De ruim 80 verdwenen fietsplekken in de nabijheid van de markt in Zaandam zijn geen probleem volgens verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA): “we zijn donderdag tijdens de markt wezen kijken, er zijn genoeg plekken. Op dit moment is er geen aanleiding om aan te nemen dat er te weinig plekken zijn.”
Natasja Stroo (GL) die samen met Hanneke Veuring (CU) vragen stelde over de verdwenen plekken suggereerde Slegers wel ook op zaterdagmiddag als het echt druk in het centrum en op de markt is ook even te gaan kijken. Dat kwam dik in orde, Slegers: “We blijven het monitoren.”
De wethouder beloofde ook dat alle fietsplekken bij de markt (Dampadsteeg en Marktsteeg) aan het eind van het jaar weer terug zijn. Aan de Vinkendwarsstraat beloofde hij 20 extra plekken. (Die laatste belofte was een halve sigaar uit eigen doos, op die plek verdwenen namelijk eerder al zo’n 30 fietsenrekken.)
Monitoring
Veurink wilde ook weten wat er was afgesproken met de aannemer en of die de omwonende wel had geïnformeerd. Volgens Slegers was de aannemer verantwoordelijk voor de communicatie en hij ging ervan uit dat het gepubliceerd was. Bij de beantwoording van technische vragen liet hij weten: “Een aankondiging is inderdaad onderdeel van de afspraken met de aannemer geweest.”
Als uit de ‘monitoring’ van Zaanstad blijkt dat er een tekort aan plekken is wordt “onderzocht of er voor de drukke momenten tijdelijk alternatieve fietsparkeerplaatsen moeten worden gerealiseerd.”
Actieplan Fiets
Veurink had ook nog een valse nabrander voor de verkeerswethouder: “waar is eigenlijk het ‘Actieplan Fiets’ dat voor december beloofde? Welke december bedoelt u eigenlijk?” Slegers bleef koelbloedig: “niet december 2024, het plan is in het college besproken, dat komt binnenkort.” Veurink liet niet los: “Hoe binnenkort”. Slegers hield de kaarten voor de borst: “Ik ga daar geen exacte datum aan hangen.”
In totaal gaat het om 80 plekken bij de markt en zo’n 150 plekken in totaal in het centrum die (tijdelijk?) zijn opgeheven.
- Rozengracht (Dampadsteeg) zijn ruim 50 plekken minder
- Marktsteeg: minstens 30 plekken weg
- bij EkoPlaza aan Rustenburg: 8 plekken verdwenen
- Vinkendwarsstraat: ruim 30 rekken minder
- Op de Dam zijn zo’n 50 fietsenrekken tijdens corona ’tijdelijk’ weggehaald voor een terras
- Van de fietsenrekken langs de Nicolaasstraat zijn er minstens een dozijn vernield
- Langs het Rustenburg (bij het oude ABN Amro kantoor) verdwenen zo’n 30 plekken
De rekken bij de Rozengracht (Dampadsteeg en Marktsteeg) komen eind 2024 terug, bij EkoPlaza zijn ze tijdelijk verwijderd i.v.m. bouwverkeer (de fietsklemmen komen weer terug), van de 30 verdwenen plekken bij de Vinkendwarsstraat komen er 20 terug. Of de plekken op de Dam terugkomen weet Slegers nog niet laat hij via zijn woordvoerder weten: “Op dit moment is het nog onduidelijk of er nog weer fietsklemmen terug kunnen komen op deze plek. Dat gaat de gemeente onderzoeken.” Bij de Nicolaasstraat gaat de gemeente kijken of deze vernielde fietsenrekken hersteld of vervangen kunnen worden.
Door Piet Bakker. Foto’s: De Orkaan, Ola Kwiatkowska, Kimberley Kat. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan en contact met woordvoerder wethouder Gerard Slegers, technische en mondelinge vragen Hanneke Veuring en Natascha Stroo, Zaanstad Beraad.
Het moge toch inmiddels duidelijk zijn dat de gemeente Zaanstad gewoon de Europese "Green Deal" uitvoert. Inspraak (b.v. mobiliteit) voor de burgers of niet, dat is gewoon een gevalletje "voor de bühne", want dat moet de gemeente bij beleidsbeslissingen van de wet. En dat voorkomt dus juridische problemen. De wet verplicht je niet om iets met inspraak te doen. Meestal doen ambtenaren er dan ook (bijna) niets mee.
