De maximum snelheid voor auto’s op de Thorbeckeweg bij de Den Uylbrug wordt in januari 2025 teruggebracht tot 30 km per uur. Dat duurt tot juni 2025. De rijstroken op de weg worden versmald, de geluidsschermen worden weggehaald en het verkeerssysteem wordt aangepast. Op de Zuiddijk en Oosterwerf komt eenrichtingsverkeer.

Om dat voor elkaar te krijgen wordt de Thorbeckeweg (N516) tussen de Wibautstraat en de Den Uylbrug in beide richtingen vier nachten afgesloten: van 6 tot en met 9 januari, tussen 20.00 – 05.00 uur. Verkeer wordt omgeleid.

Krap en steil

Voor fietsers verandert er veel. De fietstunnel onder de Thorbeckeweg/Den Uylbrug en het fietspad tussen de Den Uylbrug en de Wibautstraat worden vanaf 15 januari 2025 afgesloten. Fietsers moeten omrijden via de P.J. Troelstralaan – Oosterwerf.

Fietsers die van de ene naar de ander kant van de Zuiddijk willen, kunnen ter hoogte van de Den Uylbrug de Thorbeckeweg – N516 kruisen (dat wordt dus een nieuwe kruising – de gele route in het kaartje). Voor die route over de Den Uylbrug wordt op de Zuiddijk een tijdelijke hellingbaan gemaakt.

De Fietsersbond Zaanstreek heeft wel z’n bedenkingen bij de nieuwe route: ‘de hellingbaan van de Thorbeckeweg naar de Zuiddijk wordt krap en steil.’

Op 10 januari 2025 begint het werk aan de Verlengde Stellingweg. Het fietspad langs de Verlengde Stellingweg wordt tussen Skoon en Westeinde vanaf 20 januari 2025 tot november 2026 afgesloten. Fietsverkeer tussen Oostzaan en Amsterdam moet een fikse omweg maken via Kolkweg, Zuideinde, Bombraakpad en Westeinde. Ook de Fietsersbond vind het wel een forse omweg voor fietsers.

Door Piet Bakker op basis van projectsite Thorbeckeweg en een reactie van de Fietsersbond. Foto boven: Bas Sommeijer.