Weggebruikers en scheepvaartverkeer hoeft zich geen zorgen te maken over de veiligheid bij de door storingen geplaagde Bernhardbrug (en bij welke Zaanse brug dan ook). Wethouder Gerard Slegers (CDA): “Wij hebben de veiligste bruggen van Nederland!”*
Maar is er wel iets aan de hand met de Bernhardbrug. Hoe het precies zit wordt nog onderzocht. Voorlopig gaat de brug beperkt open voor de scheepvaart.
Slegers werd aan de tand gevoeld door Marianne de Boer (DZ) die van Slegers wilde weten hoe het zat (in plaats van het uit de media te vernemen) en ook benieuwd was naar wanneer de brug weer normaal zou functioneren.
De wethouder wist het zelf ook nog niet. Aanvankelijk dacht Zaanstad dat de storingen het gevolg waren van het groot onderhoud dat in januari werd uitgevoerd en waarbij nieuwe sensoren werden aangebracht. Die zouden wellicht te scherp zijn afgesteld. De laatste analyses wijzen echter op ’torsie’ volgens Slegers.
Wij zochten het even op bij Wikipedia, torsie staat ook bekend als ‘wringspanning‘:
“Wringspanning of torsiespanning is een mechanische spanning die in een voorwerp wordt opgewekt doordat op dat voorwerp een wringend moment wordt uitgeoefend.”
Dat helpt ons niet veel verder, maar volgens de wethouder lijkt het erop dat (delen) van de brug niet helemaal meer aansluiten. Sensoren zouden daardoor ‘denken’ dat de brug niet goed dicht is. En daarom gaan de slagbomen niet omhoog.
Openingstijden
Op 18 april, 2 mei en 6 mei werd de brug geplaagd door storingen. Ook op 23 april was er waarschijnlijk iets met de brug aan de hand toen die meer dan 2 uur openstond. De storing van 6 mei duurde een groot deel van de dag, het autoverkeer werd in de loop van de avond pas toegelaten.
Rijkswaterstaat besloot daarop in overleg met Zaanstad de brug de eerste dagen niet meer te openen voor scheepsverkeer. Na een paar dagen werd overgeschakeld op beperkte openingstijden, eerst twee keer per dag, de komende dagen drie keer per dag:
- maandag tot vrijdag om 9:15 en 19:05 (vandaag, 13 mei ook om 15:00)
- zaterdag 09:15 en 16:15 (14, 15 mei om 12:30)
- zondag 10:15 en 16:15 (15 mei ook om 12:30)
Zaanstad wacht nu op het rapport van het ingenieursbureau dat nu onderzoek doet.
Lees hier meer over de Bernhardbrug.
* Dat Zaanstad de ‘veiligste bruggen van Nederland’ had, leidde in de raad en op sociale media tot reacties. Marianne de Boer verwees naar de Slagboomkruiper die eerder op De Orkaan was te zien. Na het dodelijke ongeluk bij de Den Uylbrug in 2015 ging Zaanstad het aantal ‘brugincidenten’ meten. Soms werden er in één week wel 700 incidenten vastgesteld. Incidenten bijhouden was zoveel werk dat er al snel mee op werd gehouden. In mei 2016 raakte een zeilschip beschadigd toen de brug bij het Zaaneiland naar beneden ging terwijl de boot nog onder de brug lag. Op 28 november 2018 raakte een echtpaar zwaar gewond toen ze bij het openen van de Bernhardbrug in het water terecht kwam. Zaanstad kreeg forse kritiek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid omdat er weinig te hebben gedaan met de aanbevelingen na het dodelijke ongeluk van 6 februari 2015 bij de Den Uylbrug. Sinds mei 2020 is er gedoe rondom de fietsroute over de Wilhelminabrug waar veel fietsongelukken gebeuren.
Slegers is graag in de picture. Of dat nou om bruggen of begraafplaatsen gaat dan wel om rondvliegende papiertjes.
Het is gewoon wachten op de verkiezingen. En misschien dan op zijn plek een zakelijke technische wethouder??? Tot zolang doen we het er maar mee.
