Na anderhalf jaar tijdelijke maatregelen, waarschuwingsborden, verkeersregelaars en roadblocks wordt de fietsroute over de Wilhelminabrug nog dit jaar aangepakt.
Het gaat niet om ingrijpende aanpassingen. De belangrijkste is dat de slinger in de bocht bij het Zaantheater verdwijnt (foto boven). De schuine randen die de rijgedeeltes scheiden, worden vervangen door rood-witte attentiebakens, “zodat het hoogteverschil meer opvalt”.
Volgens Zaanstad is gekozen voor variant 1 uit het verkeersrapport van Goudappel. Een belangrijke aanbeveling van die variant, de verbreding van het fietspad ten koste van de breedte van het voetpad (“indien dat technisch mogelijk is”), zal niet worden nagevolgd.
Navraag bij de woordvoerder van wethouder Slegers (CDA) leert dat zoiets volgens de gemeente niet mogelijk is. In de raadsinformatiebrief wordt die variant als volgt samengevat:
Het behouden van de bestaande fiets- en loopassen voor het fiets- en loopverkeer en de S-bocht aan de zuidwestkant van het brugdek veiliger te laten aansluiten op en naar de Dam.”
In het originele rapport is de variant veel uitgebreider omschreven:
“Om te komen tot een situatie waarbij fietsers veilig het fietspad kunnen gebruiken, moet het fietspad eerder en geleidelijke beginnen. Aan de zijde van de Nicolaasstraat moeten de trottoirbanden worden verlegd. Vanaf de Wilhelminastraat moet de huidige fietsstrook worden opgetild zodat er een doorgaand verhoogd fietspad ontstaat vanaf de Zuiddijk tot op de brug. Indien dat technisch mogelijk is, is het wenselijk het fietspad op de brug te verbreden ten koste van de breedte van het voetpad. We adviseren een andere kleurstelling van de banden tussen de verschillende verkeerssoorten, zodat de banden niet voor markeringsstrepen aangezien worden. Fietsers van en naar De Burcht moeten de gelegenheid hebben om het fietspad af en op te draaien.”
Volgens Zaanstad zorgt “de nieuwe indeling voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers en biedt meer ruimte voor het autoverkeer.”
De kosten van variant 1 zijn € 40.000. Dat is zonder de maatregelen van de afgelopen anderhalf jaar en de kosten voor het onderzoek.
Nadat de Wilhelminabrug in mei 2020 in gebruik werd genomen, werd het fietspad afgesloten met rood-witte barrières omdat de situatie als gevaarlijk werd beoordeeld en er diverse ongelukken waren gebeurd. Fietsers moesten voortaan over de rijbaan.
Hier ons dossier Wilhelminabrug. Foto boven: De Orkaan, onder: Sely Friday
Fijn dat de fietspaden eindelijk weer open gaan!
Zoals het nu is vind ik de brug vaak doodeng; veel te druk en te chaotisch op die rijbanen! Zoals laatst: twee fietsers komen aanrijden vanuit de Savornin Lohman, een auto vanuit dezelfde richting heeft haast en haalt ze in, terwijl de fietsers vanuit het centrum net op dat moment voorbijgereden worden door een snelle pizza-scooter... Aaaaaaarghh! Ik gilde het uit en hield mijn hart vast. Maar alweer ging het net goed. Nog wel. Het is echt afwachten zo tot er een dodelijk ongeluk gebeurt. :'(
Nog een tip voor een snelle tussenoplossing: wat als we de afzettingsblokken nu tussen fietspad en rijstrook plaatsen? Dan kan je wel weer (veilig!) op het fietspad, maar niet langs de stijle randjes (want daar staat een blok). Gemeente, is dat een plan?
De huidige situatie is niet ideaal, maar dat was de oude nog minder. De fietspaden zijn te smal en een klein stuurfoutje wordt dan genadeloos afgestraft. Blokken (of een hek zoals hierboven gesuggereerd) langs het fietspad zijn waarschijnlijk geen oplossing want de kans dat je daar met pedaal of stuur achter blijft haken is vrij groot.
