Op zaterdag 1 mei zijn er door een tiental vrijwilligers 100 posters aangebracht langs de rondweg door Westerkoog.
Met deze posters vragen bewoners aandacht “voor de kaalslag die onze wijk te wachten staat als de gemeente haar plannen doorzet voor het verbreden van de rondweg.”
De actievoerende bewoners zijn tegen het verbreden van de rondweg die via de Glazenmaker en de Wildeman zal gaan lopen, waarbij volgens hen ook 70 tot 80 bomen gekapt gaan worden.
Bewoners vrezen de verwerking van 12.000 auto’s per 24 uur als de busbrug volledig wordt opengesteld:
“Helaas gaat dit ten koste van het prachtige groene karakter van Westerkoog en moet groen wederom wijken voor het zwarte asfalt. De stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog voert op allerlei manieren actie tegen deze plannen. En hoopt door middel van actie en gesprek de gemeente op andere gedachten te brengen.”
Volgens de actievoerders heeft een groot deel van de inwoners van Westerkoog zich bij hen aangesloten, wie dat ook wil doen, kan mailen naar veiligwesterkoog@gmail.com of de Stichting volgen via Facebook.
De rondweg is altijd al een ramp voor fietsers geweest. Je wordt vanaf het brede fietspad vanaf bijvoorbeeld de busbrug opeens op de rijweg gedropt ( de Glazenmaker) Er is geen plek meer voor je. Opeens wordt je als fietser geacht op te stijgen of zo. Zoek het maar uit. Ik durf er niet over en ga liever over de stoep fietsen. Enige mogelijkheid voor als er nog meer verkeer komt lijkt mij: Eén-richtingsweg van 30 km met flink wat drempels, en voldoende ruimte voor fietsers op een apart fietspad in twee richtingen. Hoeven de bomen ook niet weg. Het is een woonwijk, geen rondweg.
Om de bomen te kappen vind ik echt kort door de bocht, een eenrichtingsverkeer met max.40 km, een weg waar ook veel kinderen gebruik van maken lijkt me beter, misschien een andere ontsluiting voor verkeer van westerwatering lijkt me het allerbeste. Hopelijk wordt er nog eens goed over nagedacht.
Drempels en versmalling en zijn niet handig voor de vrachtwagens die de winkels bevoorraden.
Laat de busbrug dicht in de spits en zorg voor een goede ontsluiting van Westerwatering naar de Provincialeweg.
T.z.t. wordt de spoorwegovergang bij de Guisweg aangepakt met een ontsluiting naar de A8.
Heb geduld.
Ik fiets dagelijks door Westerkoog en de vouwen worden vaak uit mijn broek gereden.
Nog meer autoverkeer lijkt mij voor deze wijk niet wenselijk.
Als aloude bewoners van de wijk (vanaf 1980 Matsmanveld en vanaf 1995 Ellekamp)werd de toename van het verkeer op de rondweg ons 10 jaar geleden al écht te gortig. Helaas hebben we toen moeten besluiten om te verhuizen. Onze kinderen zijn allebei in Westerkoog (m.i. de groenste wijk van Zaanstad) geboren...derhalve geen lichtvaardig besluit. Alle begrip voor het huidige verzet!
Als al die mensen die commentaar hebben eerst maar eens vertellen of zij in westerkoog wonen, ik denk dat die mensen allemaal wonen in westerwatering. De rondweg is al een racebaan en met nog meer verkeer wordt het ronduit gevaarlijk. Al die mensen die commentaar hebben op de acties hebben zeker geen kleine kinderen en geen longen. Misschien willen ze ook wel een 80- km weg maken langs hun wijk of zijn ze daar dan ineens op tegen?
Waarom geen eenrichtingsweg op de rondweg?
Relatief sinds kort ? Dit is al even aan de gang hoor.
Maar ja, als er niemand wil luisteren dan moet je toch wat.
En ik denk toch dat de zogenaamde "overlast" van wat papier niet opweegt tegen het kappen van al deze bomen.
Maar och, Zaagstad zit daar niet mee hè ?
Onvoorstelbaar dat inwoners pas sinds relatief kort massaal in verzet zijn gekomen tegen de openstelling van de busbrug. Terwijl er ruim 8 jaar geleden ook al voor werd gewaarschuwd...maar het destijds niemand iets kon schelen.
En nu de plannen gereed liggen...en er o.a. prachtige bomen het veld dreigen te moeten ruimen...lijkt het nú toch écht te laat om daar met posters nog wat aan te kunnen veranderen. Heláás!
Hierbij betuig ik steun aan de actie om de mooie bomen (lindes) in Westerkoog te behouden.
