder). De autotunnel komt er ook niet. Dat wil zeggen: die komt wel maar heel ergens anders: bij de tennisverenigingen (die weg moeten). Gokje verkeerd uitgepakt dus. Onder: de fietstunnel die er wel komt.
Wat kwam er niet?
Onder: de fietstunnel die er niet kwam.
Lees ook:
- Fietsersbond wil gewoon een fietstunnel bij Guisweg (nov. 2014)
- Deze Guisweg-tunnel komt er dus niet… (nov. 2014)
- Serie: alle Zaanse Dromen
De Zaanse droomkaart…
Zowel de nieuwe tunnel als het oude ontwerp lijken mij 'enge plekken' op te leveren. Of hangplekken. Hopelijk wordt er bij de realisatie gedacht aan het veiligheidsaspect. Over veiligheid gesproken: mag de politie eigenlijk te zijner tijd gebruik maken van de tunnel? Met de auto, wel te verstaan. Het bureau is tenslotte aan het eind van de (Guis)weg.
Wettelijk gezien zou dat mogen. De politie heeft voor het uitoefenen van haar taak vrijstelling van het RVV1990. Ik kan me dus voorstellen dat er op de motor daar gesurveilleerd wordt. Dat is gewoon landelijk geregeld.
De fietstunnel die er niet komt heeft onderin een soort fietrotonde, zo lijkt het. Dat idee is afgeserveerd voor de tunnel die er wel komt.
In elk geval zou een tunnel met onderin een paaltje er nooit moeten komen, gelukkig maar dat het in 2014 niet door ging.