Om de huidige situatie, met fietsers op de rijbaan te bestendigen, zijn wel aanpassingen aan de weginrichting nodig. Goudappel heeft die in zijn variant 3 keurig uitgewerkt. Gevaarlijk rijgedrag wordt daardoor ontmoedigd.
Die variant 3 is ook naar het oordeel van de gemeente de veiligste. Toch heeft die nu voor de goedkopere variant 1 gekozen, waardoor een onveiliger weginrichting in stand blijft.
Zal vast al wel ergens benoemd zijn maar waarom moet dat fietspad uberhaupt hoger liggen dan de rijbaan?
Dat was bij de oude brug inderdaad niet het geval. Het is misschien onwetendheid van de ontwerper geweest? Er is in elk geval geen goede, onderbouwde, reden voor te vinden.
Ik denk dat ze weer eens iets nieuws wilden proberen. Misschien om het autoverkeer weg van het fietspad te houden? Maar er is duidelijk nooit goed gekeken naar het aanbod nadat de brug en tijdje open heeft gestaan. Dan is het dringen omdat iedereen toch echt als 1e over die brug wil zijn.
Ze moeten sowieso dat gele van de brug halen en gewoon weer voetgangersgebied grijs en fietspad rood maken. Zo is dat al jaren en zo zit die kleurkeuze in ons brein.
Ik volg deze soap al jaren (fotograaf),we zullen zien hoe dit af loopt.De schuine kant is al eerder met rode en witte belijning aangebracht,maar lag er binnen een week al weer af,dus ik bedoel maar ...
Maar… als dat opstaande randje zo’n probleem is, zet er dan een hek op. Dan is er in ieder geval een fysieke scheiding tussen fietspad en autorijbaan.
ik dacht dat ze de bruggen bij de Wilhelminasluis helemaal opnieuw gebouwd hadden, maar blijkbaar dus niet.
Rood-witte attentiebakens ??? Wie heeft dat nu toch weer verzonnen.
Dat plakband zat er toch al op ? Oké, het liet na een paar weken al los maar toch.
Wanneer geven ze nu eens gewoon toe dat die brug verkeerd gebouwd is.
Ten koste van de breedte van het voetpad ? Zo breed is dat al niet zeg, wel eens gezien hoeveel voetgangers er overheen gaan als de brug een poosje opgestaan heeft ? Dat wordt dringen dan.
Maar wel mee eens dat wanneer die slinger eruit is het een stuk veiliger zal zijn.
Inmiddels zijn de "rood-witte attentiebakens" geplaatst, maar er binnen een dag weer afgereden. Kortom: het volgende hoofdstuk in een lange soap is al weer geschreven.
Volgens mij gaan er veel meer fietsers over die brug dan auto's. Jammer dat de meeste ruimte weer aan het meest ruimtevretende, minst efficiënte vervoersmiddel gegeven is.
Het rapport van Goudappel bevestigde de bezwaren die de Fietsersbond al sinds 2015 tegen het ontwerp van de Wilhelminabrug had ingebracht op alle punten. Fietspaden te smal, gevaarlijke rand, ontbrekende scheidingsstrook en geen vergevingsgezind ontwerp om er een paar te noemen.
Goudappel heeft daarop 4 verbetervarianten voorgesteld. Bij de eerste 2 daarvan worden de fietspaden weer in gebruik genomen, maar dan verbreed. Maar omdat die ook dan te smal zijn is het nadrukkelijk advies de “huidige situatie met fietsers op de rijbaan als basis te nemen voor een toekomstige situatie”. Variant 3 en 4 dus.
Aangezien variant 3 ook aansloot bij het eerdere voorstel van de Fietsersbond zou je denken dat je dan een prima basis hebt om verder uit te werken.
Maar nee, Zaanstad kiest niet voor de beste, maar de goedkoopste variant. Jammer.
Er staan bovendien wat onjuistheden in de raadsinformatiebrief. Zomaar een paar:
1) “De varianten zijn reeds besproken met de fietsersbond. De bond geeft technisch gezien aan het liefst variant 3 te zien, echter is akkoord om met de genoemde redenen voor variant 1 te kiezen”
Dat klopt niet, de Fietsersbond is niet akkoord met variant 1 “om genoemde redenen”. Ook niet om niet-genoemde redenen trouwens. We zijn daar sowieso niet akkoord mee.
