De voortdurende burenruzie tussen Westerkoog en Westerwatering over het verkeer in Westerkoog blijft aanhouden. De Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog zal volgende week dinsdag in hoger beroep gaan bij de Raad van State tegen het Centrumplan Westerkoog.
Zaanstad wil bijna 120 woningen bouwen op de locatie van de voormalige sporthal De Sprong en buurtcentrum De Vuister. Hoewel de Stichting niet tegen de woningen op zich is, vindt ze dat Zaanstad onvoldoende aandacht besteedt aan de negatieve impact op de verkeersveiligheid.
‘Onrealistische Cijfers’
Het gaat volgens de bezwaarmakers niet alleen om de gevolgen van de centrumplannen, maar ook om andere gemeentelijke plannen die de verkeerssituatie in Westerkoog direct gaan raken zoals het openstellen van busbrug De Binding, het Guiswegproject en de rondweg Wildeman-Glazenmaker.
Zaanstad heeft de verwachte capaciteit van de rondweg in haar ontwerpen verlaagd van 15.000 naar 10.000 voertuigen per dag. De stichting vindt echter dat zelfs dit aangepaste aantal nog steeds te hoog gegrepen is. Ze wijzen op de voortdurende veranderingen en aanpassingen in de verkeersdruktecijfers, en interpreteren dit als een strategie van de gemeente om de statistieken beter te doen aansluiten bij hun eigen plannen en doelstellingen.
‘Als deze ontwikkelingen allemaal doorgaan zoals de gemeente nu heeft besloten, loopt er straks door de wijk Westerkoog een soort ‘Provinciale rondweg’ waar méér dan 12.000 auto’s per etmaal doorheen geperst moeten worden. Een onacceptabele ontwikkeling, vinden wij.’
Uitspraak Afwachten
De bouw zou volgens de planning in 2023 moeten beginnen, de eerste woningen moeten dan in 2025 worden opgeleverd. Maar Zaanstad wacht de uitspraak van de RvS af. Normaliter geeft een gemeente een ‘go’ voor de bouw voordat de uitspraak van de RvS er is, omdat ze in 9 van de 10 gevallen gelijk krijgen. Maar aangezien Zaanstad een paar keer ongelijk kreeg en bouwplannen moest staken, kiezen ze nu eieren voor hun geld en wachten ze voortaan op uitspraken.
Lees ook:
- Centrumplan Westerkoog (117 woningen): dit jaar nog bouwen
- Westerkoog voert actie tegen rondweg
- ‘Verkeersveilig en Gezond Westerkoog’ naar Raad van State vanwege Centrumplan Westerkoog
Door: Nick Boeske (De Orkaan). Info: beroepsschrift, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: ontwikkelaar Sens.
benadruk nu eens: als de Coentunnel morgens vast staat is de stroom van sluipverkeer na de nieuwe afrit niet te overzien. Iedereen gestresst en haastig en gauw door Westerkoog op weg naar de Den Uilbrug en dat als de scholen net ingaan. Stel de geneente Zaanstad bij voorbaat aansprakelijk als er gewonden vallen.
Dan heb je nog nooit gesproken met mensen uit Westerwatering die dagelijks mogen aansluiten nog vóór de Joop de Uylbrug naar de Thorbeckeweg!
Wat zou het toch fijn zijn als alle betweters, beroeps zeurders, complotdenkers en de anti alles mensen zich kandidaat stellen voor de gemeenteraad. Zouden we plots zomaar in een paradijselijk Zaanstad kunnen wonen.
Hahahahahaha, dan moeten ze over zichzelf gaan zeuren en zijn ze anti bewoners.....wordt er vast niet gezelliger op!
zoveel jaar nodeloos strijd.
Hoe bereik je wereldvre ?
Los het op organiseer een feest Het geld dat uitgespaard word.
Organisatie Jeugd en ouderen.t Busbrug feest nieuwe traditie.
Allemaal leuke plannen en ideeen maar niemand die de vraag stelt HOE moet Zaanstad dit betalen.
En spoor verhogen is nu net wat in de rest van het land (Delft ,Rotterdam) afgebroken is ten faveure van een tunnel.
Verder vergeet men gemakshalve de macht van ProRail , die niets heeft te winnen met een tunnel onder het spoor. Dit hebben ze wel bij de Guisweg. Helaas heeft het onverstand van de Zaanse Gemeenteraad gezegevierd en liepen ze als makke schaapjes in het hokje van de huidig domme oplossing.
Wat ik de rest van de Gemeente Zaanstad ,ten Oosten van het Spoor en ten Noorden van Westerkoog ,mee zou willen geven ga nooit akkoord met de luchtfietsplannen richting Guisweg. Het zal een molensteen zijn in de begroting en alle andere plannen in Zaanstad voor 10tallen jaren verhinderen.
