Vorige week is het stuk Westzijde tussen Stationsstraat en Ruijterveer afgemaakt. De straat kreeg bredere stoepen, nieuwe fietsrekken en straatmeubilair. En het werd een 30 km.-zone.
Ook de Stationsstraat werd bij het 30 km.-gebied getrokken. Vanaf dat punt is de Westzijde eenrichtingsverkeer voor auto’s en motoren.
Begin maart werd het stuk voor alle verkeer – behalve voetgangers – afgesloten. In november 2017 maakten we een filmpje van het eerste stuk dat werd opgeknapt. Vorige week lieten we zien hoe er nog hard gewerkt werd om de straat op tijd af te krijgen. Hieronder is te zien hoe het tweede stuk is aangepakt.
De volgende fase is het werk tot de Klokbaai. Ook dat stuk wordt een 30 km.-zone. Binnen de gemeenteraad zijn er stemmen opgegaan om deze maximum snelheid op een groter stuk in te voeren.
Dat er bij vlagen te hard gereden wordt op de Westzijde leidt geen twijfel. Daar nodigt de Westzijde zich op sommige stukken ook naar uit.
Dat vaststellen kan natuurlijk niet inhouden dat er dan maar niets aan gedaan wordt. Wegbeheerders weten al heel lang dat de weginrichting een rol speelt bij het terugdringen van de gemiddelde snelheid. Het instellen van een 30 km zone kan daar dus bij helpen en daar past - zoals ik al opmerkte, maar waar voor het gemak door sommigen overheen gelezen is - een aangepaste inrichting bij. Met alleen het plaatsen van een bord ben je er namelijk nog niet.
Maar goed, sommigen zullen nooit tevreden zijn als er verkeersveilige maatregelen genomen worden, die zullen dat altijd blijven zien als "automobilistje pesten".
Egbert, het ging Francine er om dat wanneer je een 30 km gebied instelt dat dit alleen zin heeft als je ook echt handhaaft. Net als bij 50 km trouwens.
Heeft niets met automobilistje pesten te maken, op b.v. de Westzijde is dit nodig. Dat de snelheid vanzelf naar beneden gaat,ik zou zeggen, ga maar eens regelmatig daar fietsen, zul je zien wat voor idioten er tussen zitten.
Geen enkele regel heeft zin wanneer er niet gehandhaafd wordt, zo zitten velen nu eenmaal helaas in elkaar.
Jaap, ik reageerde op Rob. Francine heeft helemaal gelijk dat het instellen van een 30 km zone alleen zin heeft als er ook wordt gecontroleerd maar dan moeten ze dat niet doen met twee petten op. Rijd een scooter, bromfietser of een fietser ook te hard dan die ook op de bon slingeren en als het even kan de boetes voor automobilisten en het overige verkeer gelijktrekken.
A ha, snap hem nu. Dan zijn we het helemaal eens.
Maar dat de Westzijde nodigt to snel rijden ben ik het totaal niet mee eens.
Ik vind 30 kilometer zone waardeloos. Dat betekend géén controle op snelheden.!!
Je wordt s'avonds op je fiets bijna dood gereden in de westzijde door Brommers, Scooters, en alles wat een motor heeft . Ik heb lang geleden een mail naar de wethouder hierover gestuurd, daar moet ik nog antwoord op krijgen.
We wachten dus maar op de eerste ongeval.
Wel vreemd dat als je vaststelt dat er nu te hard gereden wordt je kennelijk tegen de instelling van 30 km zones bent. Er zijn steeds meer gemeentes die 30 km zones inrichten. Dat wordt ook in toenemende mate bepleit door FB, VVN en ANWB. Diezelfde gemeentes dringen er ook steeds meer bij het OM op aan daar ook op te gaan handhaven. 30 wordt daarom wel gezien als het nieuwe 50 en kijk dus niet vreemd op dat over 10 jaar 30 de standaard is binnen de bebouwde kom.
Ook zonder handhaving heeft 30 vaak een remmend effect op de snelheid: zal bij een 50 km weg de gemiddelde snelheid tussen 52 en 55 liggen, bij een 30 km weg zal dat tussen 35 en 40 zijn. Scheelt toch een boel. Ook uit onderzoek blijkt dat 30 altijd veiliger is dan 50: de remweg is een stuk korter en het effect van een aanrijding is aanzienlijk minder.
Bij 30 past ook een andere (remmende) weginrichting, met bijvoorbeeld asverspringing of een smalle rijloper.
Weer een liefhebber van automobilistje pesten. Dankzij mensen zoals Rob worden we in Nederland opgezadeld met de meest gekke regeltjes. 30 km zones op plaatsen waar het niet nodig, het verbieden van oudere auto`s en bromfietsen in binnensteden, trajectcontroles, etc, etc. Het is veel beter om de overlast van (brom)fietsers en scooterbestuurders aan te pakken. Met overlast bedoel ik rijden zonder licht, geen richting aangeven, rijden door rood licht, rijden op de stoep en zo zijn er nog wel meer punten op te noemen. Een mooi voorbeeld zijn de bezorgers van eten die maling hebben aan de regels. De boetes verhogen is een eerste stap vooruit Verder niet steeds met onzinnige cijfertjes komen. Een 30 km zone in de Westzijde is prima maar dan voor alle verkeer.