In augustus was de vergunning voor de spooroverbouwing al aangekondigd. Afgelopen week werd de omgevingsvergunning verleend voor “transformatie stationsgebouw incl. bouwen fietsenstalling, fietsbrug en retail (plan ‘Spooroverbouwing’)”.
Wie het niet eens is met het besluit kan tot 6 december bezwaar indienen. Als de gemeente haast maakt, kan snel met de bouw worden begonnen (planning: voorjaar 2018).
De laatste plannen stammen uit begin 2014, toen werd er vanuit gegaan dat de fietsenstalling – een van de onderdelen – al in 2017 klaar zou zijn.
In 2015 werd een architect gevonden: het Zaanse Nunc. Op hun website zijn de plannen (en twee filmpjes) te zien. In juli 2017 werd de bouwovereenkomst gesloten. Ten behoeve van de bouw van de fietsenstalling werd de bestaande stalling begin deze maand gesloten.
Het plan houdt dus een fietsenstalling, een fietsbrug en retail in. Dat laatste betekent dat er winkels komen. Hieronder op de impressie de plek waar ze komen. Welke winkels dat zijn is nog niet bekend, maar op andere plekken exploiteert de NS “onder andere AH to go, De Broodzaak, HEMA, Julia’s, Kiosk, Rituals, Smullers en Starbucks”. (Plek voor een bloemenzaak is er kennelijk niet.)
Hieronder de aanblik vanaf de Houtveldweg (bron: Inverdan-plannen van Zaanstad, de beide andere illustraties komen van de website van Nunc).
Ik ben benieuwd hoe vaak het treinverkeer in 2018 moet worden stilgelegd voor deze overbouwing...