Het spoor vanaf de Hemtunnel verder doortrekken tot voorbij Assendelft. Dát is pas een toekomstgerichte oplossing, vervolgens kunnen alle nare fietstunneltjes weg en kan er overal naar de andere kant van het spoor gegaan worden.
Die leden van de stichting Verkeersveiligheid en Gezond Westerkoog hebben allemaal het boek Alleen op de Wereld gelezen!
De meesten wonen aan de rondweg en willen graag de weg binnendoor zodat zij nergens last meer van hebben, hoe naief kun je zijn?
De enige oplossingen zijn en blijven nog steeds het spoor onder tunnelen of verhoogd op pijlers aanleggen !
De plannen voor een tunnel bij de A8, de fietstunnel bij de Guisweg en de Houtveldweg kunnen dan de allesbrander in.
De Binding kan dan permanent open, er hoeft geen weg binnendoor en de rondweg hoeft niet te worden aangepast.
Als je alle kosten voor de tunnels en alle aanpassingen bij elkaar optelt zal een spoortunnel niet eens zoveel meer kosten en een alternatieve oplossing is altijd nog het spoor verhogen, op pijlers dus, net zoals de Westrandweg in Amsterdam die ook op pijlers boven Basisweg is gebouwd over een afstand van 3 km.
Direct na de Hoornselijn verhoog je het spoor en laat het bij de A8 weer zakken en dan eventueel na de A8 weer omhoog en net voorbij Rooswijk weer laten zakken.
Dit laatste is ook nog een veel goedkopere oplossing.
Hoe je ook went of keert, rondweg of weg middendoor, Westerkoog wordt doorsneden. Of links/rechts óf binnen /buiten de rondweg. En of we het leuk vinden of niet, mensen verplaatsen zich. Het OMdenken is super belangrijk en verder moeten asociale weggebruikers continue worden aangesproken en bestraft worden.
Lijkt me een goede aanpak, maar in Zaanstad is dit nog iets naiever gedacht dan de ideeën van de stichting vrees ik ...
Als ik zie hoe vaak er een flinke file staat op de Verlengde Guisweg voor de oprit naar de A8, is via de Westerkoog niet echt een ontsluiting. Dan sta je op de rondweg alleen maar stil en dat komt de luchtkwaliteit ook niet ten goede. Voordeel is dan wel dat er nooit 10.000 auto's overheen kunnen gaan..
Het Wijkoverleg Westerkoog, waar ik destijds bij betrokken was, heeft als bestuurlijke laag al eind jaren ’90 best veel gepraat over de Busbrug. Toen al. Onderzoeken hebben toen aangetoond dat de Busbrug de zware last van intensief verkeer niet aan kan. Er zijn toen ook metingen geweest van verkeersbewegingen op dat moment. Permanente openstelling van de Busbrug zou een belasting ter plaatse opleveren van 400 % ten opzichte van het tijdstip van metingen. In cijfers: het verschil tussen 3.000 bewegingen naar 12.000, elke dag. Onaanvaardbaar werd gesteld. Inderdaad is de Gemeente de Grote Boosdoener. Daar waar extra geld is verdiend met verkoop van grond en een Centrale Antenne-mast welke al betaald waren door de gezamelijke bewoners van Westerkoog, is de gemeente bijzonder karig als het gaat om uitstekende plannen voor een adequate ontsluiting voor een wijk als Westerwatering. Ook heeft de Gemeente Zaanstad herhaalde malen betoogd dat een permanente openstelling niet gaat gebeuren. Zelfs kan en mag de Busbrug niet gezien worden als een volwaardige ontsluiting van de wijk Westerwatering. Daarvoor is de brug te krap. Ooit was deze wijk maar ‘ietsje’ groter dan Westerkoog, vandaag de dag mag je vaststellen dat Westerwatering bijna 2 x zo groot is. En dan maar één ontsluiting aan de zuidzijde.
Daarom is de strijd die nu gevoerd wordt zinloos. De Gemeente Zaanstad moet gewoon het huiswerk opnieuw uitvoeren en diverse oplossingen met elkaar vergelijken. De plussen en minnen tegen elkaar wegstrepen. Een tunnel ter hoogte van de Vincent van Goghweg is eigenlijk de enige aanvaardbare oplossing voor een volwaardige ontsluiting van Westerwatering en dan is de permanente openstelling van de Busbrug niet meer nodig.
Als er echt zóveel auto's over die rondweg moeten gaan rijden kan je er inderdaad niet veilig meer fietsen. Waar moeten de fietsers dan heen? Of gaan we huizen afbreken langs de rondweg om een apart fietspad aan te kunnen leggen?