Ik weet zeker dat met creatief tekentafelwerk de brede rijbaan met brede middenberm en gevaarlijke wegversmallingen kan worden veranderd in een veilige weg met een fietspad of fietsstrook, zonder dat er bomen voor gekapt hoeven te worden.
Bomen zijn meer dan groene versiering, het zijn levende biotopen voor vogels en insecten. Een jonge boom kan lange tijd niet bieden wat de bestaande boom aan natuurwaarde en nestgelegenheid heeft.
Mijn kind zit op school in de wijk en steekt vrijwel dagelijks de rondweg over.
30 kilometer vind ik geen slecht plan!
Ik maak uit een stukje in het NHD op dat een groot deel van de posters van de bomen afgetrokken zijn ?
Poster tegenstanders ? Of toch het weer ?
Toch maar beter ophouden met kissebissen over of het nou illegaal is of niet.
Er zijn belangrijker dingen aan de orde dan wat papiertjes aan bomen zeg.
De Westerkoogweg, waar de Prinsenstichting zit, was toch ooit bedoeld als doorgaande weg? Waarom is dat plan van tafel? En hoe moeilijk kan het zijn om er een 30km zone van te maken, de rondweg in de woonwijk? Ook al hoeft het niet, ik doe het al lang.
Het blijft gewoon een vreemde situatie. Overal in Nederland proberen wij natuur en bewoners te beschermen tegen te veel overlast van autoverkeer. In Amsterdam wordt bijvoorbeeld ook een woonstraat opengesteld voor extra autoverkeer en daar zorgen ze door VERSMALLING en aanpassen van de snelheid naar 30 km/u dat de overlast beperkt wordt. In Zaanstad niet. Nee, dan gaan wij een weg verbreden en houden de snelheid op 50 km/u (met een schijnadvies voor 30). Aangezien nu al zeker 30% al veel sneller rijdt dan de huidige snelheid van 50 dan is nu al te voorspellen dat de nieuwe plannen een recept zijn voor één bak ellende. Ga ’s avonds eens controleren. Ik verwacht dat dan zelf de 100 regelmatig aangetikt wordt. Kun je nagaan als de weg nog breder wordt. Als de gemeente de bewoners gewoon eens serieus zo nemen en de juiste maatregelen neemt (versmallen of zo laten, verkeersdrempels, snelheidscamera’s, 30 km/u en wellicht rechts voorrang) kan de brug wat mij betreft morgen open voor bestemmingsverkeer en hoeft er geen boom gekapt te worden. Dit plan is gewoon slecht en wordt totaal niet gedragen door bewoners.
De enige manier om de weg te versmallen en de bomen te behouden is om van de rondweg eenrichtingsverkeer te maken dan krijg je dus 1 rijbaan en kan je ook gescheiden en verhoogde fietspaden aanleggen.
Verder moet de weg onaantrekkelijk worden voor sluipverkeer dat kan door het aanleggen van o.a. drempels en je kan ook weer de voorrangsregeling veranderen zodat verkeer van rechts, dus de zijstraten, weer voorrang hebben.
Maar ook dit is het in het verleden meermalen geopperd en toen kwamen er gelijk weer protesten van mensen die vlak bij de Total of de brug wonen en dan "helemaal" moeten omrijden !
De brug moet gewoon 24 uur per dag open daar hebben verreweg de meeste inwoners van Westerkoog profijt van.
Waarom zijn verhoogde fietspaden nodig. Indien er maximaal 30 gereden mag worden en er voldoende verkeersdrempels, rechts voorrang e.d. ingeregeld zijn. Kan de weg in principe net zo breed blijven als nu en hoeft er geen boom gekapt te worden. Op een 30 km weg zijn helemaal geen verhoogde fietspaden nodig. Scheelt ook weer een paar miljoen en is iedereen happy. De Westerkoogers hebben een veilige weg en de mensen uit de Westerwatering hoeven voor bestemmingsverkeer niet meer om te rijden. De weg is dan voor doorgaand verkeer ook niet meer aantrekkelijk. Kan het dossier eindelijk gesloten worden.
Verhoogde fietspaden zijn nodig om te voorkomen dat ze de vouwen uit je broek rijden.
Het is nu zelfs zo dat sommige aso`s de vluchtheuvels links passeren als je daar fietst of je wordt op het laatste moment vlak voor zo`n vluchtheuvel nog even snel ingehaald en/of afgesneden.
De politie controleert nu al niet in de wijk en op de Binding terwijl daar regelmatig veel harder wordt gereden dan 50 km/u.
Het plan lost inderdaad bijna niets op behalve de verafgoding van de automobiel. Als de schade dan 70 bomen is, laat dan maar zitten, de opening van de busbrug ook. Al is misschien de rotonde bij de pomp en klinkers bij het winkelcentrum (een soort shared spaceontwerp, dat veel uitnodigender oogt) het nog wel waard te houden.
