De man op de afbeelding is niet de 75-jarige Zaandammer waar het onderstaande bericht over gaat. Het is gemaakt met het AI-programma DALL-E. Het is dus ook geen Turks strand met palmen. En de Zaandammer heet ook geen Geert zoals in het persbericht van NHVeilig (Politie, Openbaar Ministerie, gemeenten) staat. Het is een gefingeerde naam. Maar voor de rest klopt alles. De 75-jarige pensionado uit Zaandam is inderdaad op een geraffineerde manier bijna € 7000 lichter gemaakt door oplichting tijdens zijn vakantie. ‘Bijna’ dus… door snel handelen kon hij de fraude nog net voorkomen.
Zaandammer Geert (niet zijn echte naam dus) werd gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van zijn bank. Er zouden verdachte activiteiten plaatsvinden op de bankrekening van de gepensioneerde. Het slachtoffer werd door de nepbankmedewerker geïnstrueerd om geld over te boeken naar een ‘veilige rekening’.
Dat deed het slachtoffer. Later kreeg hij argwaan, controleerde zijn bankrekening en zag dat het geld was overgeboekt naar een rekening in Ierland. Hij nam onmiddellijk contact op met zijn bank. Dankzij zijn snelle handelen kon de bank de frauduleuze transactie naar het buitenland nog voorkomen. “Dit incident was een harde les. Ik denk de volgende keer nogmaals na voor ik in ga op een telefoontje van de bank. Hang gewoon op is mijn tip” aldus het slachtoffer.
Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij de politie-eenheid Noord-Holland, zegt in het persbericht van NHVeilig dat ‘zogenaamde bankmedewerkers’ vaak willen meekijken op de rekening om te helpen, maar “echte banken zullen dat nooit aan hun klanten vragen. Wees wantrouwend als het om bankzaken gaat en denk goed na over wat de persoon aan de andere kant van de lijn eigenlijk vraagt. Waarom zou een bank bellen en mee willen kijken? Als daar in een telefoongesprek op wordt aangestuurd, adviseren wij om direct op te hangen.” Criminelen proberen volgens Van Mulligen vaak ook een pinpas op te komen halen. Ga daar niet op in.
Het slachtoffer heeft toestemming gegeven om zijn verhaal via de pers te delen. Dat gebeurt ook in het kader van de campagne van www.hetslachtofferspreekt.nl die in Noord-Holland slachtoffers professionele ondersteuning biedt om hun verhaal te delen met de pers.
Ben je ook opgelicht en slachtoffer van internetcriminaliteit? Deel je verhaal dan (anoniem) via www.hetslachtofferspreekt.nl. Je helpt zo mee om anderen te waarschuwen en meer slachtoffer te voorkomen. Je gegevens blijven vertrouwelijk. Onze communicatieadviseur neemt contact en helpt jouw ervaring in het nieuws.
Door Piet Bakker op basis van persbericht NHVeilig (zij zetten ook DALL-E aan het werk om de afbeelding te maken).
Goedeavond , mijn moeder van 87 is ook gebeld door haar bank?? hele aardige man volgens moeders..heel beleefd en had haar gauw ingepalmd..volste vertrouwen ..ze had geld in huis ..moest toch naar de bank maar brengen ..maar die was zover weg dat de man een koerier voorstelde..zo gezegd zo gedaan..stond ook binnen 5 minuten voor haar deur ..geld en pin pas meegeven!!!! ( ondanks de vele waarschuwingen van mijn kant) de jonge getinte koerier was weg en ze kwam tot het besef wat ze had gedaan ..mij gebeld op mijn vakantieadres ..gelukkig kon ik snel handelen en de helpdesk van de bank gebeld die heeft goed geholpen ..gelukkig alles geblokkeerd optijd want niet veel later was er een pin poging gedaan ..Oma is zeer zeer verdrietig en heeft een trauma eraan overgehouden ..ik hoop dat deze mislukte figuren die zich hiermee bezighouden gestopt worden en ga normaal je geld verdienen ..
Ik heb het spel wel eens meegespeeld. Ze wilden zoals gebruikelijk mijn computer overnemen om mee te kijken. Dat kon zogenaamd niet omdat ik geen software op de laptop van de zaak mocht installeren. Vervolgens gingen ze mij telefonisch wel helpen al mijn geld naar een rekening over te maken. Bleek ook nog eens een Nederlands rekeningnummer te zijn. Vervolgens heb ik mijn eigen bankpagina 'vervalst' om een screenshot te kunnen doorsturen dat ik het geld écht had over gemaakt. Ik denk dat ze behoorlijk ruzie gemaakt hebben met de katvanger want die had natuurlijk niks gekregen. Rekeningnummer doorgegeven aan de politie en de bank, hopelijk hebben ze op tijd de rekening geblokkeerd en echt gedupeerden hun geld teruggekregen.
Beste mensen, let op: BANK BELT NOOIT meer hoef je niet te weten.
