Door de werkgroep Saense Onderwonenden Schiphol (SOS) wordt verborgen vliegtuigleed de laatste tijd steeds beter zichtbaar.
Van scheepsleed hadden we echter nog nooit gehoord, tot vanmorgen.
Het begon allemaal met een vraag die een inwoonster van Westzaan via de Facebookgroep Je bent Westzaner als… stelde: of er al iemand melding had gemaakt van ‘die irritante zware bromtoon, die vooral ‘s nachts heel vervelend is’.
De reacties waren niet van de lucht:
‘Zo blij dat ik niet de enige ben die dit zwaar irritant vind. Ik zit al de hele week onze apparaten de schuld te geven maar daar blijkt het dus niet aan te liggen.’
‘Leek net of er een vrachtwagen urenlang zijn motor liet draaien.’
‘Ik dacht aan het centrifugeren van de wasmachine van de buren maar dat leek me gezien het tijdstip niet zo waarschijnlijk.’
Vanuit de Roerdompstraat, de Watermolenstraat, het midden van Westzaaan, de Veldweg… veel mensen hadden al een week lang last van gebrom.
Inwoner Theo Hollander besloot melding te doen bij de Omgevingsdienst en hij ontving antwoord:
Betreft de bromtoon:
1 Uw klacht is door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied afgehandeld.
Wij hebben de oorzaak gevonden van de door u aangegeven overlast.
Er is geen sprake van een overtreding van voorschriften en/of regelgeving.2 De havendienst heeft in ieder geval onderzoek gedaan: We vinden heel vervelend dat u geluidsoverlast ondervindt uit het havengebied.
De veroorzaker is het vrachtschip Tian EN. Het schip ligt voor laden en lossen in de Alaskahaven. Met de agent van het schip is contact opgenomen. Ze laten weten dat het schip morgenochtend, 7 januari, de haven verlaat.
We gaan er dan vanuit dat u geen overlast meer zal ondervinden.Voor wat betreft een walaansluiting (walstroom) is dat helaas niet mogelijk voor grote zeeschepen. De schepen gebruiken te veel elektriciteit.
Vanaf vandaag dus even geen last meer van het 190 meter lange, 28 meter brede Cargo schip uit China. Het zal ons benieuwen wie haar plaats inneemt.
PS Momenteel ligt het schip nog in de haven. Klik op het kaartje om live te checken of ze al vertrokken is.
Woon niet zo lang in een woontoren op westspoor zaandam. Hier heb Ik heb de afgelopen week ook weer last van bromtonen. Het begint rond 02:00 savonds. Moet zwaar isolerende oordoppen indoen wil ik kunnen slapen.
Ik heb nu al dagen in de Molenwijk, Amsterdam Noord. Dat ik niet kan slapen van een enorm irritant gebrom. Ramen dicht werkt helaas niet. Bij andere ook?
De laatste tijd hoor ik ook weer piepgeluiden van achteruit rijdende voertuigen.
In 2015 heeft Haven Amsterdam na talloze klachten over de vele piepgeluiden het initiatief genomen tot onderzoek naar een andere soort waarschuwingssignalen. Dat heeft geleid tot ruisgeluid. Aan dit onderzoek heb ik meegedaan. Ik noem het krekelgeluid. Dit geluid weerkaatst beter op het haventerrein en is daarom veiliger voor personeel en verstrooit binnen enkele honderden meters waardoor het niet meer hoorbaar is op grotere afstand. In 2017 beschikte vrijwel al het rijdend materieel in de haven over dit systeem, gratis beschikbaar gesteld door het havenbedrijf.
Ook dit punt staat in mijn agenda ter bespreking en rapportage.
Ik ben blij met deze berichten. Sinds zo’n 20 jaar houd ik mij ondermeer bezig met de milieuaspecten van Haven Amsterdam en houd ook met enige regelmaat contact met het bedrijf. Vanwege dit contact en met buurt- en milieuorganisaties word ik door het havenbedrijf beschouwd als ‘stakeholder’ van de Zaanse bevolking. Teveel eer, maar ik maak er wel gebruik van om misstanden aan de kaak te stellen.
