‘Hoogste tijd voor afsluiting van de fietspaden’ twittert Sonja Puhl-Diehle, de woordvoerder van de Fietsersbond Zaanstreek.
Het is een reactie op – alweer – een ongeluk op de Wilhelminabrug in Zaandam.
Update: slachtoffer Carolien doet haar verhaal (video)
Een dame kwam gistermiddag, even na 15.00 uur, lelijk ten val en raadslid Roland van Braam was daar getuige van:
Op de foto (van Orkaan-lezer Rens Kamminga) zie je de gehavende broek van het slachtoffer, maar je ziet ook de scherpe opstaande randen van de fliebertjes (‘flabbertjes’ noemt Van Braam ze). In januari meldde de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers (CDA) dat de fliebertjes (flapjes, attentiebakens) vervangen werden door ‘halve’ exemplaren, die minder gevoelig zouden zijn voor vandalisme. De halvering heeft ze overigens niet minder scherp gemaakt.
De Fietsersbond vindt de situatie op de brug gevaarlijk. Fietspaden met een breedte tot 2,00 meter zijn geschikt om 150 fietsers in het spitsuur te verwerken*. De paden van de Wilhelminabrug zijn 1.80 meter en daar reden in de winter, tijdens de lockdown al ruim 300 fietser per uur overheen. Daarbij maken de fliebertjes de boel er niet beter op:
“De oplossing van de flapjes zien wij als een extra element van gevaarzetting.”
Hoe het afliep met de dame weten wij niet. Ze had klachten aan haar nek en er is een ambulance gekomen.
Ook op Beatrixbrug kwam eerder deze week een fietser ten val en raakte gewond. (zie onder)
Hier ons Wilhelminabrug-dossier
* Advies van verkeersbureau Goudappel
Niet inhalen op deze brug, zo lang is hij ook weer niet.
Even wachten tot het weer gelijkvloers is. Brugdek gelijkvloers maken is nu geen optie meer, dan moet er een nieuw brugdek in. Of bestaande brugdek behoorlijk aanpassen, weet niet wat goedkoper zal zijn. Maar beide opties zijn vast duur.
Gewoon een mislukt project wat weer een hoop geld kost
Alles wat ze doen helpt niets.
Brug gewoon opnieuw herzien.
Tip: gewoon net zoals de vorige oude bruggen wegdek gelijk maken
Nog iets de architect heeft niet met mensen die zich verplaatsen met hulpmiddel. Kunnen op een afrit na haast niet van de trappen af
Wie dit heeft bedacht rijdt in een auto, nooit op een fiets.
Ik respecteer ieder zijn mening, maar leg mij uit op de savornin lohmanstraat is ook een fietspad, ik kom daar vele malen langs zo ook bij de Wilhelminabrug. Bij deze brug vallen sommige van hun fiets en bij de savornin lohmanstraat niet. Terwijl dit fietspad hoger ligt. Maar zij het niet heb ik zelf ook gedaan. Als je met de fiets vanaf de savornin lohmanstraat komt of van af de Zuiddijk is een rechte fietspad. Maar kom je lang de Prins Hendrikkade is de bocht naar links wel even anders. Richting Wilhelminabrug.
Dan kan ik begrijpen dat mensen hier geen erg in hebben en onderuit gaan met de fiets. Ik zou zeggen probeer het eens met wat ik schrijf. Ben benieuwd naar u reactie.
Naar mijn bescheiden menig zal het niet veel helpen met wat u schrijft. Ik kan er in ieder geval geen (Zaanse)chocolade van maken. U schrijft veel maar zegt eigenlijk weinig.
Een oplossing is het een fiets te gast straat van maken waardoor de fietsers (net zoals toen het werd afgesloten) - daarvoor hebben wij met oa samen met jan de vries een motie aangenomen gekregen. Dan deel je de weg - dus meer
Ruimte - en moet het verkeer ook langzamer rijden. Een autoluwe binnenstad helpt ook. Er zijn genoeg ideeën voor een mooie binnenstad waar je goed met de fiets en te voet naar toe kan en waar de auto te gast is denk ik. Technisch zijn alle opties bekend want dat is allemaal onderzocht met voor en tegens.
