Van zaterdag 15 april 01.00 uur tot en met maandag 17 april 05.00 uur werkt ProRail aan het spoor ter hoogte van de Vincent van Goghweg in Zaandam. Zowel het verkeer als omwonenden kunnen hier overlast van ondervinden.
Tijdens de werkzaamheden is de Provincialeweg ter hoogte van de spoorwegovergang afgesloten voor al het verkeer. Met gele borden langs zowel de weg als het fietspad wordt er een omleidingsroute aangegeven. Het verkeer wordt omgeleid via de Leliestraat, Heijermansstraat en Vincent van Goghweg.
Mocht je met het openbaar vervoer willen reizen, hou er dan rekening mee dat deze waarschijnlijk een gewijzigde dienstregeling hebben. Plan je reis vlak voor vertrek via de reisplanner.
Bij de werkzaamheden worden spoorstaven (rails) in de spoorwegovergang vernieuwd. De werkzaamheden, die ook in de nacht zullen plaatsvinden, gaan gepaard met geluid. ProRail probeert overlast zoveel mogelijk te beperken door bijvoorbeeld de machines en lampen niet langer aan te zetten dan strikt noodzakelijk.
Foto’s: Michel Schermer
O van Sluis
Voor zover mij bekend vond NS-mijn werkgever- toen een dubbelsporig viaduct niet noodzakelijk qwa dienstuitvoering, immers treinen van v Zaandam naar Purmerend voegen uit vanaf spoor richting Alkmaar en hebben een bocht te nemen daardoor is er -mede- een snelheidsbeperking ingesteld.
Treinen van Purmerend naar Zaandam moesten invoegen via de beide sporen Zaandam-Alkmaar vv en dat zorgde voor vertraging in de dienstregeling.Dit in dienstregeling die bepaald/beperkt werd door de gegarandeerde brug openingen Hembrug voor passerende zeeschepen
Bij aanleg Hemtunnel en bouw nieuw NS station Zaandam werden er meer sporen aangelegd en via de Fly over Provincialeweg kregen die treinen vanuit richting Purmerend een "eigen" rijweg naar het perron Zaandam.
Nog steeds een gemiste kans om het viaduct destijds direct "dubbelspoor" uit te voeren. Na het zware treinongeluk in 1993 heeft NS maximaal 40km/u ingesteld op het baanvak bij de overgang. En toeval of niet, daarna zijn er geen ongelukken geweest.
Dat is inderdaad toeval.
Het ongeluk in 1993 is veroorzaakt door een malloot in een auto die met hoge snelheid de gesloten spoorbomen, en de trein, ramde.
Dat kan je de NS niet kwalijk nemen.
Later zijn er extra waarschuwingslichten geplaatst bij de overweg. Het is nu een compleet lichtfestijn.
Ondanks dat zijn er nog steeds automobilisten die pas laat opmerken dat de spoorwegovergang gesloten is.
Vraag de omwonenden er maar eens naar.
Daar is geen kruid tegen opgewassen..
In 1975 wilde de NS al een dubbelsporig viaduct.
Echter wilde de gemeente Zaanstad en de Provincie Noord Holland dit niet.
En het Rijk stelde geen geld beschikbaar, met de bekende gevolgen van dien.