Bij nieuwbouwprojecten in Zaanstad (Houthavenkade, Badhuisweg, Zaanse Helden, De Bij, Slachthuisstraat, Catharina, Peperstraat) wordt tegenwoordig uitgegaan van een parkeernorm van ongeveer 60 auto’s per 100 woningen.
De werkelijkheid lijkt zich niet aan deze Zaanse wensdroom te houden. Per 100 woningen waren er in 2021 98 personenauto’s in Zaanstad*. Dat aantal groeit sinds 2000; in 2021 nam het met bijna twee procent toe. De woningvoorraad nam dat jaar met slechts 0,2 procent toe.
Nieuwe inwoners zouden minder auto’s hebben, met het OV gaan, op grote schaal deelauto’s gebruiken, geen geld hebben voor een auto of de voorkeur aan de fiets geven. Waar die ideeën op gebaseerd zijn blijft veelal duister.
Het ontbreken van parkeerplekken of het invoeren van betaald parkeren (‘ontmoedigingsbeleid’) kan in theorie wel tot minder autobezit leiden maar in de praktijk blijkt daar tot dusver weinig van.
Onder het aantal personenauto’s per 100 woningen. In 2000 was dat nog 85, in 2008 werd de 90 bereikt en in 2018 de 95. De sprong in 2021 was de grootste in de afgelopen 10 jaar.
Het aantal auto’s groeide tot 67.461 terwijl het aantal woningen per 1 januari 2021 ruim 69.000 bedroeg. Daarnaast zijn er nog bijna 7.000 bestelauto’s in Zaanstad geregistreerd (die zijn in de grafiek boven niet opgenomen).
Ook rijden er in Zaanstad bijna 7.000 motorfietsen, 6.500 bromfietsen en bijna 8.000 snorfietsen rond (en ruim 700 vrachtauto’s, trucks en bussen).
* Dat gaat om “actieve personenauto’s op naam van een natuurlijk persoon (particulier). Leaseauto’s en zakelijke auto’s die niet op naam van de particulier staan die ermee rijdt worden dus niet meegenomen” (CBS). Het totaal aantal personenauto’s is dus nog hoger. Op basis van landelijke cijfers zou dat om ongeveer minstens 10 procent gaan.
In de bouwplannen (Peperstraat, Westzijde) wordt maar voor 60% rekening gehouden met autobezit. Dus 60 auto's per 100 woningen. De gemeente doet dit met de beste bedoelingen, hoewel........? Echt realistisch is dit beleid niet daar waar er nu al meer dan 1 auto per woning rondrijdt (of stilstaat). Maar misschien bedenkt de gemeente deze norm om de investeerder te plezieren want minder parkeerplaatsen is meer woningen.
Nu al te kort parkeerplaatsen, en dan moet in 2035 ook nog eens al die parkeerplaatsen aangesloten worden met laadpalen.
Hoe gaan ze dit doen in zo'n korte tijd? Tenzij iedereen opeens met het openbaar vervoer gaat, wat weer niet blijkt volgens de cijfers.
Nog thuis wonende kinderen om dat zij geen huis kunnen krijgen hebben vaak wel een auto dus is het beter om op twee auto's per gezin te rekenen, dus probeer niet om auto gebruik te verminderen door parkeer gelegenheid weg te halen.
Precies want daar heeft niemand het over. Ik heb een gezin naast mijn wonen en die hebben 3 auto's voor de deur omdat de kinderen niet het huis uit kunnen door het woning tekort.
Ik verwacht dat mensen juist hier gaan wonen omdat ze de auto kunnen parkeren. Dat blijkt ook uit de cijfers. Het is alsof mensen naar de amsterdam arena gaan om naar Ajax te kijken.
Ik snap trouwens niet waarom iedereen de vergelijking met Amsterdam maakt qua parkeerbeleid. Totaal andere stad, totaal andere aantrekkingskracht, zaandam zou willen dat het net zo interessant was. Als je trouwens op zondag in de vinkenstraat kijkt zie je dat mensen massaal met de auto naar het centrum komen. Ongeacht of je dat milieu technisch gezien goed of fout vindt het is een feit. Daarnaast krijgen mensen die in amsterdam wonen gewoon een parkeervergunning. Dat is iets wat men in zaandam ook gewoon niet wil.
Het is en blijft gek dat de gemeente en mensen die hier reageren, de feiten negeren; er wonen hier mensen die graag een auto bezitten. Als je dat niet wilt zal je dus massaal je huidige inwoners moeten zien te verjagen naar steden waar je wel een auto kan bezitten
En straks een nieuwe school op het parkeerterrein van Dirk van den Broek.??????
Weer veel parkeerplaatsen weg.
We willen graag dat zoveel mogelijk mensen werken. Die halen dus vaak voor de hele week boodschappen. En ja, vaak met de auto. Huizen zijn belangrijk maar voorzieningen ook, kijk naar het tekort aan parkeerplaatsen bij de nieuwbouw in de buurt van het ziekenhuis.
