De provinciale opslag (de ‘opcenten’) op de motorrijtuigenbelasting in Noord-Holland gaat met 14 procent omhoog. Dat is de eerste verhoging in 14 jaar en bovendien is de wegenbelasting in Noord-Holland het laagst in vergelijking met alle andere provincies.
De wegenbelasting bestaat uit een vast deel dat voor iedereen gelijk is (afhankelijk van het gewicht van de auto, het bouwjaar en de soort brandstof) en provinciale ‘opcenten’. Alle provincies behalve Groningen en Drenthe verhogen de opcententarieven van de motorrijtuigenbelasting. Dat blijkt uit gegevens van het CBS.
Het Rijk en de provincies verwachten in 2024 ruim 6,8 miljard euro aan wegenbelasting te ontvangen. Dat is ongeveer 422 miljoen euro meer (6,6 procent) dan in 2023. Het Rijk verwacht daarvan ruim 4,9 binnen te halen. Hieronder de tarieven voor 2024 per provincie voor een ‘gemiddelde’ personenauto van 1200 kilo (benzine). Hier legt de provincie Noord-Holland de verhoging uit.
Onder de provinciale opcenten per gewichtsklasse.
Oldtimers van veertig jaar of ouder zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, Dat geldt dit jaar ook nog volledig elektrische voertuigen zonder directe CO2-uitstoot. In 2025 vervalt de regeling waarschijnlijk. Plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer krijgen t/m 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting.
Door Piet Bakker. Bronnen: CBS, ANWB, Provincie Noord-Holland, RWD. Foto: Merel Kan (De Orkaan).
en wanneer gaan al die arbeidsmigranten die maanden lang hier verblijven en van ons wegen gebruik maken en soms ook onveilig maken ook wegenbelasting betalen?