Het zonnenenergiefietspad van Solaroad in Krommenie heeft geen gebrek aan positieve publiciteit. Maar het pad zelf ziet er behoorlijk gehavend uit. Hoe moet dat als het echt slecht weer wordt? En hoe zit het eigenlijk met de energieopbrengst?
De Orkaan reed vanmorgen over het Solaroad-fietspad en constateerde dat het op een aantal plekken flink gehavend was: scheuren, losgekomen bovenlaag, gerepareerd of van een extra laagje voorzien.
Hoe bestendig is het pad eigenlijk tegen weer en verkeer? Het heeft deze winter weinig gesneeuwd, er was nauwelijks strenge vorst en ijzel. Sneeuwschuivers en strooiwagens (zout?) waren niet nodig. Maar wat als dat wel zo is? Is het pad hier tegen bestand?
In december ontstond deze schade aan het pad:
Maar ook op het filmpje dat wij vanmorgen maakten zijn plekken te zien.
De kritiek die er is, is overigens niet mis. Dave Jones van het EEVblog maakt gehakt van Solaroad. Met cijfers. De ‘veel beter dan verwacht’ cijfers van Solaroad kloppen volgens Jones niet – de uitkomsten zijn namelijk precies gelijk aan wat er werd verwacht.
Bovendien levert een energie-fietspad de helft op van wat goed geplaatste panelen langs de weg op zouden leveren (die bovendien veel goedkoper zijn omdat ze niet als fietspad hoeven te dienen). Dat laatste wordt aangetoond met behulp van cijfers van eigenaren (o.a. uit Krommenie) van zonnepanelen die in de buurt van het fietspad wonen.
Hier het filmpje van Dave Jones van het EEVblog:
Op de Australische autosite Jalopnik is ook een filmpje te zien van een wel werkend zonne-energie-fietspad in Korea. Daar zijn de panelen schuin geplaatst (zodat ze optimaal zonlicht opvangen) en boven het fietspad (zodat fietsers droog en uit de wind kunnen fietsen).
Niet zeuren u bent allemaal in die mooie foppraatjes getrapt, Berouw komt na de zonde, zij mijn moeder vroeger ...
Hoe bedoelt u Ruud ? U bent in de mooie foppraatjes getrapt ? Ik neem aan dat met U de gemeente Zaanstad bedoeld wordt ? Ik heb geen opdracht gegeven tot verwezelijking van dit dit dwaze idee hoor.
Oh, ik zie dat u van de wijsneuzen bent die uitblinken in het kritiseren achteraf. Mosterd na de maaltijd dus.
Ook de toplaag van de 'verbeterde' in oktober 2016 neergelegde elementen is na minder dan een jaar flink beschadigd.
Ik fiets pertinent niet over het gladde gedeelte van de solar-road ik heb het gevoel dat het gewoon spiegelglad. Nat of droog iets wat glimt is per definitie glad.
Twee weken geleden is er nog een stukje gefixt met een kunsthars, bij één van de hoeken van de betonplaten liet de bovenlaag los en dit had niks te maken met de nachtvorst van een tijdje terug ;-)
Men had beter de investering kunnen besteden aan panelen op het dak van bijv. de Forbo, sowieso snap ik de gedachte niet dat een weg energie moet opwekken, terwijl er praktisch gezien veel beter geschikte plekken beschikbaar zijn.
In het publicitaire geweld van Solaroad heeft men het alleen over de vorstschade gehad. Maar er blijkt dus veel vaker hersteld te zijn. En dan hebben we niet eens een echte winter gehad.
Ik rijd met grote regelmaat op het fietspad en vind het waardeloos. In de winter wordt het met vorst een glad geheel. Op dit moment ziet het er troosteloos uit. Fietsers zijn slecht af!