Wethouder Gerard Slegers (CDA) wond er geen doekjes om: fietsers horen voorrang te krijgen op de Hempont. En als die moeten wachten omdat het pontpersoneel auto’s voor laat gaan, is dat ‘een hele rare actie’.
Het was geen pretje om begin september van Zaandam naar Amsterdam (of omgekeerd) te gaan met de auto. De Ring-noord van de A10 was afgesloten waardoor het verkeer al ver voor de Coentunnel vastliep. Toen de schoolvakanties waren afgelopen, ging daar nog een schepje bovenop. Op de sluiproute via de Hempont liepen de wachttijden op tot twee uur of meer terwijl kilometerslange files aan weerszijden van de pont ontstonden.
Normaal gesproken hebben fietsers geen last van auto-omrijders op de pont. Die worden namelijk pas toegelaten als alle voetgangers en fietsers een plekje hebben. Die voorrangsregel werd door het pontpersoneel op 5 september genegeerd (en waarschijnlijk daarna ook). De files waren zo lang en de gemoederen liepen zo hoog op (voordringen, schelden, ruzies), dat de hekken op de pont zo verplaatst werden dat er meer auto’s en minder fietsers op pasten.
STOMP
De Fietsersbond diende daarop een klacht in bij het GVB, die de pont exploiteert, en Hans Kuyper van ROSA stelde vragen aan verkeerswethouder Gerard Slegers.
Slegers was duidelijk: ‘voorrang geven aan auto’s op pont is not done, een hele rare actie en niet in lijn met het beleid van Zaanstad’. Voetgangers en fietsers hebben voorrang, dat is het STOMP-principe*.
Kuyper had Slegers ook aangesproken in zijn hoedanigheid van bestuurder van de Vervoerregio Amsterdam (VRA). De wethouder wilde niet wegduiken, maar gaf wel aan dat de VRA formeel geen rol heeft bij het pontverkeer. Amsterdam is verantwoordelijk voor het GVB, ‘maar we waren wel verrast, fietsers zouden voorrang moeten hebben’.
Slegers heeft het inmiddels wel gemeld en kon meedelen dat de gemeente Amsterdam in gesprek is met het GVB. Hij hoopt daar binnen twee weken de raad over te kunnen informeren. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat deze aangepaste ‘voorrangsregeling’ niet nog een keer toegepast gaat worden.
* STOMP staat voor: eerst Stappen (voetgangers), dan Trappen (fiets), dan OV en Maas (Mobility as a Service) en Privéauto’s als laatste.
Door Piet Bakker. Bronnen: klacht Fietsersbond bij GVB, Zaanstad Beraad, vragen Hans Kuyper, eerder nieuws op De Orkaan, Verkeerskunde.nl. Foto boven van het X-account van Sjoerd Druiven (zijn buurman maakte de foto op 7 september toen er ook fietsers moesten wachten terwijl er ruimte voor auto’s was gemaakt).
Zo, iedereen heeft weer fijn kunnen zeuren over voor/tegen auto's. Als er problemen zijn op de (snel)wegen, dan moet iedereen een beetje inschikken. Dat geldt zowel voor auto's als fietsers. Volkomen zinloos om dan de barricaden weer op te gaan. Gaap!
Het is gewoon brutaliteit van de bestuurders van de auto's en dergelijke. Als je vaak de pont neemt zie je en weet dat de fietsers/scooters voorrang hebben om de pont te verlaten daarna de auto's en dergelijke motor voertuigen. komt ook als het personeel de klep en slagboom opendoet de auto's niet staande kan houden ,komt er op neer dat als één persoon van gvb erbij zou staan dat het opgelost is. Maar zal ook personeel tekort of kosten besparend zijn
Hebben de automobilisten de hekken verplaatst? Dat is namelijk waar het artikel over gaat. Niet over eventueel voordringen van de automobilisten.
De auto's en fietsen staan toch apart op de pont? Hoe kan er dan onenigheid zijn.
