Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. Ze gingen in rook op, vielen in het water of in duigen. Ze bleven beperkt tot de tekentafel, kwamen nooit verder dan een artist impression en verdwenen onder in de digitale ladenkast.
De Orkaan stoft er elke maandag eentje af die het waard is om aan de vergetelheid te ontrukken. Vandaag: de nul-plusvariant van de A8-A9-verbinding.
Wat? Waar? Wanneer?
Het zou best nog eens kunnen dat de hele A8-A9-verbinding in de Zaanse Dromen opduikt (er wordt immers al meer dan 50 jaar over gepraat), maar er zijn nog mensen die erin geloven (zoals wethouder Gerard Slegers van Zaanstad).
Maar wat zeker niet doorgaat is de nul-plusvariant. Die zou dwars door Krommenie gaan maar dan deels via een viaduct, “het verhogen en verbreden van de huidige route door Krommenie”. Daarvoor was ook over een tunnel gedacht maar die was dus gesneuveld (was ook te duur). Toen we begin 2017 over het plan publiceerden, schreven we ook
“Naar verwachting kan vanaf 2019 begonnen worden met de realisatiefase.”
Dat is dus niet helemaal gelukt. Of beter gezegd: helemaal niet. Er zaten minstens vier dingen tegen. Ten eerste wilde UNESCO geen doorsnijding van de Stelling van Amsterdam, “geen enkele”. Bij de Provincie doen ze trouwens net of ze gek zijn en loopt de huidige voorkeursvariant dwars door de Stelling, verdiept weliswaar, maar er toch gewoon door. Een tweede tegenvaller bestond uit de kosten, die zouden al tot ruim € 900 miljoen oplopen (dat het voor die prijs kan, gelooft trouwens al niemand meer). De A8-A9-plannen werden ook nog eens gedwarsboomd door de stikstofregels: zowel aanleg als de aanzuigende werking van een nieuwe weg zijn problematisch. En als laatste zei minister Halbers (VVD) dat het Rijk geen enkele financiële bijdrage aan de verbinding zou leveren, hij wilde er zelfs niet over praten. Zonder extra geld van het Rijk kan het sowieso niet.
En wat nu?
In Krommenie worden allerlei lapmiddelen ingezet; meer bomen, geluidwerende vangrails, veiligere oversteekplaatsen voor fietsers en kruising bij Vlietsend aangepakt. Maar het autoverkeer wordt daar niet minder van.
Wat kwam er niet?
Dit krijgen we nooit te zien.
Lees ook:
De Zaanse droomkaart…
De stelling is op meerdere plaatsen onderbroken door een snelweg, in iedergeval bij hoofddorp de a4 bij hmp 12.0, dus waarom dat hier niet mag dat ontgaat mij?
Zelfs burgemeester Vreeman was toen tegen dit waanzinnige plan. Tenminste in mijn dromen.
En Huub stond met zijn band de Dijk te dansen bovenop het viaduct. (Vulkaan).
Het ergste is nog de arrogante, nee denigrerende / neerbuigende houding van de Provincie, even in het midden latende wie daarvoor politiek of ambtelijk verantwoordelijk is en of geweest is.
Al in de periode dat “de klankbordgroep A8-A9” nog bestond, (dus al ruim voor 2017, dat is het jaar dat Unesco/ ICOMOS te kennen gaf slechts toestemming te geven voor de NUL+ variant en variant 7 indien alle niet aan haar kenbaar gemaakte aantastingen tussen 1995 en nu zouden worden teniet gedaan) presenteerde enkele leden van die klankbordgroep een variatie van die NUL+ variant.
Deze variant voorzag in het verdiept passeren van Krommenie met ongelijkvloerse kruisingen van Busch en Dam, Rosariumlaan, Iepenstraat, Vlietsend, Zuidervaartdijk/Vaartdijk, verhoging van bruggen Nauernaschevaart, verkeerslichtvrije oplossing kruising N203-N246, behoud van de benzinestations en ruime parkeergelegenheid bij NS. De kosten waren uiteraard hoger als de marginale aanpassing die de provincie in gedachten had voor haar NUL+ oplossing, maar toch slechts een fractie van wat men nu kennelijk bereid is op tafel te leggen.
Met alle wensen en eisen over veiligheid, milieu, verkeer was rekening gehouden, maar het is niet eens tot een inhoudelijke reactie gekomen. Ook nadat ik in 2021, op verzoek van een bewoner van Krommenie, het plan onder de aandacht had gebracht van de gemeente Zaanstad, die een “Inspraak” had georganiseerd voor de inwoners van Krommenie-Assendelft. Als antwoord kreeg ik “we zullen het naar de betreffende afdeling sturen en zij nemen contact met u op”. Kennelijk is het opnieuw in een ambtelijke lade verdwenen, maar een reactie moet nog komen.
Het gaat niet anders als met “de inspraak” van omwonenden/gebruikers van de N246, voorafgaande aan de reconstructie en wegaanpassingen. “We nemen het mee” en uiteindelijk gebeurd het zoals gepland met alle financiële miscalculaties op de koop toe.
Valt dit alles ook onder het kopje “waar is het vertrouwen in de politiek?”
Dit zou meer een Zaanse nachtmerrie zijn geweest, goed voor de leefbaarheid dat dit idiote plan niet door is gegaan. Nu dat onzalige plan nog voor de ondertunneling van het spoor in Koog aan de Zaan
Of je daar als omwonende nou blij van word, zo'n verhoogt wegdek voor je deur.