Om eerlijk te zijn ontvingen we maanden geleden al een persbericht van de marketingmensen van Too Good To Go in de Orkaan-mail.
Ze hebben een app ontwikkeld waarmee restaurants en winkels verbonden worden aan mensen die heel goedkoop aan lekker eten willen komen voedselverspilling tegen willen gaan. We besloten de boel te checken door het uit te proberen.
Dat beviel zo goed, dat – en we schamen ons om het te tikken – we het tot nu toe geheim hebben gehouden. De app is overzichtelijk; je ziet in één oogopslag waar bij jou in de buurt voedsel in nood is.
Zaan Inn-hotel, Kiss Bakery, Viswinkel Molenaar, Toko Bali, Papa Saté… allerlei aangesloten zaken waar eten over is, melden zich, en met een simpele vingerklik op ‘KOOP’ mag je je op een afgesproken tijdstip melden om tegen een fractie van het normale bedrag een verrassingspakketje te komen halen.
We groeiden. Niet alleen van de complimenten waarmee de app strooit, als je een aankoop doet: ‘Geweldig dat jij meehelpt aan de strijd tegen voedselverspilling!’, maar ook van het eten. De croissants, kaasvlinders, taartjes, hartige broodjes, bolletjes van de Lekkere Dingen Bakker, en het ontbijtbuffet van het Ibis-hotel, werden door ons behoed voor een roemloos einde in een vuilnisbak, om vervolgens te beginnen aan een tweede leven op onze heupen.
Via de app zagen we dat Boer Geert eten over had, en daarmee een zogenaamde ‘Magic Box’ (verrassingsdoos) zou vullen voor 4,99 euro. Om ook dat voedsel in veiligheid te brengen, drukten op ‘KOOP’ en we konden het dezelfde dag tussen 17:30 uur en 18:00 uur ophalen. Het bleek dat we vier mega-luxe belegde broodjes een dienst bewezen. Blij dat we een steentje konden bijdragen, negeerden we de jongen achter de balie die de zaak omdraaide: hij zei blij te zijn dat hij mensen kan helpen die het iets minder breed hebben… (tekst gaat onder de foto van onze buit verder)
Toch begon het gisteren te zeuren, toen we zagen dat aan het eind van de dag niet alles van de aangesloten bedrijven was verkocht. Het liefst kochten we zelf alles, maar we hebben simpelweg niet zoveel magen. Vandaar nu dan toch dit stuk.
Download de gratis Too Good To Go-app en word redder van eten, wees alleen lief en laat wat voor ons over.
(En Neen, lieve mensen, we worden niet betaald om reclame te maken voor deze fantastische app)
Gewoon een prima initiatief van de winkeliers/horeca exploitanten,mensen met een smallere beurs zullen blij zijn.
Dat iets "minder lekker" is, wordt dan geen issue...
En wat "overblijft" vries je gewoon in als je die mogelijkheid hebt...
Ik heb het idee dat bij de criticasters de beurzen blijkbaar dik gevuld zijn ...
Ik vraag mij af of het echt helpt om voedselverspilling tegen te gaan. Je koopt immers een verrassingsdoos - je weet dus nog niet of je er blij mee bent (en het dus graag eet), of dat je bijvoorbeeld best één croissantje had gelust, maar met de 5 anderen geen raad weet, of je bent er niet zo blij mee omdat er allerlei dingen in zitten die je niet lekker vindt. Dan is het ook een kwestie van een vriend/buur/familielid vinden aan wie je het kan geven, en anders belandt het toch in de prullenbak vrees ik.
Wij hebben deze app ‘n tijdje geleden ook eens geprobeerd en waren duidelijk minder enthousiast. In plaats van het beoogde tegengaan van verspilling kwam onze ervaring uit op niets meer dan een extra verkoop mogelijkheid voor de deelnemende aanbieders. Objectief is t op zijn minst een beetje raar dat bijv de lekkere dingen bakker ‘s ochtends om 10 uur al weet wat ie aan t eind van de dag gaat overhouden?
Wij weten nog helemaal niet wat er overblijft aan het eind van de dag, maar deze magic boxen worden zeer hartelijk ontvangen door de mensen die deze pakketten gekocht hebben via de app. Wat anders weggegooid zou worden kan zo zeer voordelig mee met de klant, van brood tot gebak!
Er wordt ook niets apart gehouden voor de klant, aangezien wij niet kunnen zien wie er een pakket besteld heeft. Wij zien alleen hoeveel pakketten er verkocht zijn (max. 3) ook rijk worden wij er niet van aangezien er en groot deel van het bedrag naar die organisatie gaat.
Dus wij helpen op deze manier mee aan het verminderen van de voedselverspilling.
Maar wat is daar dan mis mee..? Afgezien van het feit dat het je 'aftermarket' is, zie ik hier alleen maar winnaars in.. Plusje dus voor de ontwikkelaar(s) die deze niche hebben benut.
De lekkere Dingen Bakker (en de andere deelnemers) weten uit ervaring dat ze iets zullen overhouden. Wat dat is, weten ze niet en daarom is het steeds weer een verrassing wat je in de box (in het geval van de Lekkere Dingen Bakker kregen wij een flink gevulde tas) krijgt. Bij Boer Geert vertelde een medewerker dat het personeel meestal aan het eind van de dag broodjes en wat overbleef mee naar huis kreeg, maar dat dit soms toch teveel was. Ibis in Zaandam heeft een ontbijtbuffet voor gasten, dat is niet zuinig afgemeten. Daar bleven eieren, luxebroodjes, croissants over, en d'r werden nog wat prima sinaasappelen bij gestopt (dat was 1,99 euro).
Van de drie uitgeprobeerde adressen zie ik echt niet hoe dit een 'verkoopkans' zou zijn.
Wij waren blij, en vonden het zelfs wat gênant om zo weinig te betalen, maar andere ervaringen zijn welkom.
Merel, kapper en restaurant kan je niemand aanraden! ALTIJD fout.
Maar wel leuk te lezen dat jullie (Orkaan) er goede ervaringen mee hebben.
We raden geen kapper of restaurant aan. Het gaat om een gratis app, waarbij je zelf kan kijken waar en of je eten wil 'redden'.
Merel; overdrachtelijke zin! En in deze context niet misplaatst.