Sinds woensdagochtend – 10 januari – 09.35 uur is de Wilhelminasluis in Zaandam gestremd voor scheepvaart. De reden is dat koperdieven hebben toegeslagen bij de Beatrixbrug.
Op de Zaan liggen ter hoogte van de Papenpadsluis ondertussen verschillende schepen aangemeerd. Rijkswaterstaat vermeldt dat er herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd.
UPDATE:
Zaanstad laat weten dat de Beatrixbrug niet meer open kan omdat dieven koper hebben gestolen uit de brug, “ook de verlichting, camera’s en brugsignalen werken niet meer.”
Zaanstad heeft aangifte gedaan van de koperdiefstal bij de politie.
De komende dagen is de scheepvaart op de Zaan hierdoor gestremd. De gemeente is druk bezig met een noodreparatie en naar verwachting is aan het einde van deze week het Wilhelminacomplex weer in bedrijf. Het is een complexe operatie waardoor het lastig is om precies te zeggen wanneer het complex weer helemaal open is voor de scheepvaart.
Het Wilhelminacomplex bestaat uit de Beatrixbrug, de Wilhelminabrug en de Wilhelminasluis, Zaanstad: “als een onderdeel uitvalt, in dit geval de Beatrixbrug, dan heeft dat ook gevolgen voor de andere onderdelen van het complex.”
Vanmiddag zaten er twee schepen en een duwbak vast in de sluis. Zaanstad probeert via een noodgreep de Beatrixburg vanavond even open te doen zodat deze schepen de sluis uit kunnen. Daarna gaat de brug weer dicht en gaan de reparatie verder.
Het zit de scheepvaart op de Zaan deze week niet mee. De tijdelijke Zaanbrug raakte in storing door een kapot onderdeel. De brug moest enkele keren handmatig worden geopend. Het openen duurde minimaal 1 – 2 uur, waardoor het verkeer op de weg geen gebruik kon maken van de brug. De brug is inmiddels gerepareerd.
Het complex staat overigens vol met camera’s. In hoeverre die verdachte situaties hebben waargenomen is niet bekend gemaakt.
Tekst: Redactie De Orkaan, Bron: De Algemeene Schippers Vereeniging, Rijkswaterstaat, Zaanstad. Foto: Lena de Ronde.
Ik ben een van de schippers die de hele dag voor de sluis heeft liggen wachten, tot uiteindelijk de conclusie kwam dat de sluis voorlopig niet meer werkt.
vervolgens terug moeten varen, via Den Helder, Ijselmeer naar Amsterdam. Dat heeft mij 12 uur omvaren gekost en een verloren dag.
kosten meer dan 1000 euro! Zo de prullenbak in.
En dat x al die schepen plus schade aan de sluis...
Wat leverd het de koperdieven op aan geld? pakje sigaretten wellicht
Er vaart een (vrij groot) binnenvaartschip achteruit door de Zaan. Gaat ook achteruit door de Bernardbrug.
Waarschijnlijk dacht de schipper: " Ik ga hier niet liggen wachten tot die Wilhelminasluis weer werkt. Ik kies voor de moeilijkste maar wel snelste oplossing. Ik kan hier niet keren maar als ik achteruit vaar tot bij Tate en Lyle kan ik daar wel keren, en omvaren via het Noord Hollands Kanaal. Dapper mens!
Heel apart dat bijna alle bruggen wat mankeren door welke oorzaak dan ook. Ben ik nu een wappie als ik dit vind? Dat legitimeren bij het verkopen van je koperkabel aan een metaalhandel werkt dus ook niet. Of ligt het aan het hedendaagse bestuur van gemeenten en provincie en waterschappen? Wie weet het antwoord op mijn vragen?
In ieder geval kan EBS niet gaan zeuren dat de brug openstond en zijn ze op tijd op de Gedempte Gracht :-)
het wordt steeds gekker, niet normaal!!
Ach, bij ons jatten ze geen koper moeten de sluisbouwers gedacht hebben.
woensdag ochtend 10 december??? dan ligt er een file boten tot het alkmaardermeer.
Eerst hebben we koperdieven op het spoor en nu lopen ze ook al rond bij het sluizencomplex om te kijken of er wat te halen is.
Wat het oplevert weegt niet op tegen de economische schade voor de schippers.
daar denken die lui natuurlijk niet aan