Je ziet dus op verschillende beleidsterreinen dat de gemeente Zaanstad de "Green Deal" uitvoert. Voorbeelden?
1. Overal wordt de auto teruggedrongen en verdwijnen dus meer en meer parkeerplaatsen. Ten voordele van fietser en o.v.. Het centrum van Zaandam en Zaanstad moet zo veel mogelijk autoluw worden, en er komen dus meer parkeergarages.
2. Binnenstedelijk (duur!) bouwen, want op een afgelegen stukje weiland mag dat niet. De centrum-bewoners willen voor hun dure geld natuurlijk geen "rotzooi" (fietsen e.d.) in hun wijk hebben.
3. De campagne rondom verduurzaming van je woning (de particulier betaalt), waarbij de gemeente alleen maar het predicaat "groene gemeente" nastreeft om dat te kunnen gebruiken om de gemeente Zaanstad te kunnen promoten. En om hier en daar wat subsidies te kunnen krijgen van de landelijke overheid. Enz.
De wethouders van Zaanstad, en hun politieke partijen, zullen dit top-down beleid niet zo snel publiekelijk kenbaar maken, want je maakt je daar natuurlijk niet populair mee, maar daarom wordt het nog wel uitgevoerd!
De wens naar een gemeentelijk beleid, dat uitgaat van wat de burger wil in zijn/haar eigen woonomgeving, is daarom bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Donderdag veel fietsen op de markt.
Zelfs midden op de markt neergezet.
Was zoeken naar een plek om de fiets te stallen.
Ik erger mij dood aan al die fietsen voor de marktkramen.
En dat is al jaren zo!!
Zelfs op de Zaterdag markt komen ze nog tussen de kramen door,worden dan ook nog breed uit geparkeerd voor de kraam waar er iets gekocht wordt!
Beste mensen,probeer a.u.b. een plekje te vinden voor uw fiets,meenemen op de markt is echt hinderlijk.
Heeft Slegers nu een bord voor zijn kop of heeft hij een klap van een molen gehad?
Deze man is net zo betrouwbaar als het weer!
Waarom steeds al die ontkenningen, valse voorlichtingen en het achterhouden van informatie?
Een wethouder is er voor de burgers en die hebben het recht te weten hoe de vork in de steel zit!
Slegers is wezen kijken op donderdag toen er markt was maar veel mensen lopen met hun fiets aan de hand over de markt en hij zal er wel `s morgens rond half 9 zijn geweest als de winkels op de Gedempte Gracht nog dicht zijn.
Belachelijke actie weer van gemeente Zaanstad. Op allerlei manieren de inwoners dwingen meer gebruik te maken van de fiets, maar tegelijkertijd de mogelijkheden voor fietsparkeren te minderen. Misschien is de wethouder in de war met auto's, want we weten allemaal dat het aantal parkeerplaatsen is en wordt verlaagd, zodat we .... ja, vaker de fiets nemen.
12 februari 2014 Zaandam-centrum wordt grotendeels fietsvrij Nu worden er nog blauwe waarschuwingsfolders aan je fiets gehangen, maar binnen een paar weken zullen controleurs fietsen gaan stickeren. Op de sticker komt een tijd te staan, en: “Staat uw fiets langer dan 4 uur, dan bent u in overtreding. Uw fiets wordt dan verwijderd.” Het Rustenburg bij de Pathé-bioscoop, C&A en Albert Heijn is het eerste aan de beurt. Dat zal volgens de controleurs de eerste bijna-fietsvrije zone worden. Forensen en langparkeerders zijn niet langer welkom. date 12 februari 2014 category Politiek tag fietsen, zaandam
TOEVALLIGHEID >???
het nieuwe parkeer en fietsbeleid rammelt aan alle kanten.
er zijn gelukkig nog 2 inspraak avonden.
Wat een idioot beleid, zeg!
Ongelooflijk dom, en nog arrogant ook!
De gemeente wil toch dat we de auto minder gebruiken? En dus met de fiets naar het centrum komen?
Dat is volgens mij "Staand Beleid" van onze gemeente. Sterker nog, alle gemeenten in Nederland!