Auto’s worden ‘gast’ op de Westzanerdijk in Zaandam. De hele straat tussen de Aris van Broekweg en de Ringweg wordt ‘fietsstraat’ van bruinrood asfalt. De maximum rijsnelheid voor gemotoriseerd verkeer op een fietsstraat is 30 km per uur.
De aanpassing is onderdeel van een totale aanpak van de Westzanerdijk. Bij de Aris van Broekweg komt een nieuwe verkeersdrempel en de weg bij het kruispunt met de Ringweg wordt smaller om de verkeerssnelheid te beperken.
Ook worden paaltjes verwijderd, en langs de parkeervakken komen geen biggenruggen meer.
Sommige suggesties uit het participatietraject zijn niet overgenomen. Er komen geen opstelplaatsen voor rolcontainers omdat die op het eigen terrein moeten komen en ook komen er geen nieuwe oversteekplaatsen.
Een verbod op vrachtauto’s zou te veel ontheffingen opleveren en er wordt niet gekozen voor éénrichtingsverkeer omdat zoiets zou leiden tot meer omrijden en de rijsnelheid zou verhogen doordat er geen tegenliggers zijn.
Meer informatie op de projectwebsite.
Nu het plan is in uitvoering is vind ik het woord Fietsstraat wat vreemd, het lijkt wel of er juist veel ruimte is gemaakt ( nu de dijk verbreed is) om op zoveel mogelijk plekken auto's neer te kunnen zetten. Heel vol met stilstaande auto's, als je er langs fietst alleen maar autos'wat je ziet, vooral in het beginstuk. Voor wandelaars nog steeds amper ruimte. Jammer.
Fietsstroken en 30km-zones verminderen de snelheid van de meeste automobilisten niet. Handhaven op 30 km/u wordt niet gedaan, geen capaciteit bij de politie en kan zelfs wettelijk niet eens.
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een 30 km-zone zo in te richten, dat er ook daadwerkelijk niet harder dan 30 km/u gereden kan worden. Suggestieve fietsstroken zijn geen snelheidsremmers, het idee dat auto s te gast zijn, remt helaas de meesten ook niet af.
In Nauerna werkt het aantoonbaar niet en gaat de hele inrichting weer op de schop, na kosteloos advies van Veilig Verkeer.
Waarom maakt Zaanstad op de Westzanerdijk opnieuw dezelfde fouten?
Ook de Hoogaarslaan is alweer een paar jaar een fietsstraat. Leuk bedacht maar effect is 0,0. Met gierende (auto)banden door de straat. En sinds wanneer heeft verkeer van rechts voorrang? Nog nooit van gehoord....!
Op straten waar de fietsers klem zitten tussen gemotoriseerd tweerichtingsverkeer - denk aan Westzanerdijk en Westzijde - rij ik 30. Niet omdat mijn auto niet harder kan, maar omdat ik voorzichtig wil zijn met fietsers en voetgangers. Dat levert een hoop bumpergekleef op. Maar harder rijden in bochten is gewoon onverantwoord.
Soms zie ik idioten 60 a 70 rijden over de Westzijde. Dat is echt levensgevaarlijk. Laatst moest ik daar een vrouw van de straat oprapen, omdat ze van de weg gereden was.
Wat mij betreft worden dit soort straten fietsstraten met auto's te gast. Daarbij hoort handhaving van de maximumsnelheid. Wil je sneller, dan rijd je om via de wegen waar gescheiden rijbanen zijn voor auto's.
Elk slachtoffer of elke gewonde is tot die tijd op verantwoordelijkheid van de gemeente. We kunnen doen of het allemaal wel past, maar het wordt drukker en steeds gevaarlijker.
Daar mag je in se spits niet komen 16.00-19.00
In nauerna is voornamelijk tijdens de spits met sluipverkeer. Te hard rijden. En zeer regelmatig ruzie in de verkeer lussen. In rijverbod word niet gehandhaafd
In Nauerna hebben we al een jaar of 7 ervaring met en fietsvriendelijke inrichting, verkeersplateaus en 30km-zone. Resultaat: gemiddelde geijkt gemeten snelheid van 48 km/u voor auto s.
Zaanstad heeft vorig jaar de drempels aan beide kanten, bij binnenkomst van het buurtschap op de volgens Zaanstad voorgeschreven hoogte. Daar kan je met 50 km/u zonder problemen overheen.
Vervolgens heeft Veilig Verkeer Nederland,op verzoek van de bewoners, een gratis rapport opgesteld over een veilige inrichting van de weg.
Voordat er op de Westzanerdijk dezelfde fouten worden gemaakt, lijkt het mij beter om eerst VVN naar de situatie te laten kijken en hun mening daarover te vragen. Het zou toch zonde zijn van al het gemeenschapsgeld, als er na de nieuwe inrichting van de weg nog steeds veel te hard wordt gereden.
Alle problemen zijn gewoon terug te voeren op de zware rechtervoeten van autobestuurders. Een moderne auto rijdt in notime 50 en dat is met die electrische nog sneller. Pas als de inrichting ook fietser onvriendelijk is gaat het gemiddelde omlaag.En niet vergeten de meeste (te)hard rijders zijn de aanwonenden.