Dokawinkeliers in Krommenie hebben een WhatsApp-winkelpreventie groep gevormd om onderling snel informatie uit te wisselen over ervaringen als winkeldiefstal, vals geld en agressieve klanten.
Het eerste resultaat is geboekt, er is al een winkeldief gesnapt. “Het is veilig winkelen in Krommenie en dat willen we zo houden. De WhatsApp groep is een bijdrage aan de preventie.”
Door Jaap de Jong
De sticker waaraan de deelnemende winkeliers te herkennen zijn, heeft een preventieve werking. Net als het bordje dat waarschuwt voor cameratoezicht. “De winkeldief die bewust op dievenpad gaat, zal elk risico op ontdekking vermijden,” zegt wijkagent Ron Bergman. “Of dat ook opgaat voor de gelegenheidsdief die impulsief steelt, is de vraag.”
Een lid van het Dokabestuur:
“De afschrikwekkende werking van de WhatsApp-winkelpreventie is effectief. We hebben de eerste arrestatie gehad, dankzij het plaatsen van een foto van een winkeldief. De pakkans is groter geworden. Als de foto geplaatst is, kan hij herkend worden in andere winkels. De grotere pakkans is naar mijn mening beter om ongewenst gedrag te voorkomen dan een boete. Op het moment van de diefstal denkt de dader aan de kans om gepakt te worden en niet aan de hoogte van de straf.”
Misdaad
Voor de gevolgen maakt het niet uit of je met voorbedachte raden spullen pikt of een keer van de gelegenheid ‘gebruik’ maakt. Je pleegt hoe dan ook een diefstal en dat is volgens het Wetboek van Strafrecht een misdrijf en geen overtreding. Het verschil tussen beide categorieën zit in de hoogte van de straf en het feit dat een veroordeling voor een misdrijf een strafblad oplevert. Het stelen van een flesje nagellak of zak chips levert al gauw een boete van 300 tot 350 euro op. Ron Bergman:
“Daarnaast kan de winkelier in een civiele procedure een vergoeding eisen voor de kosten die hij heeft moeten maken en voor de tijd die hij kwijt is aan het afwikkelen van de diefstal. Het gangbare bedrag is 181 euro. Dat wordt een duur flesje nagellak. Veel winkeliers weten niet dat die mogelijkheid tot verhalen bestaat. Zij zien vaak van een melding of een aangifte af, omdat het zoveel werk met zich meebrengt. Staat die rompslomp wel in verhouding tot de prijs van wat gestolen is?”
Statement
Ron Bergman is van mening dat bij diefstal altijd aangifte moet worden gedaan. Niet alleen vanwege het principe dat wie zich schuldig maakt aan een misdrijf daarvoor veroordeeld moet worden.
“De winkelier geeft met een aangifte een statement af. Hij geeft te kennen dat hij diefstal serieus neemt en niet tolereert. Het is een waarschuwing naar potentiële dieven en een geruststelling naar klanten. Als een winkelier de dief heeft aangehouden en mee naar achteren heeft genomen dan hoeft hij alleen maar 112 te bellen en we halen de verdachte op. Hij kan heel eenvoudig aangifte doen met een standaard aangifteformulier. Essentieel is dat de dief buiten te winkel – voorbij de kassa – wordt aangesproken. Doe je dat eerder dan kan hij altijd zeggen: sorry, vergeten te betalen of de spullen teruggeven.”
De winkelier kan de betrapte persoon ook een winkelverbod opleggen voor een bepaalde termijn. Hij moet dat schriftelijk meedelen.
Iedere burger die iemand op heterdaad betrapt op diefstal heeft de bevoegdheid om de verdacht aan te houden en vast te houden totdat de politie het overneemt. Hoe doe je dat als tenger, twintigjarig winkelmeisje die een boom van een vent betrapt? Ron Bergman:
“Punt één is dat je nooit je eigen veiligheid in gevaar mag brengen. Neem geen enkel persoonlijk risico. Vraag iemand om hulp en laat hem meteen 112 bellen. Als de dief ervan door gaat, probeer een foto te maken. Kijk goed hoe hij eruitziet. Misschien kun je hem volgen en in contact te blijven met de politie.
Onze ervaring is dat een aanhouding rustig verloopt als de winkelier rustig en vriendelijk blijft, maar wel duidelijk is over wat er gaat gebeuren. Als wij er zijn en de verdachte op zijn rechten hebben gewezen dan is er geen weg meer terug. Als hij wil betalen, prima, we voegen de kassabon bij het proces-verbaal, maar je wordt hoe dan ook vervolgd voor de winkeldiefstal.”
Aangifte kan ook op basis van beelden van bewakingscamera’s:
“Als het een van de pappenheimers is die we herkennen, dan is een aangifte meestal snel rond te maken. Is het een gelegenheidsdief, ja, dan kost het meer moeite. Ik begrijp de ondernemers die dan Facebook inschakelen, maar ik praat dat niet goed.”
Doka bestuurslid:
“Ik zou dieven adviseren om tijdens de diefstal vriendelijk te lachen. Dan staan ze tenminste leuk op de foto voor alle winkeliers en hun personeel”.
In elk winkel gebied zouden ze dit moeten doen.
Geef het door. (Tip om het jaar testen)