Het feit dat er hier – nadat de Polderbaan in 2003 in gebruik werd genomen – zo ontzettend weinig aandacht voor Schiphol is geweest, is eigenlijk verbazingwekkend.
Want met voorkeursbaan Polderbaan en naastliggende Zwanenburgbaan krijgt de Zaanstreek de meeste vliegbewegingen over zich heen.
Door Winnie de Wit
Terwijl vanuit de omringende gemeenten – Uitgeest, Heiloo, Alkmaar – de klachtenregen bij BAS in de loop der jaren opliep, blijft het in de Zaanstreek maar matig klachten regenen. (Zou dat niet kunnen komen, omdat Zaankanters zo ongelooflijk goed kunnen relativeren? ‘Het lijkt wel te regenen’ roepen terwijl het stortregent?)
Hoe dan ook, er komt nu toch iets meer naar buiten over wat al dat vliegtuiggeweld met mensen doet. Want dankzij de reacties op het Orkaan-bericht van 25 september – waarin het nieuwe mailadres stond van de Saense Onderwonenden Schiphol, SOSZaanstreek@gmail.com – weten we nu dat er ook overlast is elders in Zaanstad. En wel in Zaandamse wijken als de Oostzijde, de Zuiddijk, de Westzanerdijk en Westerwatering. Naast natuurlijk de al bekende overlast in het noorden van Zaanstad.
Ter voorbereiding op het gesprek dat de SOS-werkgroep op 4 november zal hebben met de (interim?)wethouder Schiphol, beschrijven we binnengekomen reacties. Een inwoner van Saendelft meldt:
Het is de laatste 3 jaar echt bar en boos. Of ze nou opstijgen of landen, vliegtuigen komen en gaan vanaf half 6 ‘s ochtends tot ‘s avonds laat. Aangezien ik in de 5 ploegen werk wil ik als ik thuis kom ook wel eens een normale nachtrust met het raam open, en dan zonder gewekt te worden door laagovervliegende vliegtuigen.”
Een meegestuurd screenshot van de gemeten dB’s van 25 september 2019 laat zien hoe hard dat geluid is – tussen de 75 en 78 dB – en hoe snel de vliegtuigen elkaar opvolgen (4 in 5 minuten). En dit gaat dus sowieso elke ochtend – in je lichte slaap – en ook elke avond – wanneer je in slaap moet komen – achter elkaar door…
De afbeelding ernaast – met dank aan vlieghinder.nl – toont duidelijk hoeveel vliegverkeer er die middag boven de Zaanstreek vloog. Het laat meteen goed zien hoezeer de Polderbaan* de preferente baan is. Mocht het onzalige plan voor de uitbreiding met nog eens 40.000 vluchten per jaar doorgaan, dan komt het merendeel van die extra vluchten dus ook voornamelijk over onze Zaanse hoofden…
Nog een reactie uit Assendelft:
“We wonen nu twee jaar in Assendelft, ik vind de overlast van het vliegverkeer echt heftig. Ik lees hier nauwelijks iets over in de Zaanse buurtbladen. Ik weet dat er een herindeling van het luchtruim komt en het lijkt me superbelangrijk dat de belangen van inwoners van Zaanstad daarin niet worden vergeten. Ikzelf werk vier dagen in Amsterdam, sta dus vier dagen vroeg op.
De andere doordeweekse dag sta ik meestal vroeg op omdat mijn dochter van 16 jaar naar school gaat. Maar ik kan in het weekend vrijwel nooit uitslapen doordat er al heel vroeg vliegtuigen over vliegen! Ik word vaak uit een hele diepe slaap met hartkloppingen wakker rond 6.00 uur in het weekend door de eerste vliegtuigen die om de paar minuten over vliegen. Dan is het even stil, en ja daar komt de volgende alweer. Dat was ook dit weekend weer het geval. Afgelopen jaar werd ik ook vaak wakker door een nachtvlucht om 02.00 (of 03.00 uur?). Ik heb wel een aardig slaaptekort en ook vermoeidheid opgebouwd inmiddels.
Ik probeer er maar zo min mogelijk op te letten, want anders gaat het echt storen. Ik ben niet zoveel thuis, dat scheelt. Maar het is wel erg jammer om in een fijn huis met een fijne tuin te wonen, maar de drie weken zomervakantie sowieso ergens anders heen te gaan omdat je ook weleens wil uitrusten en uitslapen. En ik ben best wel wat achtergrondgeluid gewend want ik heb tot ik 2017 naar Assendelft verhuisde altijd in Amsterdam gewoond.”
Uitvoering motie 28 mei
We zullen de wethouder op 4 november herinneren aan de motie die 28 mei j.l. is aangenomen, en vragen hoe het bijvoorbeeld staat met het uitdragen van de inhoud van deze motie onder de eigen bevolking (denk aan de opmerking ‘Ik lees hier nooit iets over in de Zaanse buurtbladen’), en in de bestuurlijke gremia waarin Zaanstad participeert. De motie hield het volgende in:
1. tot minstens 2023 geen verdere groei van Schiphol;
2. uitdragen hiervan in Zaanstad en alle relevante luchtvaartgremia;
3. afschaffing van de nachtvluchten;
4. met BRS-partners kijken hoe goedkope vakantievluchten te beperken;
5. promoten tot 750 km per trein afleggen in plaats van met het vliegtuig.
