Rederij Lee stopt met de Zaanferry, de bootverbinding tussen Amsterdam, Zaandam, Zaanse Schans en Wormerveer. Zonder een grote bijdrage van Zaanstad aan de exploitatie zal geen enkele rederij deze bootverbinding gaan onderhouden.
Per verkocht kaartje is de afgelopen drie jaar € 37,50 subsidie gegeven door de gemeente.
In 2018 kochten 6.000 mensen een kaartje voor de Zaanferry, in 2019 – het beste jaar ooit voor de Zaanse Schans – was dat ruim 8.000. In het coronajaar 2020 kelderde het tot 3.200. Deze aantallen zijn niet hoger dan die van 2014 – 2017 toen de dienst onderhouden werd door de Zaanboot / Zaanhopper. Toen werd zo’n € 18 subsidie per kaartje betaald.
Omdat de jaarlijkse subsidie van Zaanstad steeg van € 125.000 naar € 150.000 per jaar (vanaf 2018) en Zaanstad ook eenmalig bijdroeg aan de bouw / elektrificatie van boten, bebording, marketing en steigers (samen ook bijna € 150.000), steeg de subsidie per kaartje fors.
In 2018-2020 droeg Zaanstad zo’n € 600.000 bij aan de Zaanferry (€ 150.000 per jaar en bijna € 150.000 eenmalig). In die drie jaren werden er 17.000 kaartjes verkocht. Dat komt neer op € 26 per kaartje (als alleen de jaarlijkse subsidie wordt meegerekend) of € 37,50 (als ook de eenmalige bijdrage meegenomen wordt).
Corona
Voor 2021 zal Zaanstad ook de jaarlijkse exploitatiesubsidie betalen. Zaanstad verwacht niet dat ze meteen in 2022 al een nieuwe vervoerder hebben, in dat geval zou er een tijdelijk contract met Lee moeten worden gesloten. Maar daar zal ongetwijfeld een nog hoger prijskaartje aan hangen.
Corona heeft wel invloed gehad, maar dat is niet de reden voor Lee om te stoppen, Zaanstad:
“Door de situatie met corona liggen de passagiersaantallen afgelopen jaar een stuk lager dan de jaren ervoor. Maar Lee geeft aan dat het dekken van de kosten überhaupt een probleem is en dat zij ook vóór corona jaarlijks geld heeft moeten toeleggen.
Volgens Lee kan de concessie op basis van de huidige gemeentelijke bijdrage niet kostendekkend worden uitgevoerd. Lee staat daar (waarschijnlijk) niet alleen in. Bij de aanbesteding in 2017 gaven andere partijen ook aan dat de gemeentelijke bijdrage te laag is.”
TOEVOEGING:
Misschien kan/mag ik voor de rederij èn Zaandam hier een beetje reclame maken voor wat u en de toerist mist zonder Zaanreis per boot? De gemeente moet niet te strak naar de uitvergroting van het budget kijken, maar het hèle plaatje zien als onderdeel van de Zaanregio, waaronder ook de Zaanse Schans, die zelfs internationaal gepromoot wordt!
https://www.zaanferry.com/galerij/
Wat zijn toeristen waard voor onze Zaan-regio?
`- Wanneer de Zaan-ferry vanaf Amsterdam-Centraal zou dóórvaren (zonder overstappen) naar Wormerveer met aanleggen aan enkele steigers, is de reis voor Zaanregio-geïnteresseerden ook een stukje toerisme en kan het aantal vaarten gehalveerd worden. De tweede boot van Zaandam-Centrum naar Wormerveer kan daardoor in zijn geheel worden bespaard. (Die vaart nu dagelijks tweemaal de lange route om van en naar huis te tuffen).
Het langere verblijf op de mooie boot ELLY, met onder- en bovendek brengt daardoor ook extra geld op voor de rederij, door passende consumpties.
Misschien kan Zaanstad voor een gids zorgen om de Zaan vanaf het water optimaal "te verkopen". Vanaf land is er van de Zaan bijna niets meer te zien! Opheffen?
Zet er even een toerisme-marketeer aan en maak volgend jaar weer winst.