2) "Let wel, de brug en de indeling ervan, is op basis van alle vigerende richtlijnen en normen ontworpen en is veilig."
Mwah, daar heeft Goudappel toch wel korte metten mee gemaakt. Maar wellicht heeft de gemeente een geheim boekje met richtlijnen waar wij het bestaan niet van kennen. Zou zomaar kunnen, nietwaar.
Kortom, door een keuze voor “variant 1”, maar de noodzakelijke verbreding van het fietspad daarin weg te laten kiest Zaanstad voor een eigen interpretatie daarvan en veegt daarmee adviezen van Fietsersbond en Goudappel ter zijde. Ik vrees dat het dossier Wilhelminabrug daarom nog lang niet gesloten kan worden, maar dat daar op korte termijn gewoon een nieuw hoofdstuk aan wordt toegevoegd.
Dus als ik Rob Wolvers goed begrijp, dan heeft de wethouder een potje staan jokken tegen de gemeenteraad, is voor de zoveelste keer geprobeerd om de Fietsersbond medeplichtig te maken aan een besluit waar de Bond niet achter staat en wordt een bepaald niet goedkoop advies van een groep experts van Goudappel in de prullenmand gegooid. En dat levert dan een brug op die ook na renovatie niet veilig zal zijn voor fietsers. Maar het is voor de gemeente wel de goedkoopste oplossing, en dat telt.
Zoals die ellendige trap naar de Burcht ook de goedkoopste manier was om er maar van af te zijn. Natuurlijk is dat bij de oplevering opgevallen, maar weer hetzelfde spel als bij het fietspad: "wie gaat dat oplossen en betalen?"
Ik heb nog niet echt (ergens) gemerkt dat Zaanstad voorrang geeft aan fietsers.
Zie het persbericht van de gemeente: “de nieuwe indeling [zorgt] voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers en biedt meer ruimte voor het autoverkeer.”
Aan de breedte van het fietspad verandert niets, dat is te smal en dat was nu net een deel van het probleem. Het blijft dus onveilig. Blijft over het tweede deel van dat bericht: "meer ruimte voor autoverkeer".
Daarmee is het wel gezegd.
Ik had ergens gelezen " voor de kerst " , welk jaar ?
Gelukkig wordt de blokken blokkade snel opgelost bij het fietspad aan de noordkant van de sluis was het vaak wurgen met fietsers en auto’s om de burg over te gaan.
Bij de zuidkant zoals aangegeven de slinger eruit geeft het dan een mooie aanrij route.
... overigens gaan er wel eens burgers of toeristen vanuit de binnenstad komend, die nieuwe stenen trap af rechts na de brug richting Burcht?
Alleen rechts is er een leuning, noodzakelijk voor de focus-brillendragers om de helle treden te kunnen zien. Daarmee komt men op de alleronderste trede en moet dan verder naar links schuifelen om van die smalle onderste trede af te kunnen komen. Peperhandig.
Welkom in de helemaal vernieuwde binnenstad van Zaandam!!
Vooral voor verkeer vanuit de Peperstraat geldt:
Let vooral op de slecht aangekondigde stevige metalen paal, vlak voor de brug. Verder zijn de charmante schuine richeltjes langs het fietspad op de brug de oorzaak voor de verwarrende en vele markeringen die het gebruik van het fietspad verhinderen en de (onzekere)fietsers òp de autorijweg van de nu naderende nieuwe brug sturen.
Er is en er blijft gedoe, maar leuker kunnen de verantwoordelijken het niet voor u maken, alleen duurder, maar dat past bij de plannen van de ooit nog te ontwikkelende Peper(dure)straat.
Zo snel al 😂😂😂? De gemeente schiet uit zijn slof.
Zo.......Dat is al snel.
Gemeente zet er wel behoorlijk wat vaart achter, zeg.
Mooi hoor !!!!