Ik voel mij helemaal niet veilig als de auto's te gast zijn. Sommige fietspaden zijn tegenwoordig ook zo ingericht, wordt daar niet blij van. Houdt autoverkeer en fietsverkeer maar gescheiden, je kunt niet van sommige automobilisten op aan dat ze zich gedragen als gast.
Ik begrijp er niets van . Ik rij zeer regelmatig over de brug en voel mij volkomen veilig op beide fietspaden. Men mag ook zelf best opletten.
Veel gevaarlijker vind ik de vernieuwde kruising Klaas Katerstraat- Savornin Lohmanstraat en de K.Kanstraat.
Daar komt van alle kanten verkeer op je af en is het wegdek aldaar in verkeersdrempels verdeeld. Euh.....Heeft dat soms te maken met woonerven?
Het is daar zeer onoverzichtelijk.
Helemaal mee eens Dick. De kruising daar is zeer onoverzichtelijk en de voorrangspositie onduidelijk. Vooral verkeer uit de K.Kanstraat let niet op fietsers van rechts. Mag wel wat aan gedaan worden. Met de verkeerslichten destijds veel veiliger.
Dat je dan opzij kukelt vanwege die verhoogde stoep en dan met je slaap op een afgeslepen fliebertje valt. Waarom blijft dat nou zo maar bestaan? (Gelukkig vielen de verwondingen van de mevrouw boven mee.)
Resume na alle voors en tegens: de enige die verantwoordelijk is voor alle opwinding, ophef, verwardheid, verheerlijking en noem maar op is......
'De Mens'. En die zie je genoeg op de brug, dus goed uitkijken allemaal.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om alles gelijkvloers te maken:
Fietspaden lager slijpen (er zijn machines die het hele asfalt-laag in een klap weghalen) of de autoweg ophogen.
En die flibbertjes lijken mij echt gevaarlijke en onverantwoord. Ik zou zeker niet op ze willen vallen want dan ben ik meteen ook opengesneden. Het lijkt alsof ze van ijzer zijn gemaakt.
Je kunt niet zomaar in een brug gaan lopen hakken en breken. Dan snap je overduidelijk niet hoe zoiets werkt.
Iedereen heeft haast tegenwoordig. Je moet gewoon achter elkaar blijven fietsen en niet willen passeren. De fliebertjes zijn echter ondingen en er zijn er al weer heel wat stuk.
Ik snap het werkelijk niet, heb nergens last van. Maar ja, ik fiets dan ook maar 12,5 km per uur..........
Vergevingsgezind ontwerpen ... ofwel: kleine foutjes mogen geen grote gevolgen hebben.
Fiets je daar in je eentje zal het inderdaad wel meevallen, maar als het drukker wordt heb je je aandacht vooral nodig bij andere verkeersdeelnemers. Ook nog letten op allerlei obstakels wordt dan lastiger. En vooral van senioren is bekend dat obstakels kunnen verdwijnen in het bifocale deel van de bril.
Zoals ook Goudappel al vaststelde: een klein stuurfoutje wordt daar genadeloos afgestraft.
En het belachelijke is dat je er met je scooter ook nog overheen moet laat die dan in ieder geval over de rijweg gaan nee hoor een bekeuring uitdelen als je niet over het gele vlak gaat echt zaanstad weer.
Eh, nee. Er staan geen borden, dus er rust geen enkele verplichting om gebruik te maken van de verhoogde fietspaden. Dat is ook aangegeven in de raadsinformatiebrief over de openstelling van de fietspaden. Fietsers mogen gewoon gebruik maken van de rijbaan. Dus brom- en snorfietsen ook.
Als je als enige 12,5 km per uur fietst, ben jij het gevaar. Dan moet je ingehaald worden en ontstaan er problemen. Of er moet op de brug een maximum snelheid van 12,5 km ingesteld worden.
Kijk, dat bedoel ik. Gewoon rustig aan doen en goed uitkijken. Achter elkaar blijven, niet inhalen. Probleem opgelost (denk ik)
Dat is juist een van de problemen, men gaat inhalen en daar is het te smal voor....
