De Zaanboot tussen Amsterdam, het Hembrugterrein en Zaandam zal niet per 1 november gaan varen. Omdat de opening van de Afrikaanse markt Yada Yada twee weken is uitgesteld, zal de boot pas vanaf 15 november van start gaan.
Yada Yada heeft de gemeente om een bijdrage gevraagd: “een bootverbinding tussen Amsterdam en het Hembrugterrein is noodzakelijk voor het succes van hun ontwikkeling” aldus een Raadsinformatiebrief van wethouder Addy Verschuren.
Zaanstad staat garant voor € 52.500 (een derde van de totale exploitatiekosten van € 157.500) en betaalt de haven- en kadegelden van zowel Amsterdam als Zaanstad. Totaal gaat dat om € 15.280. Samen een bedrag € 67.780.
De Zaanboot vaart op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag omdat Yada Yada ook alleen op die dagen open is. Vanaf 7:00 tot 23:00 kan er gebruik gemaakt worden van de boot. De vaartijd van Amsterdam CS naar halte Hembrug is ruim een half uur. De boot vaart elke twee uur.
De opstapplaatsen zijn Amsterdam CS (achter het station), HEMbrug (steiger Havenstraat) en Zaandam (steiger bij Zaantheater). Een retourtocht van Amsterdam naar HEMbrug kost € 5 per persoon, een enkele reis € 3. Voor het stuk tussen HEMbrug en Zaandam betalen passagiers € 1 extra. Kinderen tot 11 jaar en fietsen mogen gratis mee.
De vaarverbinding wordt geëxploiteerd door Rederij Wolfrat. De boot vaart in principe tot en met 30 april. (dienstregeling)
Begin 2016 wordt besloten, op basis van de resultaten, of de vaarverbinding in februari, maart en april wordt voortgezet. Daarna wordt bezien of de Zaanboot ook weer in de zomer gaat varen. In de Raadsinformatiebrief staat echter niet wat de criteria voor die levensvatbaarheid zijn.
De boot is vooral voor Engelssprekende Amsterdammers volgens de aankondiging van Yada Yada.
Als Yada Yada ook eerder in de week open gaat wil de rederij de tocht ook op maandag, dinsdag en woensdag maken en de frequentie opvoeren door met twee boten te gaan varen.
Foto van Hollandroutehuis.
Zaanstad doet dit natuurlijk om de ontwikkeling van het Hembrugterrein te bevorderen, en het toerisme naar Zaanstad in het algemeen. Graantje meepikken van de toeristenstromen in Amsterdam.
Goed idee lijkt me wel. Ben heel benieuwd of het gaat lopen.
onderdeel van het dealtje van de Sail? dit lijkt bijna copy-paste.
1/3e voor zaanstad. ben benieuwd of dat ook gaat overeenkomen met het werkelijke gebruik/beweegstromen bij de exploitatie.... maar ach voor 50.000 euro kunnen we het wel even proberen toch?
Yada Yada is toch een commercieel bedrijf? Is het raar dat ik het vreemd vind dat dit bedrijf een bijdrage aan Gemeente Zaanstad vraagt voor vervoer naar dit commerciële bedrijf? Of dient dit veer nog een ander doel? Er zijn naar mijn bescheiden mening zaken waar deze subsidie beter aan besteed zou kunnen worden: zorg, onderwijs bijvoorbeeld. Voor de rest vind ik het natuurlijk hartstikke leuk dat Yada Yada en de bootverbinding komen!
ik ben het helemaal eens met Karin. zorg en welzijn lijkt mij een veel betere bestemming van dit geld.
en er staat vooral bestemd voor engels sprekende Amsterdammers.
call me crazy maar wat betekent dat nu weer? gemeentelijke gelden zijn toch bedoeld voor de inwoners van de Gemeente zelf?
de gemeente Zaanstad weet zijn reputatie wel hoog te houden op deze manier.
zo jammer. ik gun Yada Yada succes, maar op deze manier krijg ik er een onbehaaglijk gevoel bij.
Precies mijn punt!