Tekst: Winnie de Wit, foto Jan Lapére – hieronder nogmaals de vliegbewegingen (klik voor grotere versie)
* We zijn niet zeker dat het op het plaatje om de Polderbaan gaat, het zou ook de Zwanenburgbaan kunnen zijn die parallel aan de Polderbaan ligt, maar iets meer naar het zuidoosten.
Ik ben vorig jaar oktober van de Bijlmer Amsterdam naar een appartement in Saendelft verhuisd. Bij het accepteren van de woning was ik mij bewust dat ook hier, net zoals bij mijn appartement in Bijlmer, de vliegtuigen af en toe over zouden komen. In de Bijlmer, omdat het af en toe was, ervaarde ik dat niet / nauwelijks tot overlast.
Hoe naïef ben ik geweest!
De Bijlmer heeft misschien de naam dat er overlast van vliegtuigen zou zijn, maar geloof me, dit is niet te vergelijken met wat ik in Assendelft ervaar!
De Bijlmer heeft te maken met de landingen (het gaat wat mij betreft alleen om de landingsvluchten) op één baan, nl. de Buitenveldertbaan die eigenlijk alleen wordt gebruikt bij Westerwind en / of als de Polderbaan in onderhoud is; Assendelft heeft te maken met twee banen, de Zwanenburg en de Polderbaan. De Polderbaan gaat recht over mijn appartementengebouw.
Af en toe” blijkt dus, zeker in de zomermaanden (lees= wind uit Zuidelijke hoek) bijna constant te zijn, zeker op de tijden dat je lekker buiten zou kunnen zitten.
Een meno-apparaatje (dat ik gebruik voor het notuleren van vergaderingen) was per ongeluk in mijn tas aangegaan. Toen ik voor de gein het bandje ging aflluisteren, viel mij pas op hoe veel vluchten er zijn en hoe hard het geluid daarvan is.
NB: raam was dicht en bandje zat nog steeds in mijn tas.
Verbaasd mij ook dat er zo weinig uit onze contreien wordt geklaagd.
Met de App ‘explane’, kan eenvoudig type vliegtuig, hoogte, locatie en geluidsbelasting worden vastgelegd, die je dan weer kan doorsturen....
Ter informatie:
De herindeling van het luchtruim 2020-2023 heeft betrekking op het oosten en zuid-oosten van Nederland. Ook onderdeel is de verplaatsing van militair luchtruim om ruimte te maken voor civiel.
In de Randstad (Schiphol) gebeurt dus niks maar kan het wel nog drukker worden.
Peter, dank voor je reactie (evenals alle anderen).
Je noemt het kernprobleem: “Men is het gewend en klaagt niet snel”. Gewenning is acceptatie. In dit geval de eindeloze groei van de luchtvaart. Acceptatie van een situatie die feitelijk onacceptabel geworden is. Wanneer we stoppen een absurditeit als normaal te beschouwen en onze stem verheffen, dan zijn we op de goede weg.
Van de zomer was ik op ons mooiste stukje Nederland: Schiermonnikoog. De stilte en rust klinkt daar oorverdovend … mooi. Die kwaliteit van leven is waar wij allen recht op hebben.
Probleem is ook dat Zaanstad op de geluidscontouren kaart van Schiphol in het zgn buitengebied ligt.
Daar hebben de ‘wijze’ rekenmeesters een jaargemiddelde van 48 tot 53 dB(A) op geplakt. De info van het SOS, door eigen onafhankelijke meting, geeft duidelijk een veel hogere waarde. Bedenk daarbij dat elke toename met 3 dB volgens de wetenschap een verdubbeling van geluidssterkte betekent, vergelijkbaar met de Richter schaal voor aardbevingen in sterkte.
Daarom is onafhankelijke meting, dus niet berekening, zo belangerijk. Om aan te tonen dat wij wel degelijk onder code fel oranje liggen (meer dan 58 dB(A).
Wij laten ons niet weg-berekenen.
Om de eigen woorden van de hoofdverantwoordelijke voor ons, en onze (klein)kinderen, herrie en gezondheid tegen hem te gebruiken: doe toch normaal man!. Meneer de minister president, wij doen wel normaal. Wanneer gaat u inzien dat klein polderland te klein is voor Schiphol?
Wat dacht je van het gebied bij het Noordzeekanaal bv het Zaaneiland. Niet normaal wat daar over komt en lijkt al meer te worden. Men is het gewend en klaagt niet snel. Totdat er bezoek is die dat niet gewend is en dan komt het besef weer. Elke dag 100+ vliegtuigen die in een bocht langs het eiland komen....ach de plaat spreekt voor zich grote delen van Zaanstad is de klos alleen in Zaandam Zuid zijn de vliegtuigen nog erg laag...kansloos