Meer dan een jaar geleden begonnen de voorbereidende werkzaamheden voor een van de grootste projecten van Zaanstad. Deze werkzaamheden zijn grotendeels volgens planning verlopen.
Er werden bouwborden langs de weg geplaatst, het oude tankstation werd gesloopt, een nieuw Shell-tankstation werd gebouwd, kabels en leidingen werden verlegd, het persriool werd omgelegd, een zandlaag werd aangebracht, een tijdelijke damwand werd geplaatst, oude bomen werden gekapt en nieuwe bomen werden herplant.
Het verwijderen van bomen is noodzakelijk om de maatregelen voor een betere doorstroming op de Thorbeckeweg uit te voeren. Eerder werd aangekondigd dat alle bomen die gekapt worden op verschillende locaties in Zaanstad worden herplant. Deze compensatie is bijna afgerond, maar nu blijkt dat er nog meer bomen moeten verdwijnen.
Uit een onderzoek bleek dat ongeveer 100 extra bomen verwijderd moeten worden. De projectorganisatie meldt in de nieuwsbrief dat dit ‘uiteraard onwenselijk is’. Door extra beheersmaatregelen en aanpassingen aan het ontwerp is het aantal te kappen bomen teruggebracht tot 41. Het bleek niet mogelijk om deze bomen te verplaatsen vanwege hun conditie.
De aannemer zal nog deze maand een vergunningsaanvraag indienen bij gemeente Zaanstad. Naar verwachting zal hierover midden september een besluit worden genomen door het collge. Daarna wordt de kapvergunning 6 weken ter inzage gelegd. De bomen kunnen dan tussen november 2024 en januari 2025 worden verwijderd, zodat de werkzaamheden aan de Thorbeckeweg begin volgend jaar volgens planning kunnen worden uitgevoerd.
De hoofdwerkzaamheden van de Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg – N516 beginnen in de tweede helft van 2024. Eind augustus / begin september worden kabels en leidingen verlegd ter hoogte van de Noorder-IJ en Zeeweg. In september starten de eerste voorbelastingswerkzaamheden aan de zuidzijde van de Thorbeckeweg. In diezelfde maand worden ook de insectenhotels en vleermuispaalkasten geplaatst in het Vijfhoekpark.
Tekst: Redactie De Orkaan, Bron: Nieuwsbrief en projectsite Thorbeckeweg, eerder nieuws op De Orkaan, Foto: De Orkaan archief
Dat was ik.. Had je liever een fly-over gewild?
Bijzonder om te lezen dat voor wat betreft de bomen het plan moet worden aangepast. Er moeten nog eens 100 bomen gekapt worden. Dat is niet wenselijk. Daarom nog eens gekeken en nu zijn het er nog 41 die gekapt moeten worden. Ben benieuwd welke andere aanpassingen ons nog te wachten staat.
Wie heeft eigenlijk om die tunnel gevraagd? Dat mis ik eventjes.