Voor de zomer van dit jaar zou er opnieuw een snelle boot tussen IJmuiden en Amsterdam moeten gaan varen. De gedroomde verbinding zou er minder dan een half uur over moeten doen en ook in Zaandam een halte aandoen.
Dat zijn de plannen die Tom van der Scheer (voorzitter van Ondernemersvereniging OV IJmond) bekend maakte tijdens de nieuwjaarsborrel van de Ondernemersvereniging.
Het zou om vier aan vijf boten gaan die het hele jaar door zouden moeten varen. Net als bij de vorige verbinding zouden er ook fietsen meekunnen.
In 1998 voer de boot voor het eerst. In 2013 stopte de vorige snelboot ermee. Wel passagiers, maar niet genoeg om de boot in de vaart te houden. De provincie Noord-Holland staakte de subsidie wat het einde van de niet-meer-zo-erg-snelle boot.
In 2002 botste een draagvleugelboot bij Westzaan op basaltblokken, er waren vijftien gewonden. Op 18 oktober 2003 liep een Voskhod op weg naar het Amsterdamse Centraal Station uit het roer, 20 personen raakten gewond. In oktober 2007 was er een aanvaring met een vaartuig van de Koninklijke Marechaussee in het Westelijk Havengebied met 7 gewonden. Op 2 februari 2009 raakte een draagvleugelboot op de wal bij het kolenoverslagbedrijf bij de Hemweg. Er was één lichtgewonde. (Wikipedia)
Na ongelukken werd de snelheid in 2012 verlaagd, eerst deed de boot er 27 minuten over, daarna 36 minuten. Hoe je binnen een half uur dan ook nog eens 5 tussenhaltes kan aandoen is bijzonder.
Foto Maurits Vink (wikipedia)
Het probleem met deze apparaten is dat ze moeilijk rendabel te krijgen zijn. Zonder subsidie is het (naar mijn bescheiden mening) haast onmogelijk. De schepen verbruiken nou eenmaal veel brandstof en je hebt er minimaal 2 mensen bemanning voor nodig.
Ik weet uit betrouwbare bron dat de kwaliteit van bemanning daar op de draagvleugelboten nog wel eens een probleem was. Kwaliteit en veiligheid kost ook geld.
Bronvermelding graag.
NOS soms?
Link staat erbij.