Dit is heel slecht ! 80 bomen van 40 jaar oud weghalen.Dit is heel erg .Bedenk toch een ander plan .Wij willen in onze wijk deze bomen niet kwijt .We wonen hier al 34 jaar omdat er hier zo fijn veel groen is. Maak toch een weg vanaf Westerwatering naar de provinciale weg dat is echt de beste oplossing voor iedereen .En bomen leven en geven zuurstof af .Die mogen niet weg.
Deze activisten gaan ook gewoon de busburg over met de auto om in het centrum van Zaandam te gaan winkelen en bij de Deen bij het station 1 uurtje gratis te parkeren, die rijden echt niet helemaal om.
De gemeente hoeft maar ongeveer 30 posters weg te halen, Voor de overige kunnen ze gewoon de hele boom weghalen.
Of juist de 30 laten hangen, en alleen de 70-80 bomen weghalen? Dat oogt niet zo slecht
Dan is vast iedereen weer blij!?
Het blijft illegaal dat je zomaar 100 posters gaat plakken. Normaal moet je daar een vergunning voor aanvragen.
Dus gemeente, een schone taak voor jullie.
Bovendien lijkt het nu wel een achterstandswijk .
Mee eens Sophie, actievoeren is prima maar wat deze activisten hebben gedaan gaat te ver.
Op bijna elke boom langs de rondweg hebben ze een pamflet van A2 formaat geplakt.
Straks gaat het regenen , worden die posters nat en dan vind je binnen afzienbare tijd overal papier, de bomen zijn omwikkeld met breed plakband en denk maar niet dat deze activisten dat straks gaan opruimen.
Als de gemeente ballen toont halen ze morgen alles weg en sturen de rekening naar de actievoerders maar waarschijnlijk doet de gemeente niets en vegen straks alles uit de goot zodat straks in de Bokashi komt.
Dan kunnen ze maar beter 80 bomen kappen. Veel beter als 80 a4tjes papier in de natuur. Hoe bedenk je het🤔😮👎😡
Vanmorgen om 06.00 al een behoorlijke bende met al het losgewaaide papier en plastic. Wim, heb je al een rondje gelopen om het op te ruimen?
En vermeld ook even dat de bomen die er nu staan met een beetje wind behoorlijk wat dode takken laten vallen, dit was vanmorgen ook al duidelijk te zien. Je vergeet tevens in je berichten te vermelden dat er ook ongeveer 70 nieuwe bomen gepland worden. Duurt wel weer even voor ze gegroeid zijn maar wel beter voor de veiligheid.
En haalt deze actie groep het afval ook weer weg?
Fijn als zij ook de nee-nee stickers op brievenbussen respecteren en hun af al bij zich houden. Slechts een handje vol bewoners is tegen de plannen.
Gevaarlijke situatie nu, met al die posters! Leid erg af! Dit gaat ten kost van de verkeersveiligheid!
Weg halen die poster!
Automobilisten gaan plotseling remmen om die posters te lezen. En ze hebben geen vergunning voor het plaatsen daarvan!!!!!
Wat een gezeik!
Dus jij vind het totaal niet belangrijk dat de bomen weg gaan. Dit vind ik een beetje dom. Iedere boom geeft zuurstof voor ieder levend wezen. Hoe meer bomen hoe beter. Op de rondweg is 50 KM gewoon te snel dat moet denk ik 30 KM worden. Dan is er tijd zat om de posters te bekijken. Bovendien zou rechts gewoon voorrang moeten hebben. Dan kun je vanaf de zijstraat er ook nog oprijden. Dat gaat namelijk niet als er zoveel auto’s doorgaan.
Grappige reactie 🤣🤣🤣🤣
Wat is hier grappig aan?
Het is gewoon a-sociaal om zomaar poster te plakken, A2 formaat.
De wijk verloederd hier door!
En prachtige oude bomen weghalen halen de buurt omhoog? Gelukkig zijn er mensen die actie voeren tegen het kapbeleid van Zaagstad.
Er moet meer actie gevoerd worden tegen de bomenkap, het is goed om de wijk wakker te schudden want ze willen er een zwarte brede asfalt weg aanleggen .
Is dat wat WIJ willen ??? Neen neen neen. We willen geen doorgaande weg worden voor en door Zaandam.
Helaas laat de orkaan geen tegengeluid door: je reactie wordt alleen geplaatst als je voor openstelling bent lijkt wel. Deze actie groep heeft lak aan het milieu. Zie hier weer de vervuiling door de hele rondweg vol te plakkken met onnodig papier en plastic. ScHaamteloos
Dus je maakt wel zorgen over de milieuschade van een paar posters maar niet over de kap van tientallen bomen?