De afgelopen weken heeft EBS een keuring (‘technische audit’) moeten uitvoeren van de bussen die ze van Connexxion hebben overgenomen. Van de uitkomst van deze keuring meldt verantwoordelijk wethouder/bestuurder Vervoerregio Gerard Slegers geschrokken te zijn:
‘Onder de constateringen waren onder meer een versleten ruitenwisserblad / ruitenwissermechaniek, olie- en waterlekkage, een defecte ruitensproeier, een versleten rechter voorband en versleten rubbers.’
De bussen zouden geen ‘direct gevaar’ voor de reizigers hebben opgeleverd, maar ze zijn ‘als preventieve maatregel direct uit de exploitatie gehaald.’
In een brief aan de leden van de Regioraad schrijft Slegers dat er mensen van de Vervoerregio aanwezig waren bij de keuringen en dat zij zagen dat ‘meerdere voertuigen niet voldeden aan artikel 34, lid 1 van het Programma van Eisen. Dit artikel luidt: “De Concessiehouder draagt er zorg voor dat het Materieel in overeenstemming is met alle eisen die bij of krachtens wet- en regelgeving op het Materieel van toepassing zijn”.
EBS heeft eind van het afgelopen jaar een verbeterplan ingediend waarop de Vervoerregio momenteel hard studeert. De 18e zou daar een reactie op moeten komen.
In de tussentijd heeft EBS haar diensten afgeschaald. Van die afschaling is de Vervoerregio vooraf op de hoogte gesteld.
In februari zal naar verwachting de hoogte van de boete die de Vervoerregio, wegens niet nagekomen beloften, zal opleggen aan EBS worden vastgesteld.
Door: Merel Kan, informatie brief regioraadsbrief Gerard Slegers/ Orkaan archief. Foto’s De Orkaan
Ik vind het allemaal niet zo schokkend. De mankementen zijn klein en worden, denk ik, om politieke redenen opgeblazen. Daarnaast zitten veel Nederlanders in vakantielanden in bussen die tientallen jaren ouder zijn met een misdadige staat van onderhoud. Hoor je nooit iemand over!
In andere landen is er geen wet of in ieder geval zulke slechte handhaving dat er de facto geen wet is. In Nederland hebben we die wel, en een van de basistaken van een vervoerder is toch echt wel je aan de verkeerswetten te houden.
Wat prijs ik mezelf gelukkig dat ik per 10-dec 2023 ben overgeplaatst op eigen verzoek ná 24jr Connexxion Zaandam naar Connexxion Hoorn ipv te zijn gebleven onder de vlag van EBS...🫡
Doet mij denken aan een aantal jaren geleden toen de Politie in Amsterdam de GVB bussen op de weg controleerden. Een groot aantal daarvan werden direct van de weg gehaald.
De vervoersmaatschappijen gokken er op dat de bussen geen "slachtoffer" worden van verkeerscontroles.
Het zou de politie Zaanstreek-Waterland dan ook sieren bij verkeerscontroles bussen voor personenvervoer niet te ontzien.
Toch wel jammer dat die wethouder niet aan de chauffeurs gevraagd heeft wat er allemaal aan de hand is met de bussen is.
Ditt is niet zozeer de schuld van EBS. Connexxion is hier in de boosdoener die de bussen absoluut niet meer goed heeft onderhouden in de laatste tijd van de concessie. Een nieuwe vervoerder mag er vanuit gaan dat als je bus overneemt niet in de eerste weken al dusdanig veel extreme mankementen aanwezig zijn, waar de vorige vervoerder dus gewoon mee heeft rondgereden. sterker nog, het is niet eens haalbaar om binnen een week na de concessie alle bussen die je overneemt te keuren.
EBS heeft bussen niet overgenomen maar gehuurd, en is als gebruiker zelf verantwoordelijk. De Connexxion-bussen stammen uit 2010 en 2011 en zijn gewoon aan het einde van hun levensduur.
Redactie. Jullie durven de échte berichten niet te plaatsen. Alleen maar haat berichten om iedereen naar de mond te praten. Maar deugdelijk onderzoek naar de échte redenen wordt niet gepleegd of onderzocht. Maar goed, anders hadden jullie wel bij een échte krant gewerkt ipv dit juffertje.
er wordt alleen gekeken naar geld niet naar de behoefte van de reizigers niet gekeken naar welke prijzen er geëist worden van de reizigers maar geld
Lang leve de marktwerking. Erfenisje van paars. Fortuyn zei het al: Zorg, energie en openbaar vervoer moet van de staat blijven. Gewoon weer nationaliseren die handel....
