Is 30 het nieuwe 50? Na de strijd in Zaandam over 30 km in de Westzijde roept de werkgroep ‘Zuideinde Hoogbouwvrij’ de gemeente Zaanstad op om de weg langs de Zaan in Wormerveer-Zuid ook als 30 km-zone in te richten.
Voor fietsers is het stuk Zaanweg – Zuideinde onoverzichtelijk en onveilig volgens de werkgroep. Eerder pleitte de Fietsersbond er al voor om dit hele stuk in te richten als ‘fietsstraat‘.
De verkeerssituatie Zuideinde – Dubbelebuurt – Zaanweg in Wormerveer is al jaren problematisch volgens de werkgroep. De 30 km kwam ter sprake bij het overleg over de nieuwbouw de ‘Parel van Zuid’. De geluidsbelasting van de gevels is daar zodanig dat projectontwikkelaar ‘Botbouw’ moet zorgen voor geluidsabsorberende bestrating.
Dat vindt de werkgroep wel begrijpelijk, maar ze begrijpt niet dat Zaanstad het geluid niet verder wil beperken door er een 30 km-zone van te maken. Dat zou een goed idee zijn volgens de werkgroep:
“Het ligt eerder voor de hand de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer op het Zuideinde. Het zou niet alleen positief zijn voor de gevelbelasting, maar bovenal voor de hele verkeerssituatie in de buurt.”
De Dubbelebuurt is formeel een 30 km zone maar zonder de bijbehorende inrichting:
“er wordt in de Dubbelebuurt doorgaans een dot extra gas gegeven door zowel auto’s en vrachtverkeer als motoren. Fietsers met een groot deel schoolgaande jeugd worden geacht zich aan te passen. In en vanuit de bochten, zowel naar de Zaanweg als Zuideinde en Celebesstraat, resulteert dit in voor hen onoverzichtelijke, onveilige situaties.”
De gemeente laat het ‘op zijn beloop’ volgens de werkgroep:
“Dit terwijl versterking van de woonfunctie er volop actueel is. Niet alleen de ‘Parel van Zuid’. Binnenkort ook met de plannen van de Maatschap Mercurius voor 50 appartementen in het voormalige pand van de Kunstdrukkerij. Daadwerkelijk en/of opnieuw invoeren van 30 km zonering en nieuwe geluidswerende bestrating kan en zal een belangrijke impuls zijn voor toekomstige ontwikkeling, revitalisatie van dit deel van Wormerveer.”
De werkgroep pleit voor “een rigoureus, in ieder geval een intelligent nieuw verkeerscirculatieplan voor Wormerveer. Daarmee behoeft niet te worden gewacht tot realisering van de nieuwe Zaanbrug.”
30 km plein 13 t/m Zaanweg vrachtwagens omleiden via Wandelwegen. Nog beter om er een fiets/wandel straat langs de Zaan van te maken.
Ter informatie van de Hr. Kruiver. Sinds 2015 gaat er geen dubbeltje van de verkeersboetes naar de gemeentekas. Enige uitzonderingen zijn de naheffingen parkeren.
Alle verkeersovertredingen van alle bestuurders met een standaard bekeuring afdoen van €1000,00.
Wedden dat het beter en veiliger word.
Helaas gaat nagenoeg iedereen zich dan aan de regels houden en komen er onvoldoende inkomsten in de gemeentekas.
Liever zo houden dat bedragen zo zijn dat dit een ingecalculeerd risico vormt. Zeker met de huidige pakkans.
Het lijkt erop dat de bewoners van de Wandelweg dan nog meer overlast zullen gaan ervaren. Hier geldt 50 km. maar er wordt vaak veel harder gereden en nu het "rustiger" is rijdt er veel meer zwaar verkeer door en lijkt het vaak een racebaan. Misschien wordt het tijd voor een flitspaal.
Goede middag, ik ben het met schrijver eens.
Niet alleen 30km maar ook het hele stuk van Plein 13 tot de Zaanbrug verboden voor vrachtwagens maken. Alleen bestemmingsverkeer toestaan voor vrachtwagens.
Goed idee, mits er ook gedacht wordt aan de Zaanweg/Zaanbocht. Maak daar ook een fietsstraat van met éénrichting-autoverkeer. En verander die verschrikkelijk gevaarlijke kruising Zaanweg/Stationsstraat in een kruising met stoplichten.