Het hyperlokale nieuwsplatform Dichtbij stopt voor 1 april van dit jaar.

Wat erna komt is onduidelijk, eigenaar TMG wil “nieuwe hyperlokale initiatieven ontplooien onder sterke hoofdmerken”.

De site stopt in Noord-Holland omdat “Dichtbij als geheel al een aantal jaren een negatieve bijdrage levert aan het resultaat” (in gewone-mensentaal: ze maken verlies).

Optie 1: zaankanter.nl
Omdat Telegraaf Media Groep (TMG) ook eigenaar is van Dagblad Zaanstreek en huis-aan-huisbladen De Zaankanter en De Krommenieër, zou een optie zijn om die media sterker online te profileren. Wie nu naar www.zaankanter.nl surft komt al bij Dichtbij terecht.

zaankanter

De sterke punten van Dichtbij: 112-nieuws, persberichten snel doorplaatsen, nieuws uit sociale media halen en ruimte bieden aan ‘meeschrijvers’, zouden dan op de één of andere manier ingepast kunnen worden in die titels. Nu wordt het nieuws uit de huis-aan-huisbladen al doorgeplaatst op Dichtbij.

Optie 2: Dichtbij 2.0 (of Vandaag.nl)
Dat het Noordhollands Dagblad met liefde een soort Dichtbij 2.0 gaat maken, lijkt uitgesloten. Toen Dichtbij ruim vijf jaar geleden begon, waren ze woedend bij de krant. Het moederbedrijf TMG zou ze namelijk gaan beconcurreren via Dichtbij. Bovendien vonden ze dat zij op het idee gekomen waren door Webregio – een soort voorloper van Dichtbij – te kopen. Mede op de fundamenten van Webregio bouwde Dichtbij-hoofdredacteur Bart Brouwers zijn hyperlokale platform.

Dat Dichtbij elders in het land zou beginnen vonden ze niet zo’n probleem, maar in hun eigen verspreidingsgebied? Om Dichtbij dwars te zitten, begon het Noordhollands Dagblad met Vandaag.nl – een soort kopie van Dichtbij. Het platform werd geen succes en is uiteindelijk in het gehate Dichtbij opgenomen.

vandaag_dichtbijDe site van Dichtbij.nl of van een opvolger moet in ieder geval behoorlijk op de schop. De huidige site is hopeloos verouderd.

Optie 3: een nieuwe uitgever
De plannen zouden vooralsnog ‘vaag’ zijn. In andere plekken in Nederland zijn de plannen duidelijker. In Brabant en de omgeving van Den Haag gaat men zelfs door, in Utrecht is het huis-aan-huisblad dat daar ook Dichtbij heet, verkocht aan de lokale site DUIC. Ook ex-Dichtbij’ers of ex-Webregio-mensen zouden wel eens op dat idee kunnen komen. Of huis-aan-huisbladuitgever Rodi (Zaanstreek op Zondag, Zaans Stadsblad).

webregio_home2

Optie 4: Dagblad Zaanstreek lokaler online
“Nieuwe hyperlokale initiatieven ontplooien onder sterke hoofdmerken” kan natuurlijk ook door allerlei Dichtbij-elementen door Dagblad Zaanstreek online te laten doen. Dus sneller, meer, gratis, 112, sociale media… De huidige site van het NHD kan zoiets overigens helemaal niet aan. Het is vooral een online krant met krantenartikelen en krantenjournalisten.

Optie 5: niks doen
Niks doen is altijd een optie. Je kan gewoon hopen dat de lezers en adverteerders van Dichtbij vanzelf naar Dagblad Zaanstreek, De Zaankanter en De Krommenieër overstappen. Of naar Rodi, Google, Facebook, Zaanradio, Oogop of De Orkaan.

De voornaamste activiteiten van TMG zijn ook helemaal niet op online gericht. Daar denken ze vooral in papier. Eind december werd Promille Media opgericht, samen met andere regionale uitgevers:

“BDUmedia, NDC Mediagroep, Media Groep Limburg en Holland Media Combinatie vormen vanaf 1 januari 2016 één loket voor de nationale adverteerdersmarkt voor regionale dagbladen: ProMille Media. Per 1 februari worden de huis-aan-huiskranten van de betreffende uitgevers hieraan toegevoegd. Daarnaast worden op korte termijn de online merken opgenomen in het portfolio.

promillemedia

Promille een club die met de Persgroep (AD, Wegener) moet concurreren (zo denken ze bij TMG: vooral ergens tegen, zelden ergens voor). De volgorde is veelzeggend: kranten, huis-aan-huiskranten, en dan pas de online merken (zo denken ze bij TMG: in print).

Optie 6: De Orkaan overnemen
Die maakt geen verlies… (en denkt niet in print).