Als het druk is met fietsers/brommers kunnen de hekken tussen auto en fietsdeel bewegen voor meer ruimte voor de fietsers. (en minder voor de auto's)
Verbaas mijzelf er soms over dat dienstregeling soms compleet zoek is bij pont als er file op a9 staat. (pont Buitenhuizen)
Toch vind ik dat Gerard Elout en Jan Mulder ook een punt hebben. Noodgedwongen pakt de automobilist de pont. Dat is in dit geval geen sluiproute maar een alternatief. En jazeker, de automobilist de pinautomaat van de gemeentelijke politiek, draait op voor de kosten. Tenzij ze binnenkort ook de fiets gaan belasten...
Enne.... een minuutje langer op de pont wachten terwijl de wachttijd kon oplopen tot twee uur is dus stupide opmerking.
Als ze er voor gezorgd hadden dat in die periode een tweede pont had gevaren dan was het probleem en de ergernissen veel minder groot geweest, toch?
helemaal mee eens
De automobilist die alle fietspaden, pont verbindingen, infra betaald via houderschapsbelasting, BPM, accijnzen, co2 tax, btw, wordt door sommige politici behandeld als een paria. Ze zouden zich de ogen uit de kop moeten schamen over het dagelijkse autootje pesten.
De auto die het grootste deel van de dag ruimte bezet houdt die bijvoorbeeld ook voor wonen, spelen, recreëren, groen gebruikt had kunnen worden? De gebruiker ervan die kennelijk liever dagelijks in de file staat en het milieu belast dan na te denken over een oplossing en zijn tijd aan nuttigere dingen te besteden? Als een paria behandeld? Werkelijk?
Het is ook de auto die de Politie naar de inbraak brengt en de Brandweer naar de brand.
De prive-auto brengt de mantelzorger naar locatie, zorgt dat opa en oma niet vereenzamen, brengt gehandicapten naar opvang en eten naar wie niet kan koken.
Je opmerking is enorm polariserend.
Je kunt beter in een auto op de volgende pont wachten dan op de fiets.
Om een minuutje langer op de pont wachten "autootje pesten" te noem lijkt mij wat overdreven.
Wachten gaat in eenheden van 20 minuten. "Een minuutje langer wachten " is onmogelijk.
Als ik het goed lees dan pesten de auto's elkaar met ongeduld, voordringen enz. Door minder fietsers toe te laten kunnen we beter spreken van fietsers pesten. Uw emotionele reactie lijkt mij onterecht.
Auto's zijn ook echt vele malen duurder voor de wegbeheerder - en voor de maatschappij. Klinkt hartstikke stoer, "autootje pesten", maar het is echt niet waar: https://ce.nl/wp-content/uploads/2021/03/CE_Delft_4485_Externe_en_infrastructuurkosten_verkeer_DEF.pdf
Daar hoeft dus niemand zich ("kapot" 🙄) voor te schamen. Grote woorden, maar volkomen onterecht.
Betaalt u belasting voor de fiets ? Zo nee , dan bent u de kostenpost in de berekeningen van de infra !
Je lijkt wel gek als je ondanks bovengenoemde in de auto blijft zitten, kom op, stap ook op de fiets!
zonder auto loop jij niet op stoeptegels maar op zand ! Triest om de auto continu zo te stigmatiseren. Een kleine 30 miljard belastingen betaalt de automobilist om fietsers en bussen te voorzien van de juiste infra. Enkel al een slordige 7 miljard aan houderschapsbelasting brengt de automobilist op. Benieuwd hoe de anti auto Lobby de gaten in de begroting gaan opvullen als provinciale opcenten en parkeerbelasting verdwijnen.
Dit is zo een dooddoener “stap op de fiets” de meesten mensen zouden de fiets pakken als dat zou kunnen. Als je te ver wegwoont van je werk dan kan je vaak niet anders dan met de auto. Of als je de kinderen eerst moet brengen en dan door moet. Dat “stap op de fiets” past in hetzelfde rijtje bullshit bingo als “ga verhuizen als je last hebt van de vliegtuigen”