Weggegooid geld van de belastingbetaler! Logisch dat Zaanstad een gat in haar begroting heeft!
Voor de meetbaarheid van de wijsheid van het subsidiebeleid heeft uw statistische
presentatie weinig of geen waarde. Als de 8.101 bootgangers allemaal naar Zaandam ,de Zaanse Schans en Wormerveer zouden zijn gegaan en daar per persoon Euro 100 -
150 bij de horeca of andere middenstand zouden hebben besteed ,dan zou het project
als verantwoord en redelijk suksesvol moeten worden beschouwd.Voor een meer juiste beeldvorming en presentatie zou u eens voor Euro 15 vier uur van AMS
C.S naar Wormerveer v.v kunnen meevaren.Toch een unieke trip voor een unieke prijs,vooralsnog alleen voor insiders en een paar handenvol happy toeristen.
Onze berekeningen zijn op keiharde cijfers gebaseerd (jaarlijkse en incidentele subsidie gemeente en aantal passagiers, aangeleverd door Lee).
Uw cijfers (dagjesmensen die € 100 à € 150 p.p. besteden) zijn boterzachte aannames zonder enig bewijs.
Bovendien: laat dan die ondernemers die € 100 à € 150 per boottoerist ophalen, die boot dan lekker zelf subsidiëren.
Afgelopen donderdag met 4 personen om 09.00 uur met de boot naar Amsterdam geweest. Een prachtige vaartocht. Kennelijk door het vroege tijdstip waren wij de enigen aan boord. Tja..dan moet er heel veel geld bij. Bij aankomst stond de aanlegsteiger vol met mensen voor richting Zaanstad. Het kan dus wel. Er wordt zoveel geld over de balk gegooit aan onzinnige zaken. Dit is echter een mooie reclame voor Zaanstad. Ook als je familie of kennissen op bezoek krijgt is dit zeker de moeite waard om dit te laten zien. Als alle rederijen aangeven dat het een kostbaar iets dan zou Zaanstad gerust wel op andere manier kunnen bezuinigen om dit moois te koesteren.
Nee,idd mag niet verdwijnen. Zo vaak gasten van buiten mee genomen.Ze vinden het geweldig .
Veel meer promoten de Zaanferry.
Triest dat één van de leukste activiteiten die Zaanstad te bieden heeft gaat verdwijnen, de Zaanferry vaart tussen Zaandam/Amsterdam en Zaandam/Zaanse Schans. Ik wil niet zeggen dat wij (mijn vrouw en ik) wekelijks zo’n relaxed tripje maken maar wel bijna elke week (meestal naar Amsterdam). Soms stappen wij af, maar vaak blijven we gezellig zitten en varen heerlijk heen en weer, lekker onthaasten, de omgeving met alle activiteiten voorbij zien trekken en tot rust komen onder het genot van een kopje koffie, fris of wijn 🙂
De fiets kan ook mee, dus bv. met de boot naar Amsterdam en met de fiets terug of in A’dam rondfietsen en een boot later terug nemen.
Jammer dat de subsidieverstrekker/Gemeente niet ook meer aandacht/bekendheid aan deze leuke activiteit geeft en daarmee het bestaansrecht vergroot.
De Zaanferry mag niet verdwijnen!!
Echt belachelijk dat dit nog steeds doorvaart. Dagelijks zie die vrijwel lege boot voorbij varen, en dat al een paar jaar Diep treurig dat onze belastingcenten daarheen gaan. Ik vraag me af waar het geld heen zou gaan als er wel winst was gemaakt.
laat deze onzin toch varen en zorg voor een beter normaal OV in de Zaanstreek. (Bijvoorbeeld door de buslijn Wormerveer - Purmerend en de lijn Wormer - Zaandam samen te voegen tot de lijn Purmerend - Zaandam via Jisp en Wormer. De huidige lijnen rijden 1 keer per uur en hebben net geen aansluiting op elkaar. Van dat geld wat die Zaanferry kost moet je zuks toch kunnen bewerkstelligen?)
Voor dat geld mag hij ook wel een keer doorvaren naar knollendam en Krommenie. Wel bereikbaar, maar geen aansluiting.