Vervoersmaatschappij Connexxion heeft zonder naar de planning te kijken een groot aantal buschauffeurs voor deze zomer vrijgegeven. Dit deden ze toen zij nog de concessie hadden. EBS heeft het stokje overgenomen en zit nu zonder chauffeurs, wat zorgt voor enorm veel uitval.
Ze rijden op dit moment al met een vakantierooster, maar dat blijkt lastig haalbaar. Binnenkort zullen ze dus moeten starten met een vakantie-vakantie rooster om de enorme uitval een beetje te kunnen verbloemen. Het lijkt daarom nog maar de vraag of de aangekondigde afbouw van het ‘huidige vakantierooster’ tegen september wel gaat lukken.
Vervoerregio Amsterdam (VRA) gaf ons hierop de volgende reactie:
“Er is inderdaad meer verlof gegeven dan bij EBS gebruikelijk is (niet massaal). Dit speelt al sinds het begin van de concessie en is dus ook geen verassing. Het is aan EBS om dit op te lossen.”
EBS erkent dat Connexxion meer personeel heeft vrijgegeven dan zij zelf zouden doen. Ze gaan kijken welke maatregelen haalbaar zijn om het probleem op te lossen. In Waterland hebben ze waarschijnlijk wel genoeg chauffeurs, die mogelijk in Zaanstad kunnen worden ingezet.
Door: Silva Honig. Extra informatie van Vervoersregio Amsterdam. Foto: gemaakt door AI (Microsoft Image Creator).
in waterland geen probleem? Het is hier al een jaar een drama met uitvallende bussen. EBS maakt er een potje van. geef niet een ander de schuld
Zaterdag middag bus 63 van halte Middel Westzaan naar Zaandam waar het nieuwe dynamische haltebord staat het bord geeft aan dat de bus er aan komt ik dacht al wat een wonder en vervolgens komt de volgende tijd op het bord bus is dus vervallen schijnbaar kan dit geweldige bord niet op tijd aan geven dat de bus vervalt terwijl dat toch bijna een standaard tekst aan het worden is bij de firma EBS
De zoveelste keer dat er een bus uitgevallen is ook bus 64 valt veel uit als je op tijd in het ziekenhuis moet zijn moet je tegenwoordig veel te vroeg weg gaan omdat je anders niet op tijd bent.
Wat een vreselijke firma die na een half jaar nog steeds niet doet wat er is afgesproken.
Ik word hier schijtziek van. Nog geen keer heb ik meegemaakt dat er geen bus uitvalt.
En dan die nieuwe route, waardeloos.
Ik ben 'n kwartier langer onderweg.
Lang leve het OV. 🤨
Rot toch op met dat EBS, Connexxion heeft jarenlang uitstekende service verleend vergeleken met dit armoedige zooitje. Weer een punt om zichzelf in te dekken als ze de al afgeschaafde dienstregeling niet kunnen waar maken. Hier moeten bepaalde mensen toch flink aan verdiend hebben.
Alleen maar loze beloftes, zo had elk vervoersbedrijf zich kunnen inschrijven. Dit riekt aan alle kanten.
En de burgers zijn de dupe van deze malaise!
Geniale zet van Connexxion, Ebs heeft er niet aan gedacht om verder vooruit in de roosters te kijken en heeft nu wederom een probleem. En dan willen ze mensen uit Waterland hier in zetten? Triest, ik hoop dat dat niet gaat lukken, die mensen die daar chauffeuren hebben bewust voor die plek gekozen, dan ga je ze niet ineens verder weg inzetten.
Verdere maatregelen? Ik vraag mij af of ze dit woord kennen ''arbeidsbureau'' ook wel uitzendbureau genoemd. Maar niemand wilt er natuurlijk werken, vanwege de elektrische bussen ten eerste, maar ook vanwege dat het te druk is omdat er te weinig personeel is, en ohja, te weinig salaris.
Trouwens lekker optijd ook, in Juli en Augustus gaan de meeste mensen op vakantie.
Niet werken met een elektrische bus??
Echt heel veel chauffeurs vinden het geweldig om met deze bus te rijden...Ik weet niet waar jij die onzin vandaan haalt.En ik mag dat zeggen..
in het verleden werkten alle vervoersmaatschapijen met formatie berekeningen. Dit was om personeels tekorten te voorkomen. Sinds de privatisering proberen alle bedrijven om onder deze formatie berekeningen uit te komen met deze personeels tekorten als gevolg.
Echt niet, wij gebruiken nog steeds formatieberekeningen. EBS zal hetzelfde doen.
natuurlijk worden er nog formatieberekeningen gebruikt alleen de gebruikte criteria (gemanipuleerd of niet) bepalen de uitkomst er wordt al sinds jaren een lager reserve percentage, mede veroorzaakt door minder achterstallig en een lager ziekteverzuim gebruikt waardoor de formatie te laag is, gelukkig ben ik na 37 dienstjaren in het OV nu met pensioen en hoef ik hier niet meer aan mee te werken