Rederij Lee stopt met de Zaanferry, de bootverbinding tussen Amsterdam, Zaandam, Zaanse Schans en Wormerveer. Zonder een grote bijdrage van Zaanstad aan de exploitatie zal geen enkele rederij deze bootverbinding gaan onderhouden.

Per verkocht kaartje is de afgelopen drie jaar € 37,50 subsidie gegeven door de gemeente.

In 2018 kochten 6.000 mensen een kaartje voor de Zaanferry, in 2019 – het beste jaar ooit voor de Zaanse Schans – was dat ruim 8.000. In het coronajaar 2020 kelderde het tot 3.200. Deze aantallen zijn niet hoger dan die van 2014 – 2017 toen de dienst onderhouden werd door de Zaanboot / Zaanhopper. Toen werd zo’n € 18 subsidie per kaartje betaald.

Omdat de jaarlijkse subsidie van Zaanstad steeg van € 125.000 naar € 150.000 per jaar (vanaf 2018) en Zaanstad ook eenmalig bijdroeg aan de bouw / elektrificatie van boten, bebording, marketing en steigers (samen ook bijna € 150.000), steeg de subsidie per kaartje fors.

In 2018-2020 droeg Zaanstad zo’n € 600.000 bij aan de Zaanferry (€ 150.000 per jaar en bijna € 150.000 eenmalig). In die drie jaren werden er 17.000 kaartjes verkocht. Dat komt neer op € 26 per kaartje (als alleen de jaarlijkse subsidie wordt meegerekend) of € 37,50 (als ook de eenmalige bijdrage meegenomen wordt).

Corona

Voor 2021 zal Zaanstad ook de jaarlijkse exploitatiesubsidie betalen. Zaanstad verwacht niet dat ze meteen in 2022 al een nieuwe vervoerder hebben, in dat geval zou er een tijdelijk contract met Lee moeten worden gesloten. Maar daar zal ongetwijfeld een nog hoger prijskaartje aan hangen.

Corona heeft wel invloed gehad, maar dat is niet de reden voor Lee om te stoppen, Zaanstad:

“Door de situatie met corona liggen de passagiersaantallen afgelopen jaar een stuk lager dan de jaren ervoor. Maar Lee geeft aan dat het dekken van de kosten überhaupt een probleem is en dat zij ook vóór corona jaarlijks geld heeft moeten toeleggen.

Volgens Lee kan de concessie op basis van de huidige gemeentelijke bijdrage niet kostendekkend worden uitgevoerd. Lee staat daar (waarschijnlijk) niet alleen in. Bij de aanbesteding in 2017 gaven andere partijen ook aan dat de gemeentelijke bijdrage te laag is.”