Met de trein door een tunnel kan je overigens wel goede ontsluitingswegen aanleggen richting provinciale weg.
Al die auto’s die nu om rijden dan ? Alles over provinciale weg NIMBY dat is in westerwatering kennelijk geen probleem.
Wellicht meer tunnels onder het spoor dan voor auto verkeer?
Weer zo een NIMBY , geen enkel bezwaar van die kant tegen het volbouwen van Westerwatering maar nu tranen met tuiten over het binnenstedelijk bouwen in Westerkoog.
En ja Westerkogers zijn de nagel aan de doodskist van de tweede ontsluiting van Westerwatering.Al zijn ze dat niet alleen ook de toenmalige inwoners van Westerwatering hebben boter op hun hoofd.
In dat verleden ging een meerderheid mee in het onzalige plan van OBW om de geplande aansluiting van de Houtveldweg op de Verlegde Guisweg weg te stemmen zonder alternatief. En helaas dat alternatief is er nog steeds niet . Ja luchtfietserij over een tunnel onder het spoor maar dat zonder toezeggingen van ProRail,die geen enkel belang heeft. Pas als het andere luchtfietsprogram aanvangt, een verdiepte spoorlijn naar Krommenie, zou een oversteek misschien kunnen.
Wil Westerwatering een tweede ontsluiting en Westerkoog geen doorgaand verkeer zal men alsnog er toe moeten overgaan om die vemaledijde Houtveldweg door te trekken
Ik et het er nog maar eens apart in, mocht het niet genoeg opvallen:
Zaanstad zegt 10.000 auto's per etmaal kunnen over de rondweg.
Dat is in de spits meer verkeer dan over de Vincent van Goghweg!
Een vergelijking: Metingen van 01-01-2019 t/m 30-4-2019 op werkdagen tussen 16 en 18 uur
Op de Vincent van Goghweg, let wel: daar zijn 4 rijbanen, volledig gescheiden fietspaden en geen kruisingen:
In avondspits reden daar: 1403 mvt
Op de rondweg (1.5 rijbanen, een half fietspad en 32 kruisingen) wordt bij busbrug 24/7 voorzien in diezelfde tijd (16-18 uur):
2000 mvt oftewel iedere 3-4 seconden een auto.
Zou u daarlangs willen wonen?
HET IS GEEN BURENRUZIE TUSSEN WESTERKOOG EN WESTERWATERING! Wij, van de procederende stichting, zijn het met de Westerwateringers eens dat zij een betere ontsluiting moeten krijgen én dat de busbrug daarvoor bedoeld was en wat ons betreft nog steeds is! Maar dan wel via de weg "binnendoor", zodat de rondweg weer gewoon een wijkweg kan zijn. Ook daarom procederen wij, zodat die weg "binnendoor" in een toekomst beschikbaar blijft. De flats die er nu langs gepland worden maken dat ten ene male onmogelijk. Het is de gemeente die met opportunistisch beleid de bewoners van beide wijken dupeert! En ons tegen elkaar uitspeelt. Jammer dat De Orkaan dat toontje overneemt! En nog even dit: 10.000 auto's per etmaal? Dat is de spits meer verkeer dan over de Vincent van Goghweg!
Een vergelijking:
Meting van 01-01-2019 t/m 30-4-2019: werkdagen tussen 16 en 18 uur
Vincent van Goghweg: avondspits 1403 mvt (4 rijbanen, gescheiden fietspaden en geen kruisingen)
Rondweg voorzien bij busbrug 24/7: 2000 mvt (1.5 rijbanen, een half fietspad en 32 kruisingen)
Hoezo zijn we onredelijk?!
"binnendoor" wonen ook mensen
Heel goed van de stichting Verkeersveiligheid en Gezond Westerkoog.
Als de Gemeente Zaanstad niet wil luisteren naar de bewoners, dan moet het maar op deze manier.
Ik hoop dat deze rechtszaak heel lang gaat duren.
Éénrichtingsverkeer op de rondweg. Verkeer vanuit Westerwatering gaat bij de rotonde naar rechts. Verkeer naar Westerwatering gaat bij de Total naar rechts. Je zit dan alleen wel met de bus.
Maar er is dan ruimte genoeg voor fietspaden.
dit zou een prachtige oplossing zijn. , ook een een tunnel onder het spoor door vanaf westerwatering naar vincent van goghweg zou een oplossing zijn, voor beide wijken en dan busbrug de binding open, heb je ook minder uitstoot in de wijk, nu moet je helemaal omrijden. Kan gehele plan bij Guisweg ook wel vervallen.