Wind, regen, wolken in Wormerveer. Maar ook een Intercity-trein. En dat is nieuws. Die rijden meestal ons huisje daar voorbij. Maar gister dus niet.
En het is geen gewone Intercity maar een nagelnieuwe ICNG, ook wel ‘wesp’ genoemd. Die rijden nog maar op een paar trajecten in Nederland en nog niet op de Zaanlijn volgens ons.
De nieuwe Intercity is vorig jaar gaan rijden. Eerst tussen Amsterdam en Rotterdam, en daarna tussen Den Haag en Eindhoven.
De eerste treinen reden met tien rijtuigen (552 zitplaatsen), daarna met dertien rijtuigen (717 zitplaatsen). De nieuwe Intercity’s zijn niet meer dubbeldeks om sneller te kunnen in- en uitstappen. Daarom zijn de deuren ook groter. Zowel in de 1e als de 2e klasse zijn er stopcontacten en USB-poorten. Ook is er meer bagageruimte. De zitjes voor vier personen hebben een grote tafel.
De treinen worden in Polen gebouwd door het Franse bedrijf Alstom, in totaal zijn er 99 nieuwe treinen besteld. Ze hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de Hogesnelheidslijn, de trein trekt ook sneller op dan gebruikelijke treinen.
Deze trein had als ‘bestemming’ TUI Ski express.
UPDATE: Bernard Heijne mailde ons dat dit treinstel een ICNG-B is die ook in Belgiรซ kan rijden. Daar is de bovenleiding-spanning anders. Van de 99 nieuwe treinen hebben 20 deze optie. Er komen ook treinstellen ICNG-D voor de treindienst naar Duitsland.
Door Piet Bakker, foto: Monique Verlind. Extra informatie van ns.nl/nieuws en treinreiziger.nl.
Ik weet wel dat hij al een poosje in de ochtend testritten rijdt tussen alkmaar en Amsterdam (??) , want ik heb hem regelmatig voor bij zien razen op station Castricum. Op Wormerveer zie ik wel vaker ic's stilstaan (met name bij ongelukken op het spoor, als wmv als keerstatiom wordt gebruikt), maar nog nooit eerder een icng met deze bestemming gezien.