De blauwe zone in Krommenie wordt minder uitgebreid dan de winkeliers hadden verwacht en gehoopt. De gemeente heeft de bezwaren van omwonenden gehonoreerd.
Het college van B&W stelt voor om het pleintje achter de Nicolaaskerk en de Heiligeweg buiten de blauwe zone te houden. Die zone wordt nu alleen uitgebreid met het stuk van de Zuiderhoofdstraat tussen de Badhuislaan en het Kerkplein.
Door Jaap de Jong
De winkeliers zijn niet zo gelukkig met de beperking, zo blijkt uit een reactie van de winkeliersvereniging DOKA. Het voordeel van de blauwe zone is niet alleen het gratis parkeren, maar ook de doorstroming. Na maximaal twee uur komen de parkeerplaatsen vrij voor andere klanten.
UPDATE 9:42, de mededeling van de gemeente (20 juni 2017).
“Tegen de uitbreiding van de blauwe zone Krommenie, zijn bezwaren ingediend. De bezwaren waren aanleiding om de situatie nogmaals te onderzoeken en zijn gegrond verklaard. Dit leidt tot een kleinere uitbreiding van het gebied van de huidige blauwe zone Krommenie. De blauwe zone wordt ingevoerd op de Zuiderhoofdstraat, tussen de Badhuislaan en het Kerkplein, en op het Kerkplein. Het pleintje achter de Nicolaaskerk en de Heiligeweg wordt geen blauwe zone. De gemeente neemt hiervoor een nieuw verkeersbesluit, dat binnenkort gepubliceerd wordt. Met de aanname dat dit op draagvlak van belanghebbenden kan rekenen, is de verwachting dat de blauwe zone in het najaar in gaat. Bewoners en ondernemers worden binnenkort door de gemeente Zaanstad geïnformeerd over deze wijziging.”
Langdurig bezet
Op de Heiligeweg en op de Zuiderhoofdstraat worden vrije parkeerplaatsen regelmatig langdurig bezet door bewoners. Op de Zuiderhoofdstraat lost de uitbreiding van de blauwe zone dit probleem op.
“Het is jammer dat dit niet gebeurt op de Heiligeweg,” zegt Johan Duineveld, voorzitter van de DOKA. Hij wijst erop dat achter een deel van de winkels volop parkeerruimte beschikbaar is voor bewoners die nauwelijks wordt gebruikt:
“Dat zou de gemeente toch moeten weten en ook moeten betrekken bij de besluitvorming. Als die parkeerruimte meer wordt benut, komen er meer parkeerplaatsen vrij voor onze klanten. Dit is een probleem dat zich voordoet in alle gebieden waar sprake is van wonen en winkelen. Je zou in overleg met elkaar tot een oplossing moeten zien te komen.”
Op het Vlietsend en de Zuiderhoofdstraat is dat gebeurd en zijn voor de blauwe zone tijden gekozen waardoor bewoners geen last ondervinden als ze van hun werk komen of naar hun werk gaan.
Onder de plannen voor de blauwe zone zoals die in 2016 zijn ingediend. We hebben het stuk dat niet doorgaat met rood aangegeven.