Bij twijfel zeg ik dat het gesprek wordt opgenomen en de stem er goed op staat. Reactie van de bellen: tuut tuut tuut etc.
eerst luisteren, dan je eigen bank bellen voor controle, of de (oplichter) de waarheid spreekt ! maar 99,9% is dat natuurlijk niet zo ! ALTIJD je eigen bank bellen in dit soort situaties !!!
Ik vraag me toch af hoe ze weten wie ze moeten bellen. Dan moet er toch iemand bij een bank zijn die weet hoeveel geld iemand op de rekening heeft. Ik word bijvoorbeeld nooit gebeld. Zouden ze weten dat er bij mij niks te halen valt?
Ik denk dat ze gewoon een willekeurige telefoon nummer belt en kijk of ze beet hebben. Ik werd ook gebeld door een volwassen man (je hoor aan de stem) dat er frauduleuze bank transactie te zien zijn op mijn rekening en ze proberen geld op te nemen. Eerst was ik geschrokken. Maar toen had ik zoiets er is niks te plukken bij mij. Ik zei laat hun maar hun best doen, maar hij wilde met mij samen kijken op mijn bankrekening, ik zei maar hoeft niet. Hij werd boos e dat ik medeplichtig ben etc. Ik zei geef mij dan aan bij de politie en heb opgehangen
Ze weten het niet. Ze proberen het gewoon heel vaak en dan is het altijd wel eens raak.
O.a. door hacking en fishing, weten ze meer van je, dan de overheid !
ik ook gehad werd met een prive nummer gebeld.vroau zei van de bank te zijn of ik een transactie van 1700 euro wil de doen naar een zekere Mohammed ken die vent niet.
opgehangen alarmcentrale gebeld en alles was in order.
mevrouw is oplichting dat had ik in de gaten.
En een bank belt niet met een prive nummer.
Dit is de derde keer al dat ze het proberen maar ben zeer alert
Ik ben 3 weken geleden ook telefonisch benaderd. De man beweerde dat er een aankondiging bij de bank was dat er van mijn rekening een groot bedrag zou worden afgeboekt vanwege een verbouwing van mijn huis (?). Ik heb hem gevraagd of ik hem terug mocht bellen. Nou dat kon hij gaf zijn naam en zijn personeelsnummer (?) bij de bank. Ik vroeg hem het nummer van de ABN AMRO. Het werd even stil en zei
0900 dus ik vroeg de rest van het nummer. Dat moest ik maar even opzoeken op internet. Ha ha ha wat n stumperd. Ik heb de bank gebeld
en het verhaal verteld. De werknemers bij de bank hebben geeneens een personeelsnummer. Vorige week belt dezelfde man (ik herkende zijn stem) met hetzelfde verhaal. Ik kon alleen maar reageren met: Hallo ben je daar alweer en hij hing gelijk op. Hij spreekt perfect Nederlands (met een licht accent) en is super beleeft. Voor iedereen die dit leest, wees gewaarschuwd!!!!
neem gewoon de telefoon niet op als het een onbekende nummer is wat ik niet ken, reageer ook niet op emails waarin je op een link moet klikken, tegenwoordig moet je zo voorzichtig zijn met social media.
Goed gedaan !
Maar het is toch onbegrijpelijk dat na al die jaren van waarschuwen voor dit soort fraude, ook WhasApp, mensen daar
nog steeds intrappen ?
ik heb het met WhatsApp gehad
zo van hey mam sla mijn nieuwe nr even op want heb een andere provider, want ik heb 1700 euro openstaan deze maand aan mobiel kosten buiten de normale kosten ,ik vroeg ben je daarom overgestapt op andere provider, mijn dochter screenshot gestuurd en ze zei gelijk wat is dit reageer er niet op sla nr op en geef het door als fraudeur,ik ben nooit meer dat 35 aan mobiel kwijt,je hebt niets gestuurd hoop ik ,ik zei nee tuurlijk niet eerst jou gevraagd hoor
dat zijn vaak en meestal eenzame mensen.
qua financiën zou er in een gemeente ook een groepjes app moeten zijn om dit soort zaken te kunnen delen met elkaar.
Fraude app ouderen bv.
en dan samen ook een val voor de oplichters bedenken zodat zij geen slachtofferrol spelen maar een groep "bij de pinken"ouderen!
Dit komt door al je bestellingen bij online shops, ze verkopen gewoon AL jouw informatie ! Daarom raad ik ook altijd iemand aan om een VPN te installeren, kost je +/- €5 tot €8 per maand, maar in mijn visie, verdien ik dat makkelijk terug, ben sindsdien al 3 jaar niet 1 keer , geprobeerd, om opgelicht te worden.
Zelf als die online-shops gegevens zouden verkopen, dan helpt een VPN niet, lijkt mij.
Ze hebben nog steeds je adres- en verdere contactgegevens om te verkopen.
ik ben ook gebeld ,er werd geld van mij. rekening afgehaald ,ik zei waar hij zich eigenlijk druk overmaakte ,ik zeg laat ze die paar duizend euro maar overboeken ,ik heb geld zat ,ik kijk niet op een paar duizend en toen werd het stil,en was het gesprek afgelopen