Eigenlijk zijn we wel een beetje klaar met de Wilhelminabrug – dat mag ook wel na anderhalf jaar – maar onze lijdensweg is nog niet ten einde.
Woensdag wordt de veiligheid getest: wat is het verschil tussen de huidige situatie (fietsers op rijbaan) en de nieuwe verkeerssituatie (fietsers op de gewijzigde fietspaden).
Onze vraag: wat gebeurt er als blijkt dat die eerste situatie eigenlijk veiliger is?
Aanvankelijk zouden de ‘aangepaste fietspaden’* al in gebruik zijn genomen. Maar eerst moet er een ‘integrale Veiligheidsscan’ uitgevoerd worden door het ‘Integraal Veiligheidsteam beweegbare bruggen en sluizen Zaanstad’ (IV-team). Eind van de week is de uitslag bekend. Tot die tijd blijven de ‘barriers’ op de brug. Ze worden alleen tijdelijk weggehaald om de nieuwe situatie te testen.
Met gele borden wordt aangeven dat de verkeerssituatie op de Wilhelminabrug is aangepast, ook worden verkeersregelaars ingezet.
Jan de Vries (D66) probeert in de tussentijd wethouder Gerard Slegers nog even een lastige week te bezorgen. Hij vraagt of de matrix waarin de varianten met elkaar zijn vergeleken niet moet worden aangepast omdat het oordeel van de Fietsersbond daar verkeerd in is opgenomen (dan zou de gekozen variant veel minder goed uit de bus komen).
Een veiligheidstest in de vakantieperiode vindt De Vries sowieso niet zo’n goed idee (en alle winkels zijn dicht, dus het is inderdaad een rare test).
* Waarom daar fietspaden (meervoud) staat is ons onduidelijk, volgens ons is er maar eentje aangepast. Tenzij het aanbrengen van fliebertjes aan de overkant ook als ‘aanpassing’ wordt meegerekend.