De slechte bereikbaarheid van het centrum van Krommenie, het winkelgebied, begint winkeliers op te breken.
Na december gaat nu ook april voor een aantal van hen als een slechte maand de boeken in. Oorzaak volgens de winkeliers: het dalende aantal klanten als gevolg van de slechte bereikbaarheid.
Vandaag is de dag van de voorjaarsbraderie Krommenie. Hoe zal dat uitpakken?
Winkeliersvereniging DOKA heeft begin mei een brandbrief naar wethouder Gerard Slegers gestuurd en daarin aangedrongen op een snelle oplossing. De wethouder heeft een actie in gang gezet.
Door Jaap de Jong
Wethouder Slegers heeft een aantal collega’s die met het thema verkeer bezig zijn, gevraagd om met de Verkeersgroep Krommenie, de bewonersgroep en de DOKA nogmaals naar de verkeerssituatie te kijken en gezamenlijk na te gaan of nog ergens winst te behalen is of slimmere oplossingen te bedenken zijn om de verkeerscirculatie in Krommenie te verbeteren.
Winkel sluiten
‘Ik ben blij dat ik geen huur hoef te betalen, maar een winkel aan huis heb. Anders zou ik het financieel niet bol werken. Er zijn dagen dat ik geen klant zie. En ik ben niet de enige die daarover klaagt,’ zegt een van de winkeliers. ‘Vooral klanten van buiten mopperen over de slechte bereikbaarheid. Alsof we geweerd worden, zeggen ze. Misschien doe ik er verstandiger aan om de winkel te sluiten en een bed & breakfast beginnen.’
Een winkelier heeft een formele klacht ingediend bij de gemeente, ook omdat de braderie tot een nog grotere druk op de bereikbaarheid leidt. De reactie van de gemeente: de maatregelen die we voor Koningsdag hebben getroffen, hebben goed gewerkt. Dus werken die ook goed voor de braderie. Een antwoord dat ervaren wordt als het kluitje dat in het riet belandt.
Extra oponthoud
Tijdelijke werkzaamheden aan de Iepenstraat, die het doorgaande verkeer over de Weverstraat blokkeren, en op de kruising Padlaan Zuidervaartdijk leidden onvermijdelijk tot extra oponthoud. En derhalve tot een verhoogde consumptie van Facebook. In die reacties klinkt vooral twijfel door aan het vermogen van de gemeente om ordentelijk te plannen.
De kern van het verkeersprobleem in Krommenie is dat het oude dorp, ook het centrale winkelgebied, niet berekend is op het verkeersaanbod anno 2019 en op een door iedereen gewaardeerde verkeersafwikkeling in de weg staat.
Zo is de liefste wens van winkeliersvereniging DOKA het invoeren van tweerichtingsverkeer op het Padlaan, zodat het centrum ook goed bereikbaar is voor klanten uit Wormerveer en Wormer. Met het eenrichtingsverkeer faciliteren we het winkelbezoek aan Wormerveer. Buurtbewoners van het Padlaan zijn mordicus tegen tweerichtingsverkeer, omdat dit tot gevaarlijke situaties leidt.
Bewoners van de Kruisstraat vinden hun straat totaal ongeschikt voor al het doorgaande verkeer naar het centrum. Bewoners van de Vlusch willen het doorgaande verkeer naar Plan Willis weren dat fietsers en wandelaar soms dwingt tot uitwijken in de smalle berm die daarop niet berekend is. Het Weiver mag alleen door de bewoners van het Weiver worden gebruikt om naar de Zuiderhoofdstraat te rijden.
Hoe de gemeente deze maatregelen handhaaft en bewoners en niet-bewoners onderscheidt zonder in aanvaring te komen met de AVG, is een vraag die nieuwsgierig maakt.
Gezien de reacties van Krommenieërs op de verkeersperikelen en de grote betrokkenheid bij het dorp die daaruit spreekt, moet de wethouder op zijn wenken bediend kunnen worden met een verrassend aantal slimme oplossingen die een einde maken al het ongenoegen van iedereen.
Utopie,ik weet het,want natuurlijk moet er geld verdiend worden en natuurlijk hebben we allemaal haast.
Maar stelt u zich eens voor:een autovrije dorpskern, winkelstraten waarin je niet meer van je sokken wordt gereden door rijen auto's die de hele breedte van de weg in beslag nemen.
Wat prettig zou het zijn om weer gewoon als voetganger of fietser gezien te worden, niet meer tussen gootjes en paaltjes te hoeven manouvreren of als 2e rangsburgers van de weg gereden te worden en dan op t troittoir te eindigen. Met de angst voor
openslaande deuren van onoplettende automobilisten die al meermalen tot ernstige situatie's hebben geleid.
