De inspraak van Charlotte Buijsman bij de gemeenteraad van Zaanstad zorgde voor veel vragen bij raadsleden over de procedure, de niet nagekomen beloftes en mogelijke oplossingen. Het waren vooral vragen voor wethouder Slegers waarvan gehoopt werd dat hij “mee zat te schrijven”.

Voorzitter Hans Kuyper zegde toe dat de vragen van de inspreker doorgestuurd zouden worden naar B&W:

  • Hoeveel parkeerplaatsen zijn er op de Plankaart ZMC Gouwpark nu exact weergegeven voor enerzijds bewoners en anderzijds als openbare parkeerplaatsen
  • Hoeveel parkeerplaatsen zijn er daadwerkelijk gerealiseerd en in hoeverre wijkt dit nu precies af van hetgeen in het bestemmingsplan is vermeld?
  • En hoe kan het dat de aantallen die uit het bestemmingsplan zijn af te leiden niet overeenkomen met de aantallen die worden genoemd in de beantwoording van de technische vragen op 1 oktober 2021?
  • Wie is binnen de gemeente verantwoordelijk voor het toezicht op het nakomen van de vastgelegde parkeernorm in het bestemmingsplan?
  • Hoe is het mogelijk dat dit toezicht heeft gefaald met als gevolg dat hetgeen is afgesproken niet wordt nagekomen?
  • Welke acties gaat de gemeente uitzetten richting de ontwikkelaar om ervoor te zorgen dat er een oplossing komt?

De aantallen zijn niet geheel duidelijk, volgens Buijsman zijn er 281 plekken toegezegd, wat later tot 249 zou zijn teruggebracht en waarvan er 74 zouden zijn vergeven aan 37 bewoners als eigen parkeerplaatsen.

Bewonersbrief

Ook was onduidelijk wat de bewoners te horen hadden gekregen, de bewonersbrief was niet online te vinden. Dat zou snel rechtgezet worden. Hieronder de inhoud van de brief:

“Door het invoeren van gereguleerd parkeren willen wij zorgen dat de parkeerplaatsen in uw buurt beschikbaar zijn voor u, de andere bewoners en uw eventuele mantelzorgers. Het parkeren van bezoekers van het ziekenhuis in uw buurt, ontmoedigen we hierdoor.

Bewoners, mantelzorgers en bedrijven komen in aanmerking voor een parkeervergunning als zij zelf geen parkeerplaats op eigen terrein hebben, of als zij slechts een parkeerplaats op eigen terrein hebben. Bewoners die twee parkeerplaatsen op eigen terrein hebben komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning. Vanwege de beperkte hoeveelheid parkeerplaatsen in de openbare ruimte verstrekken we voorlopig geen tweede vergunning.

Veel woningen hebben een of twee privé parkeerplaatsen. Bij de aanleg van de wijk is een relatief beperkt aantal openbare parkeerplaatsen aangelegd. Dit tekort kan – zonder nadere maatregelen – leiden tot overlast en gevaarlijke situaties in de wijk.

Om overlast te voorkomen is het voor bezoekers niet toegestaan om in de wijk to parkeren. Zij kunnen parkeren in de twee vlakbij gelegen parkeergarages. Daar is voldoende plaats.

Omdat nu niet duidelijk is, hoeveel bewoners een vergunning aanvragen, geven we voorlopig Been tweede vergunning af. Nadat alle woningen zijn opgeleverd, besluiten we of we of meer maatregelen nodig zijn. Ook kijken we dan, of we meer parkeervergunningen kunnen gaan uitgeven. Mochten hier wijzigingen in komen ontvangt u hier bericht over.

Aantallen ontbreken in de brief. Uit het persbericht wordt wel duidelijk dat er 37 woningen zijn met ieder twee privé parkeerplekken. Als de rest van de woningen (211) één of geen parkeerplekken hebben, kunnen daarvoor vergunningen worden afgegeven. Maar of die ruim 200 plekken er zijn is onbekend. De tweede parkeergarage waarover wordt gesproken komt in het Oostzijderpark en is nog lang niet klaar.

Onder inspreekster Charlotte Buijsman, boven Gouwpark in aanbouw (Erik Esteie)

De inspraak terugkijken kan hier, en ons dossier is hier te vinden.