Misschien die parkeernorm eens herzien?
Ik leerde thuis van mijn vader: "als je nooit van mening veranderd, zit je ooit verkeerd"..
Ja knettergek inderdaad! Bij dr Dirk komt een school terwijl ze in 2014 al wisten dat de school EtBuut/Westerkim al te klein zou zijn vanwege de instroom. Toen de school eindelijk in 2018 gebouwd werd was hij al te klein en nu inderdaad moet Westerkim weer het gebouw uit zodat men op het parkeerterrein van de Dirk een school kan bouwen. En zodat er nog minder parkeerplaatsen zijn.
En straks (over 5-10 jaar) zal Zaanstad eindelijk zien dat elektrische auto’s deel van de energieoplossing zijn. En dan moeten er opeens weer allemaal parkeervoorzieningen op gekke plekken ontwikkeld worden.
Helaas kan de gemeente Zaanstad niet verder dan 6-12 maanden vooruit denken
Blijft een lastig probleem. Terugdringen van het autogebruik is nodig voor een leefbare duurzame samenleving zeg ik als autobezitter. Ik maak wel altijd de afweging of ik afhankelijk van de bestemming de auto, de fiets of het OV gebruik.
Wat zeker in de wijken Peldersveld en Poelenburg een probleem is, is het grote aantal bedrijfswagens. Het staat in deze wijken vol met busjes van b.v. koeriers, klusbedrijven en glazenwassers. Ook zijn er veel taxi's, maar veel eigenaren zullen die auto waarschijnlijk ook voor privé vervoer gebruiken. Het zou al veel schelen als er voor bedrijfsauto's in deze wijken een centrale parkeerplek komt, hoewel ik vrees dat het niet juridisch kan worden afgedwongen dat deze auto's hier ook daadwerkelijk worden geparkeerd. Heb wel de hoop dat ontmoedigingsbeleid uiteindelijk leidt tot minder auto's. Het zou interessant zijn deze cijfers te vergelijken met de cijfers van de gemeente Amsterdam, waar al veel langer een stringent parkeerbeleid geldt. Voor mij bijvoorbeeld aanleiding om naar bestemmingen in Amsterdam vrijwel altijd voor het OV te kiezen.
Te weinig parkeerplekken is niet ontmoedigen maar treiteren. Verbied automobilisten te parkeren in woonwijken en maak centrale parkeerplaatsen. Maak uitzonderingen voor mensen die slecht ter been zijn.
Wedden dat mensen dan meer gebruik gaan maken van ov, deelauto's en de fiets?
Waarom geen verbod via de apv op een verbod op bedrijfsauto's en in het bijzonder busjes. Sommige nemen 1 1/2 parkeerplek in en zijn net geen 7 meter.
Waarom niet dempen van sloten met stilstaand water. Stinkt en de ratten komen eruit. Weer parkeerplek.
Zaanstad doet er niets aan.
En als u een loodgieter nodig heeft moet hij op de fiets komen zeker?
Niemand verbiedt een loodgieter een bedrijfswagen te gebruiken en niemand wil een verbod op auto's - ook de Fietsersbond niet. Waar we wel over moeten nadenken is ander gebruik van de openbare ruimte.
10-15 minuten lopen of fietsen naar het station en verder met de trein is heel normaal voor OV reizigers. Waarom zou je dan niet 10 minuten kunnen lopen naar een centraal gelegen parkeerterrein of -garage voordat je verder gaat met de auto?
Tenslotte staan de meeste auto's 95% van de tijd stil, zijn er maar weinig mensen die veel auto rijden en nog minder die er echt afhankelijk van zijn. Toch richten we steden nog steeds in alsof iedereen op elk moment van de dag een auto voor de deur nodig heeft.
En voordat iemand er weer over valt: ruimte voor invalideparkeerplaatsen is er altijd wel.
(P.S.: ik heb ook al de eerste elektrisch ondersteunde bakfietsen voor loodgieters gezien - zelfs dat is dus mogelijk)
Leuk overzicht maar het betreft registraties.
Zakelijke leaseauto's staan doorgaans op naam van de leasemaatschappij (reden waarom er in Almere zoveel kentekens op naam staan).
Bedrijfsbusjes staan ofwel op naam van de leasemij, ofwel op naam van het bedrijf, welk niet gevestigd hoeft te zijn in Zaanstad.
In werkelijkheid rijden er dus nóg meer auto's en busjes rond in de Zaanstreek dan men op grond van deze cijfers veronderstelt.
De groei heeft overigens 2 oorzaken: ten eerste hebben meer mensen tijdens de pandemie een tweedehandsje gekocht om niet met de trein te hoeven, en ten tweede zijn er meer mensen met een leasebudget van de werkgever waarmee ze een private lease auto hebben gekozen.
Private lease auto's staan, in tegenstelling tot zakelijke lease auto's, op naam van de lessee, dus de persoon die in Zaanstad woont.
Het gebrek aan parkeerplaatsen leidt tot parkeren in je voortuin en parkeren op de stoep.