Sorry, de gemeentelijke verkiezingen Zaanstad zijn in maart 2022 gehouden.
Men is nu een formatie begonnen, om een coalitie te vormen, die de wethouders gaat leveren.
Als men nu met Slegers als wethouder aankomt, is dit een blamage voor de verantwoordelijken voor deze
formatie.
Dus de kans is erg groot, dat Slegers als wethouder, de kerst niet haalt.
Slegers is een beetje besmet met de Russische ontkenningsmentaliteit.
Dat zijn partij blij met hem is, de man valt van de ene miskleun in de andere.
Wanneer komt er eindelijk iemand, die deze chaos op gaat lossen. De verantwoordelijke wethouder blijft de meest bizarre uitspraken doen.
Binnenkort start de bouw van de nieuwe Zaanbrug (na veel gedoe over de aanneemsom, kostenbesparende maatregelen waren nodig) We kunnen ons wederom zorgen gaan maken. We spreken maar over de uitstraling van de bruggen, die moet passen bij Zaanstad. Is het niet belangrijker dat we veilig en betrouwbaar de vaarweg over kunnen steken ?
Ik kan mij de bouw van de Bernhardbrug nog goed herinneren en dan vooral de gigantische overschrijding van de aanneemsom maar dat schijnt normaal te zijn bij overheidsaanbestedingen.
Is natuurlijk ook niet zo'n probleem met andermans geld.
Slegers: kan je ook iets doen aan de boten die hier dan voor de deur liggen, stinkende dieselmotoren die blijven doordraaien, deze kunnen toch wel uitgezet worden als de boten in file liggen te wachten. Volgens mij ook goed voor het milieu.
Natuurlijk heb je in een gemeente waar een rivier door meandert te maken met bruggen. En in Zaanstad is dat niet anders. Maar in welke andere gemeente is er zoveel ophef, negatieve aandacht, foute besluiten, verkeerde aanbestedingen, ondoordachte plannen met bijbehorende besluiten, slechte oplossingen (fliebertjes), bijna en helemaal ongelukken (zelfs met dodelijke afloop) dan in Zaanstad. En onder (bijna) ieder document staat de naam van de wethouder. We zijn inmiddels al een paar bruggen te ver van goede en veilige oversteek verwijderd. Dus laat het predikaat 'veiligheid' maar aan de inspectie van IL&T over, die hebben er waarschijnlijk meer verstand van.
De veiligste bruggen van Nederland??? Moet deze uitspraak onder humor vallen?
Zaanstad kreeg forse kritiek van de onderzoeksraad, lijkt mij geen kleinigheid.
Wat gebeurde er met de kritiek en de aanbevelingen ?
De bruggen kunnen in Zaanstad best veilig genoemd worden. Als Zaanstad onveilige bruggen oplevert gaat er iets compleet fout.
Onveilige situaties doen zich voor omdat gebruikers zich, al dan niet onbewust, niet aan de spelregels en richtlijnen houden die gelden bij, in dit geval, bruggen.
De Zaankanters zélf zijn onveilig, bedoelt u?
Het zou mij niet verbazen als dit euvel te maken heeft met het bouwen van het zeer grote bouwvolume direct aan de zuidzijde van de brug in de Westzijde. Enige zetting van het westelijke gedeelte en fundering van de brug is niet denkbeeldig
met alle mogelijke gevolgen van dien.
Misschien een goede raad dat de gemeente ook de Den Uylbrug eens serieus bekijkt. Het zuidelijkste scharnierpunt is al jaren aan het verzakken. duidelijk voelbaar als je er met je auto overheen rijd. Dit gaat zeker last van "torsie" krijgen.
Waar wringt nu hier de schoen?
Ik heb 35 jaar een zeiljacht gehad heb ook in die jaren wat brug openingen gehad,maar wat hier gebeurt nog niet meegemaakt. En dan durft de wethouder te zeggen we hebben de veiligste bruggen van Nederland. Hij hebt vergeten te vragen aan de binnenschippers.