Rederij Lee gaat vanaf april t/m september 2022 toch varen met de Zaanferry. Vorig jaar besloot Lee de bootverbinding te staken omdat het teveel verlies opleverde. Zaanstad heeft toegezegd dat Lee toch de jaarlijkse € 181.500 krijgt maar slechts een half jaar hoeft te varen.
Wethouders Slegers en Baerveldt wijten de onrendabele exploitatie ‘met name’ aan corona, maar dat lijkt in strijd met de feiten: ook voor corona maakte de Zaanferry verlies.
Jaarlijks subsidieert Zaanstad de Zaanferry met € 181.500 (€ 150.000 plus btw). Dat was voor een volledige dienstregeling (’s zomers 4 dagen, ’s winters op zondag). Het nieuwe contract houdt in dat Lee maar 6 maanden per jaar vaart (april – september). De boot vaart van donderdag t/m zondag tussen Amsterdam en Wormerveer. De halte in Wormerveer wordt verlegd naar een plek voor de tijdelijke Zaanbrug.
COVID-19
Volgens wethouders Annette Baerveldt (toerisme, D66) en Gerard Slegers (verkeer, CDA), maakte “de sterke daling van het aantal bezoekers, met name door COVID-19, een rendabele exploitatie onmogelijk.” Dat is in strijd met wat de raad eerder te horen kreeg. In september 2021 schreef Slegers aan de raad:
“Lee geeft aan dat het dekken van de kosten überhaupt een probleem is en dat zij ook vóór corona jaarlijks geld heeft moeten toeleggen.”
Alles wijst erop dat de Zaanferry een schip van bijleg blijft. Of de subsidie moet omhoog, of de eisen moeten omlaag (zoals nu voor 2022). In juli zegde Lee het contract op. En niemand wil het voor die prijs doen. Zaanstad:
“Naar aanleiding van deze opzegging door de concessiehouder heeft een marktconsultatie plaats gevonden. Hieruit bleek dat geen enkele marktpartij geïnteresseerd was om op basis van het huidige programma van eisen op deze concessieopdracht in te schrijven.”
€ 43 subsidie per kaartje
De gemeente zegt eigenlijk niet meer terug te kunnen: “er zijn marketingkosten gemaakt om te laten zien dat Zaanstad vervoer over water heeft. Ook zou er sprake zijn van een desinvestering in de aanlegplaatsen en bebording van de Zaanferry.” Ook heeft de raad met het Zaans Mobiliteitsplan volgens de wethouders “de wens benoemd dat de Zaanferry blijft varen”. (Het woord ‘Zaanferry’ hebben wij niet kunnen vinden in het ZMP.)
De € 181.500 is al in de begroting voorzien, als de Zaanferry nog 2 maanden extra moet varen is daar € 60.500 voor nodig.
In september berekenden we dat in de periode 2018-2020 gemiddeld € 37,50 subsidie per kaartje werd gegeven door Zaanstad. Dat was zonder btw, als dat erbij komt gaat het om € 43 subsidie per kaartje. Hoeveel passagiers Lee in 2021 heeft vervoerd is niet bekend.
Lees ook: Zaanferry blijft schip van bijleg, € 37,50 subsidie per kaartje
Advertentie
https://www.zaanferry.com/aanlegplaatsen/
Ik heb nog nooit ergens gelezen waar de op- en afstappunten zijn. Ook niet op welke dagen en tijden hij vaart. Heb ook geen idee wat een kaartje kost. Toegegeven, ik heb er niet actief naar gezocht. Het zou zo maar kunnen dat dit voor meer mensen geldt. Onbekend maakt onbemind.
Ik vraag het me, als nieuwe burger in de Zaanstreek af ...
Is er ooit een poging gedaan om de attracties, de bekende plekjes of beroemde bedrijven langs het Noordzeekanaal of de Zaan in een sappig vertellend (automatisch) gids-programma op te nemen en te belichten?
Wanneer de éne partij alleen maar subsidie geeft op een transportprestatie en de andere partij contractueel maar stil en stom heen en weer blijft varen ... terwijl de onherkenbare opstappunten die er toe doen verstopt tussen de huizen, geparkeerde en verkeersborden staan, is dat niet erg herkenbaar en uitnodigend. Een stadskaarten automaat staat verstopt onderaan!! de trap bij het Zaans-theater ... het komt me allemaal tamelijk liefdeloos voor, terwijl juist een vaart over de Zaan naar Wormerveer dé werkelijke potentie van Zaanstad kan laten zien. Ook in Wormerveer géén enkele poging tot verleiding eens méé te varen naar Amsterdam (om shoppen).
Groepskorting? Nergens gezien. Vrijkaartjes van elitezaken?
Kom op ... bedenk eens iets positiefs om die boot vlot te trekken!
De Zaan is een rivier voor transport van goederen. GIethoorn ligt ergens anders laten we dat zo houden.
Ongelofelijk, zoveel geld letterlijk in het water gooien.
Weggegooid geld. Die boot vervoert zó weinig mensen! Zelfs in het hoogseizoen. Wanneer wordt het geld eindelijk eens zinvol besteed in Zaanstad? Het argument van niet meer terug te kunnen wordt té vaak gebruikt in de politiek.
Waarom blijft Gemeente Zaanstad honderdduizenden euro’s gemeenschapsgeld steken in een boot die de hele dag leeg heen en weer vaart?
tis niks en wordt nooit wat weggegooid gemeenschaps geld.
De gemiddelde toerist blijft kort. en gaat niet op zn truttige aftandse boot de zaan afvaren.
Rondvlucht met Heli Hell. heeft de voorkeur.
om de stuurknuppel maar in het hoenderhok te gooien.
gebruik het subsidie geld voor de hele Zaanse gemeenschap.
MARKETING-aanpassingen:
- Dat de zaanferry dóórvaart naar Wormerveer (zie tekst), zal meer toeristen aantrekken en de catering aan boord op gang helpen, er is altijd een tweede bemanningslid aan boord.
- Ik mis wèl een logo van Zaanstad op deze prachtige boot.
- Bij de beschrijving van de ferry staat niet, dat er een WC aan boord is.
- Uitleg van de Zaanse kwaliteiten kan onderweg ook met een stem op band.
Misschien zijn er nog andere voorstellen om de ferry aantrekkelijker te maken. Het is jammer om deze boot telkens weer léég te zien rondvaren.
Er zou ook eens goed naar de marketing gekeken kunnen worden ( studenten?)
Wordr de zaanferry aangeboden in de amsterdamse ticktshops?
Bewegwijzering bij Amsterdam cs is slecht.
Mischien gidsen aan boord die uitleg geven?
En maak meer reclame in Zaanstad. De fiets mag mee