Laat Krommenie weer zijn wat het altijd is geweest: een lieflijk dorp met een historie van kleine lieden en grote werken.
Als je die uitdaging aan durft te gaan als Gemeente en rondom het centrum voor parkeergelegenheid gaat zorgen, inplaats van links en rechts aan de toch al krappe dorpswegen, spring je er pas echt uit als historisch dorp binnen Zaanstad. Alle ondernemers roepen continu hoe fijn en leuk en gezellig 'ons' dorp is, persoonlijk ben ik tegenwoordig alleen maar opgelucht als ik als fietser heelhuids thuis ben gekomen.
Utopie, ik zei het al. Ik zie de reactie's al voor me, want hé,kom niet aan mijn auto!
Krommenie is wat verkeersveiligheid betreft helaas veranderd van een historisch naar een hysterisch dorp!
Krommenie is inderdaad niet berekend op het vele verkeer dat er nu dagelijks doorheen gaat. De vele auto's die dagelijks in file door het dorp trekken vormen een gevaar voor fietsers en wandelaars. Het getuigt van moed om als fietser of wandelaar boodschappen in het dorp te doen. En wat te denken van het gevaarlijke kruispunt in het midden van het dorp.
Slechte omzet van de winkeliers heeft te maken met het steeds meer online winkelen van de consument.
Toen Krommenie nog zelfstandig was, lag er een goed plan om de Rosariumlaan met een brug over de Nauernasche Vaart aan te sluiten op de N246. Later heb ik de toenmalige wethouder van Zaanstad daaraan herinnerd o.a. in verband met de bereikbaarheid van industrieterrein Mercurius. Helaas, de prioriteiten lagen blijkbaar elders... Inmiddels is dat plan totaal onuitvoerbaar en is het industrieterrein Mercurius alleen nog maar bereikbaar via de Kruisstraat, die daar eigenlijk niet geschikt voor is.
Bovenstaand bevestigt helaas maar al te goed hoe de gemeente Zaanstad omgaat met problematiek. Een Noordervaartdijk die geherstructureerd is en daarna al snel weer opnieuw aangepakt moet worden vanwege de verkeersintensiteit. Een Kruisstraat die wegzakt, rioolproblemen, gevaarlijke kruising eind van de dijk waar niemand (van de velen) lijkt te weten dat in de 30 zone fietsers komende vanaf het bruggetje bij de sluis gewoon voorrang hebben - lees: gelijkwaardige kruising. Een Padlaan met asfalt (tov klinkers in de Kruisstraat) dat al berekend is op zwaarder/meer verkeer als bussen kan veel meer aan. Tevens nog zat ruimte om te verbreden. Stel die Padlaan open, handhaaf op 30km/u voor 'n jaar en gebruik dat geld om een nieuwe toegangsweg aan te leggen vanaf de N246 naar Willis etc. Geld is zo bijeen dan. Maar Zaanstad en handhaven... Denk dat er in de 30 zone van de Kruisstraat nog NOOIT een boete is uitgeschreven en 99,7% (veel) te hard rijdt. Bij een openstelling van de Padlaan in beide richtingen is het nog eens veiliger voor fietsers ook, gezien fietsers vanaf de brug - &ct; Padlaan ook niet meer worden klemgereden/afgesneden door automobilisten die allemaal de Noordervaartdijk op moeten. Scheelt nog files in de spits ook.
Verschrikkelijk voor de winkeliers in Krommenie, leegstand is overal te zien. Meerdere uren op de dag lijkt het centrum uitgestorven, zeker sinds de sluiting van de Iepenlaan. Drukte op de Zuiderhoofdstraat waardoor inwoners de weg niet durven/kunnen oversteken.
Onderweg naar 'Krommenie, de zoveelste plaats met 3 huizen en een kerk', geen winkels meer, behalve de grote supers die het nu nog aankunnen. Sterkte aan de winkeliers! Hopen dat de gemeente eens echt iets gaat doen..
Ohw, ik hoor de wekker en droom/hoop nog maar even verder...
Een bewoner van de Kruisstraat.
maak Padlaan toegankelijk voor 2 rijrichting streng beleid met snelheids camera's 30 km zone dan is er veel opgelost
Het is toch belachelijk eenrichtingsverkeer op Padlaan, terwijl de bus en taxi,s / busjes er wel mogen rijden vanaf Wormerveer.
30 km zone en hier en daar een drempel plaatsen voor de snelheid aan te passen.
Opengooien van beide kanten....
Bespottelijk dit systeem....nu moet je driekwart Krommenie door om in t centrum te komen met je auto....te dom En te stom voor woorden terwijl er een mooie geasfalteerde weg ligt....!!!
Nou dan moeten de bewoners maar vertrekken leuk geen klanten meer!