Wethouder Wessel Breunesse (GroenLinks) gaat overleggen met de werkgroep Saense Onderwonenden Schiphol (SOS).
De werkgroep wil dat Zaanstad actiever wordt vanwege de overlast van het vliegverkeer van Schiphol voor de ‘onderwonenden’.
Ook wil de werkgroep dat Zaanstad meer informatie deelt. Zo is een rapport over de gevolgen voor de gezondheid van geluidshinder niet op de site van de GGD Zaanstreek Waterland te vinden (maar wel bij andere GGD’s)
De geluidshinder is volgens SOS groter dan uit de officiële cijfers zou blijken. Daarom pleit de werkgroep voor het gebruik van de app Explane die de daadwerkelijke hoeveelheid decibellen meet. SOS-lid Winnie de Wit:
“Met deze Explane-App metend, noteerden wij samen met andere gebruikers uit ons postcodegebied 1566 maar liefst een gemiddelde van 70dB. Terwijl wij volgens de papieren norm minder dan 58dB ‘last’ zouden hebben.”
Winnie sprak op 21 november in bij het Zaanstad Beraad, waar de nota ‘Actieplan Omgevingslawaai 2019-2023’ op de agenda stond. Zaanstad zou niets aan het Schiphol-lawaai kunnen doen, omdat het een rijksoverheidsaangelegenheid is. Bekijk hier de video van de inspraak.
De SOS werd in mei van dit jaar opgericht, aanvankelijk zou de werkgroep overleggen met wethouder Krieger maar door de VVD-crisis trad deze af, de Schiphol-portefeuille zit nu bij de nieuw aangetreden wethouder Breunesse. Het overleg is op 18 december. Wethouder / GGD-voorzitter Songül Mutluer is ook uitgenodigd.
Kan Zaanstad echt niks doen?
Dat is nog maar de vraag. Toen de provincie Noord-Holland Zaanstad vroeg om een reactie op de Omgevingsvisie van de Provincie liet Zaanstad (het huidige college) bijvoorbeeld weten dat ze achter de lobby voor vliegveld Lelystad stonden, een onderdeel van de uitbreidingsplannen van Schiphol. Die zinsnede werd op aandringen van ROSA achteraf verwijderd uit de Zaanse zienswijze maar in de bewuste Omgevingsvisie NH2050 wordt nog steeds voor ‘verantwoorde groei’ van de luchthaven gepleit.
Hoeveel vluchten krijgt Schiphol in 2019 te verwerken?
De cijfers t/m oktober zijn vrijwel gelijk aan die van 2018, en toen eindigde de luchthaven net onder de afgesproken grens van 500.000. Dat zal dus dit jaar weer gebeuren. Ook in 2020 is dat de grens, maar het kabinet wil Schiphol laten groeien, misschien wel tot 540.000. Dat zou kunnen omdat vliegtuigen schoner worden en minder lawaai maken. Vooralsnog is dat overigens niet aangetoond. Daarmee lijkt zo’n afspraak wel erg veel op het onlangs gesneuvelde stikstofbesluit (PAS) waarbij gebouwd mocht worden omdat verwacht werd dat in de toekomst die stikstof-compensatie wel goed zou komen.
Vele jaren was ik donateur van die club. Totdat ze zich bezig gingen houden met zaken die niets meer te maken hadden met de natuur.
Groen Links vliegt overigens ook graag….
Greenpeace is het lachertje van de laatste decenia. Ik was er in al mijn onschuld ook lid van in de jaren 80-90. Toen ik nog dacht dat men werkelijk bezorgt was over de natuur. Achteraf gezien een enorme farce. Als je toen een beetje boos keek vanaf de pier van IJmuiden naar een zeehond of meeuw, kwam men in actie. Nu heeft men geen oog meer voor de Noordzee vol met windmolens, verstoorde paaigronden door kabels, de enorme hoeveelheid dode vogels langs bv de Gooimeer dijk in Zeewolde. Nee, de natuur moet wijken voor de 'vooruitgang'. Nu gaat men weer bleren op Schiphol. Leuk en ook wat komisch eigenlijk. Maar eigenlijk diep triest. Men hangt de populistische stromingen aan. Eigenlijk schreeuwerige verjaardags prietpraat...
Doe mee (meld je aan): https://www.greenpeace.org/nl/protestival/
"We hebben petities getekend, klimaatmarsen gelopen en gestaakt voor het klimaat. Nu gaan we samen actievoeren! In het weekend van 14 & 15 december kan iedereen meedoen met Protestival op Schiphol.
Waarom Schiphol? Omdat Schiphol het grootste belastingvrije tankstation van Nederland is. We willen op de meest centrale plek laten zien: Schiphol, kom met een klimaatplan!
Met Protestival pakken we het podium in Schiphol Plaza: het centrum van alle vervuiling. En op het plein voor de Plaza is ook een podium met programma. Daar kan iedereen de actievoerders aanmoedigen. Ons doel is niet om reizigers te hinderen, maar om Schiphol op zijn grote vervuiling aan te spreken."
Mocht Lelystad open gaan, komen er voor de daarheen verplaatste vluchten op Schiphol grotere/zwaardere vliegtuigen in de plaats: zijn we dus ook in de Zaanstreek veel slechter af.
Maar: van verantwoorde groei kan geen sprake meer zijn, in deze cruciale fase van snel naderende klimaatcatastrofe - het tipping-point is in zicht en komt snel naderbij, hoorden we gisteren van António Guterres. Vanwege de start van de klimaattop in Madrid vandaag, komt Stay Grounded - stay-grounded.org - met een rapport met aanbevelingen voor beleidsmakers, om tot een aanvaardbare krimp van de luchtvaart te komen.
Een van de genoemde middelen: Reduceer het vliegverkeer, maak andere mobiliteit en culturele uitwisseling makkelijker. Verbied uitbreiding van bestaande vliegvelden en de bouw van nieuwe, en maak andere mobiliteitsvormen aantrekkelijker.
'Vliegen is de snelste en goedkoopste manier om de planeet te roosteren, en we hebben geen tijd om te wachten op onrealistische technologische oplossingen. We ontkomen er niet aan het vliegverkeer te moeten inkrimpen. Die krimp kan en moet hand in hand gaan met aantrekkelijke alternatieven voor de luchtvaart, zodat we een leefbare toekomst kunnen realiseren voor onze kinderen', zegt Magdalena Heuwieser van Stay Grounded.
Wie de website van Stay Grounded-partner Schiphol Watch volgt - schipholwatch.nl - blijft goed op de hoogte van wat er speelt.
Ook beleidsmakers in Zaanstad kunnen hier lezen wat zij voor hun geplaagde Zaanse inwoners kunnen doen.