Zowel Vervoerregio en directie EBS onbekwaam. Toch niet moeilijk dit te constateren? Is dat belletje naar de leverancier van de electrische bussen al gebeld? Simpel telefoontje en de Vervoerregio hoeft dan niet te wachten op de sprookjesverhalen van EBS.
Wat ben ik blij dat ik auto rij!
Kijk ik weet best dat niet zo is, maar een wappie complot theorietje kan je inmiddels hier toch wel op los laten en de oplossing voor het leed is simpeler dan men denkt: DE FIETS!
Kijk zowel gemeente zaanstad als amsterdam willem dat hun inkomstenbronnen euh pardon inwoners gaan fietsen, scheelt uitstoot en oh het is zo gezond om door die industrie dampen te fietsen. Wanneer je het OV dus ontregelt stappen ze vanzelf wel op die fiets...... dat EBS er een bende van maakt in hun eerste jaar in een regio is echt al langer bekend bij die vervoerregio toen ze in purmerend connexxion verruilde voor EBS was het hetzelfde laken en pak als hier nu. En Purmerend valt onder diezelfde vervoersregio. Dus of ze hebben het geheugen van een eendagsvlieg of het is een vooropgezet plan om mensen toch op die fiets te krijgen?
Maar goed zo slecht mag je niet denken natuurlijk, het is ook totale onzin die ik uit mijn duim zuig en zoals ik aan het begin al zei ik denk niet het zo is, maar de situatie is om te janken en ze (EBS én de vervoersregio) laten de mensen afhankelijk van het ov letterlijk maanden in de kou staan. Dus die fiets is zo gek nog niet, boycot die bus maatschappij maar als ze het straks ooit voor elkaar krijgen. De macht ligt bij het volk en niet andersom zoals men steeds lijkt te vergeten.
Het gaat hier om de auto, ik heb dat in Aalsmeer ook gezien, eerst beperken ze de haltes en ritten, dan stapt men in de auto. En dan kan je weer verder wegbezuinigen want er is "geen vraag meer naar de bus", gek hé!
voor de goede orde connexxion is niet verruild door EBS maar door Arriva.
idd. alles bij het oude laten. Vroeger had je de VAD ook in de regio Flevoland. Toen hoorde je niets over de problemen van nu. Bussen kwamen altijd. en ook op tijd
Een ruitenwisser is zo vervangen hoor en een band ook en de andere problemen lijken me ook in een middag verholpen. Lijkt me eerder een afleidingsmanoeuvre om het niet leveren van een goede dienstregeling te verbloemen.
In 12 jaar dat ik hier woon nog nooit zoveel ellende gehad met de bus als afgelopen maand. Zelfs met de aangepaste dienstregeling komt de bus hier niet of niet op tijd. 1 grote chaos! Schandalig
Het zal voor EBS ook hier wel met een sisser aflopen. Net als in Flevoland waar het ook een zootje is maar men geen boete oplegd omdat men toch verder moet met elkaar.
waarom doet men zo verbaasd als er gebreken geconstateerd worden. beseffen die zogenaamde deskundige bestuurders zich nog steeds niet dat als men materiaal al is het tijdelijk overneemt dit ouwe troep is er zijn bussen bij die al 15 jaar oud zijn. die hadden allang gesloopt moeten worden. nee men doet ze over aan nieuwe concessie houder. zo verdient men er nog aan. vraag eens bij de busspotters, die kunnen precies zeggen hoe oud de betreffende bussen zijn. de gelede bus op de foto is door zn hoeven gezakt, luchtlekkage en toch inzetten??
Ze hadden. alles bij het oude moeten laten
Door de preventieve maatregelen komen er nog minder bussen op de weg en dus nog meer uitval!
ja goedkoop blijk wel weer een duurkoop.
en wie is de klos de reizigers
Klopt als een bus... :-)
Doe voor je een contract afsluit een audit op het programma van eisen.
Wat een flut onderzoek. Riutenwisserbladen en ruitensproeier die versleten zijn
Dit hoord de chauffeur bij het inleveren van de bus na zijn dienst te melden. zodat dit meteen door de eigen onderhoudsdienst vervangen kan worden net alslampen
Maar er is geen eigen dienst meer.was te duur. Nu moeten ze voor een nieuw wisserblaadje een afspraak maken bij een Truckdealer.
Chauffeurs willen graag af van de aanbestedingen in geheel Nederland.
Het geld gaat naar het buitenland en waardoor het geld naar de investeerders gaat. Als het weer naar de bedrijven zelf gaat kunnen de chauffeurs weer genieten van hun werk en chauffeurs binnen halen dat de diensten weer zijn te rijden. En het werk weer leuker maakt.