Rijkswaterstaat begint in 2024 met het reparatiewerk aan de bewegende delen van de Coenburg.
Sinds mei 2021 kan de brug in de A8 tussen Koog a/d Zaan en Zaandam door een storing niet meer open. Alleen schepen met een maximale doorvaarhoogte van 6.20 meter kunnen nog onder de brug door.
Uit het onderzoek naar de Coenbrug bleek dat de schade aan de brug ‘aanzienlijk’ was aldus Rijkswaterstaat. De brug zou gedurende de vaarseizoenen 2023 en 2024 nog niet opengaan (het vaarseizoen is 1 april tot en met eind oktober). Tot die tijd zijn er omvaarroutes voor scheepvaartverkeer via de Nauernasche Vaart, Noordzee en IJsselmeer.
Rijkswaterstaat maakte eerder bekend dat beton- en staalconstructies en draaiende delen van de brug moeten worden gerepareerd, verstevigd of vernieuwd. “Daarnaast zijn er aanpassingen nodig aan de bediening, besturing en aandrijving van de brug.”
Rijkswaterstaat adviseert vaarweggebruikers de reis voor te bereiden met behulp van www.vaarweginformatie.nl.
Lees alles wat De Orkaan schreef over de Coenbrug.
Door Piet Bakker. Bronnen: nieuwsbericht Rijkswaterstaat en eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven: Google Streetview.
Ik lees, masten strijken/ beroepsvaart kan gewoon eronder door / omvaarroute ( waarlangs dan) en nog meer "domme " opmerkingen. Ik heb een paar vragen: >> STEL de Coenbrug was in storing gevallen, toen hij rechtop stond.<< Had het dan ook 9 maanden geduurd, voor ALLEEN een onderzoek. Dus alleen een sleutel gebruikten om de machinekamer deur te openen!! Had de brug dan 9 maanden rechtop blijven staan?? Besef ,wij schippers hebben in het verleden altijd vrij doorvaart gehad. toen ging men in ONS vaarwater bruggen bouwen. In het begin, moesten toen vaak de schippers betalen om een brugopening te krijgen. HUH ?? Toen begon men de bruggen alleen te openen, op bepaalde tijden. Toen kwam er ook nog regelmatig een spit ssluiting overheen. Dus pas op wat je zegt, er zijn grenzen! Straks gaat een gepensioeneerde schipper, gewoon in de geopende brug liggen, met zijn schip en kijkt hoe alles in het honderd loopt op de weg :)
[naam bij redactie bekend]
Beste Bert, ons hoor je niet mopperen ,Wij hebben een boot die in de Zaanstreek overal onderdoor kan!Wij stellen voor om de bruggen in de spitsuren voor de pleziervaart gesloten te houden! Overigens,er varen langer boten dan dat er autos rijden!
vroeger was dat vrijwel alleen beroepsvaart.
De mensen met hun zeilbootjes moeten al ruim 2 jaar een alternatieve route kiezen en dat mag van mij zo blijven want het is gewoon belachelijk dat een paar zeilbootjes kilometers lange files veroorzaken.
Maar tussen het Noordzeekanaal en het Alkmaardermeer liggen nog 9 bruggen die ook open moeten voor die bootjes met onnodige drukte en soms ook gevaarlijke situaties tot gevolg , denk hierbij aan de Alexanderbrug waar de doorgang voor fietsers regelmatig wordt belemmerd door voor de brug wachtende auto`.!
Afgelopen 2,5 jaar zag ik regelmatig zeilbootjes met een gestreken mast door de Zaan varen dus dat is de oplossing.
Eigenaren van zeilbootjes laten hun mast maar zakken of anders wachten ze maar op de beroepsvaart.
zo is dat, gewoon de masten strijken van de plezier vaarders.
Omvaren via Nauernasche Vaart is ook niet mogelijk omdat de brug bij Krommenie N203 ook niet meer open kan i.v.m achterstallig onderhoud. Het is diep triest dat herstel zo lang moet duren.
Jammer, prima situatie op dit moment. Veel minder files. Ik zie het voordeel van repareren niet. Verschrikkelijk om iedere keer voor pleziervaart een file te creëren. Niet erg milieuvriendelijk en niet meer van deze tijd.
Inderdaad krankzinnig hoe daar en in het centrum van Zaandam honderden mensen behoorlijk lang moeten wachten omdat een niet-professioneel gebruikt vaartuig niet kan wachten en er meteen wordt doorgelaten...
Precies dat.. Files voor een paar zeilbootjes.. De beroepsvaart kan er gewoon onderdoor.