Auto te gast! (Met handhaving en met een bobbel zodat auto's je niet kunnen inhalen)
Klaarblijkelijk is het fietspad te smal. En dan kom je in hele vreemde constructiezaken terecht. Zomaar afslijpen kan niet en ook het middenstuk verhogen zal de constructie niet fijn vinden. En dan blijven eigenlijk maar 2 opties over: Een nieuw gelijkvloers brugdek met de nodige kosten, ben benieuwd welke partij dat aandraagt, of een afsluiting voor autoverkeer en de brug alleen open voor het OV en nooddiensten en verder het fietspad het fietspad laten en de complete straat als fietspad aanmerken.
Wat maakt de gemeente Zaanstad er een pijn hoop van met die fietspaden in zaandam.doe alles gelijkvloers
Dieptriest, maar weer geheel in de lijn der verwachtingen.
Kennelijk moeten er in Zaanstad eerst doden vallen (zoals bij die andere bruggen...) voordat er door wethouders echt verantwoordelijkheid en adequate maatregelen worden genomen...
en de gemeenteraad keek toe, mopperde wat en liet alles begaan
De gemeente wordt geregeerd door ambtenaren, die bedenken dit soort wegen.
(Om het niet ingewikkeld te maken, ik ben Jan-jacob de Vries.)
Ik was die dame , en gelukkig is het met een sisser afgelopen, nog wel pijn in nek en benen .
Maar het had erger gekund .
Hallo.
Ik was als eerste bij u.
U "vloog" 2 a 3 meter voor mij zo over uw stuur.
U wilde steeds opstaan maar raade u aan te blijven liggen.
Omstanders belden 112, en ik heb de bekende die op het teras zat geroepen en die is er ook bij gekomen.
Er was ook een vrouw bij die EHBO had en ik heb "slechts" kinder ehbo.
En ik had een belangrijke afspraak.
Ik hoor dat het redelijk met u gaat.
Maar nog wel pijn in nek.
Blij dat u toch bent blijven liggen en een ambulance is gekomen.
Ik ben dus weggegaan toen alles onder controle leek.
Fijn dat het niet erger is afgelopen.
Ik zag het voor mijn ogen gebeuren ik schrok er wel van en ben ook er bij blijven staan op de burg die vrouw met die rode fiets
Stel je alsjeblieft de gemeente per brief aansprakelijk voor de alle schade? Een nieuwe broek is het minste wat ze voor je kunnen doen. En hier zijn de omstandigheden zó duidelijk, dat ik denk dat je goede kans van slagen hebt.
Samen met Jan de Laat hebben we er alles aan gedaan om het voor de fietsers veilig te maken. Na de feestelijke opening op een vrijdagmiddag door gedeputeerde Olthof en wethouder Slegers en zaterdag 10 ongelukken verder is het fietspad direct afgesloten en is er een auto te gast situatie gecreëerd. Gevolg….? Geen ongevallen meer.
Op voorspraak van wethouder Slegers met ‘stoom en kokend water’ moet en zal, dwars tegen deskundigen zoals de Fietsersbond, de Politie en bureau Goudappel in het fietspad weer gebruikt worden. Ziek word ik van dit dram gedoe !
Goh, wie had dat nou verwacht ... na alle adviezen van Fietsersbond en Goudappel die in de wind geslagen zijn 🤔?
Mijn oplossing:ik ga gewoon niet over de Wilhelmina brug,die mijd ik consequent. M'n lijf is me te lief!
Waarom niet de hoogte gelijk met de rijweg maken en fietsers als hoofdgebruiker markeren
Auto te gast maken.
Dan zou het brugdek vervangen moeten worden, of de rijbaan opgevuld (als dat al mogelijk is qua gewicht). Dat is een dure oplossing. Goedkoper zou zijn om de poller weer aan te zetten, zodat de verkeersdruk van automobilisten omlaag gaat, en het fietspad als voetpad te markeren en van de rijbaan een fietsstraat te maken. Dicht bij uw oplossing, maar haalbaarder.
Helemaal goed Cees.
Alles gelijk vloers, met brede witte strepen.
Mijn idee, doen!
Fliebertjes of flabbertjes, signaal geel geverfd of niet. Ik vind het fietspad over de Wilhelminabrug heel vervelend om over heen te fietsen. Het is, of het oogt in ieder geval te smal.