De winkeliers van Krommenie willen het zware vrachtverkeer in het centrum – de Noorder- en Zuiderhoofdstraat tot en met het Kerkplein – aan banden leggen. Een inrijverbod voor vrachtwagens vanaf het Vlietsend ‘is mogelijk ook noodzakelijk’.
De winkeliersvereniging DOKA vraagt in een brandbrief aan B en W van Zaanstad dringend om een oplossing voor dit probleem. Daarvoor is meer nodig dan alleen vaste tijden voor het bevoorraden van winkels.
De winkeliers constateren dat de smalle hoofdstraat niet berekend is op grote en kleinere vrachtwagens. Het onlangs vernieuwde wegdek verzakt en is snel beschadigd. Het zware verkeer leidt tot scheuren in de panden ‘ook bij de goed gefundeerde’. De geparkeerde vrachtwagens zorgen regelmatig voor onveilige situaties. ‘Vanwege de beperkte ruimte wordt er vaak op de stoep geparkeerd waardoor het langzame verkeer zich nog nadrukkelijker moet mengen met het snelverkeer.’
Een goede dagelijkse bevoorrading van de winkels is belangrijk ‘maar om dit centrum ook in de toekomst gezellig te houden zal gezocht moeten worden naar een oplossing voor grote, zware, maar ook voor kleine vrachtwagens’
Weer tweerichtingsverkeer Padlaan
De DOKA constateert in de brief dat de invoering van het eenrichtingsverkeer op het Padlaan niet heeft geleid tot de verwachte vermindering van het verkeer dat over het Vlietsend Krommenie binnen rijdt. Zij pleit voor herinvoering van tweerichtingsverkeer, omdat die volgens de winkelier wel tot verlichting van de verkeersdruk op Vlietsend, Zuiderhoofdstraat, Weiver en de Vlusch leidt. Bovendien zijn de winkels in het centrum makkelijker te bereiken.
De ervaringen met tweerichtingsverkeer tijdens de reconstructie van de Noordervaartdijk hebben bewezen dat het probleemloos kan. Bewoners hebben de indruk dat er in die periode minder hard werd gereden op het Padlaan. De argumenten om eenrichtingsverkeer in de voeren zijn gebaseerd op milieumaatregelen uit 2007. ‘De vraag is of die nog stand houden in een nieuwe wereld van geluidsarm asfalt en elektrische auto’s.’, schrijft de Doka aan B en W van Zaanstad.
Dit is een bijdrage van Orkaankracht Jaap de Jong
Gewoon die grote wagens niet door die smalle straatjes laten rijden. Hoe vaak ik Zeeman niet heb gebeld met een klacht, die wagen dacht dat hij meedeed aan de Formule 1. Mijn huis trilt dan heel eng. Ook als fietser word ik regelmatig bijna van mijn fiets gereden. En bij het lossen is het doodeng, verkeer kruipt dan pal langs de huisjes.
Er zijn van die platte wagentjes, waar een man op kan staan, die rijden heel langzaam, die moeten ze gebruiken, sommige vervoerders gebruiken ze al. Kan de vrachtwachten ver buiten de kern blijven.
Er is ook nooit handhaving in de straat, ja, wel toen het parkeren nog betaald werd, maar nu kan je dagelijks doodgereden worden als je je dagelijkse boodschappen haalt.
Ja,en dan het vrachtverkeer in de avonduren laten lossen op de noorder en zuiderhoofdstraat,hebben ze lekker de ruimte, en als ze klaar zijn kennen ze lekker gas geven, ruimte genoeg. Goed voor de fundering. Denk toch na. Winkeliers moeten nog meer werken, transportbedrijven worden op hogere kosten gejaagd ivm onkostenvergoeding voor de chauffeur.
Iemand met zijn ogen dicht heeft het ooit verzonnen om het Padlaan 1 richting te maken. Echt een lachertje. Laten we lekker al het verkeer dwars door de wijken laten rijden. Liefst over de meest smalle route die er is..pfffff Dom...snel open voor beide richtingen....of moet dit nog lanen duren deze domme zet?
Vlietsend en zuiderhoofdstraat blijven toch eenrichtingsverkeer dan. Vlgns mij weinig effect.
Padlaan had allang weer 2 richtingsverkeer moeten zijn. Nu is het weiver overbelast. Waarom dit ooit verzonnen is, is mij een raadsel
Niet alleen t Weiver, ook de Parklaan word overbelast. Regelmatig denderen daar vrachtwagens doorheen waarna je hele huis heen en weer schud.
We praten natuurlijk allemaal in ons eigen straatje.. wonen aan de huidige een richting padlaan is helemaal geen pretje. Padlaan 30 km zone zou goed zijn voor de bewoners.