Volgende week heb ik, toevallig gelet op deze commotie, een gesprek met een vertegenwoordiger van de haven.
Deze klachten voeg ik bij alle reeds in mijn bezit zijnde klachten.
Ook ben ik begonnen met een schriftelijke rapportage van wat de afgelopen jaren wel en niet goed is gegaan op milieu- en klimaatbeleid. Behalve de geluidsoverlast van scheepsgeneratoren en van laden en lossen heeft de Zaanse bevolking te maken met fijnstofneerslag, stank en de nachtelijke verlichting op het haventerrein.
Walstroom voor zeeschepen is voor cruisevaart wel mondjesmaat aanwezig maar niet voor vrachtschepen. Dat geldt overigens ook voor de Rotterdamse haven. Sinds kort wordt daar wel een systeem ontwikkeld.
Ik ga in het gesprek en de rapportage met de grootste klem de noodzaak van walstroom op de kortst mogelijke termijn benadrukken, maar ook de andere overlastbronnen duidelijk maken, waarbij ik wil zien te komen tot controleerbare afspraken.
Ook ik woon onder de rook van de haven, echter, de genoemde klachten staan voor mij (ook al heb ik ze ook gehoord, gezien en geroken) zeker niet op een. Voor mij met een dikke stip op één staan de piepjes die de havenkranen maken als ze gaan rijden. Dat is pas irritant. Nu had ik begrepen dat die mogelijk zachter zouden worden of vervangen door een soort ruis (die niet zo ver draagt). Kunt U deze ook aan de lijst toevoegen svp?
Ik heb er niets van gemerkt.
Vanaf maandagmorgen vroeg bromt het schip verder in St Peterburg.
Dit schip is in 2017 in de vaart gekomen. Als er geen eisen / regelgeving zijn gesteld tav het volgen van geluidsnormen, zal dat ook niet worden gevolgd door opdrachtgevers en scheepsbouwers.
Er is nog een mogelijkheid, een generator die goed geluids geïsoleerd is voor dit soort schepen verplicht stellen, list de luchtvervuiling niet op wel de geluidsoverlast....
De grote havenstad Rotterdam is eind vorig jaar begonnen met een experiment voor walstroom voor zeeschepen aan de Parkkade in Rotterdam,daar meren niet de grootste szeechepen af.
Wie digitaal walstroom voor zeeschepen opzoekt kan zien dat tot nu toe alleen maar walstroom voor binnenvaartschepen beschikbaar is.
Het zou overigens een grote vooruitgang zijn als ook voor de grotere zeeschepen tot bij voorbeeld 40.000 dwt walstroom beschikbaar kan komen, dit neemt veel fijnstof weg,immers in de EU-havens gebruiken deze schepen wettelijk verplicht LS MGO (laagzwavelige marine gasoil).Dus gewoon je best doen en iets opzoeken en geen onzin beweren of dingen door elkaar halen.
We worden 'gescheephold'.
Royal Haskoning onderzocht in 2010 voor de Zeeuwse havens de haalbaarheid van walstroom voor zeeschepen. 10 Europese havens in België, Duitsland, Finland en Zweden hadden toen al walstroom, en Antwerpen is geen kleine haven.
Het Havenbedrijf Amsterdam onderzocht walstroom voor cruiseschepen; elektrotechnisch, milieutechnisch en financieel haalbaar.
De conclusie van de Omgevingsdienst dat walstroom niet kan voor zeeschepen raakt dus kant noch wal.
Niet alleen dat gebrom hebben we last van in Westzaan, ook heeel veel laagvliegende vliegtuigen.
Ik heb al weken s'nachts last van een brommend geluid, ik woon in krommenie. Net niet hard genoeg om dr van wakker te liggen maar wel irritant. Ben benieuwd of dit de oorzaak was.
goed om te lezen waar het zware gebrom vandaan komt, het is niet voor te stellen dat het zelfs in Seandelft te horen is. Hoop van harte dat het gisteren de laatste dag was.