De stad OP DE KAART zetten! Dat wil toch iedereen?
In 1999 werd onze stad nog gemarket als ‘Zaanstad, top van de Randstad’, maar er moest brood chiazaad, gojibessen en tarwegras op de plank komen en ZNSTD werd geboren. Met daarnaast Zaankanters die zichzelf op grote banners door de stad terugzien als ze bereid zijn te betalen voor de titel ‘Zaanmaker’.
Het levert in ieder geval een hoop creatieve Audi’s, BMW’s, trendy vintage-brillen, ruitjespakken en Italiaanse kalfslederen schoenen in felle kleuren op.
ZNSTD is daarin niet de enige. Elke stad is zo hard bezig met het zichzelf ludiek OP DE KAART te zetten, dat ons land dichtslibt. Wij brengen wat malligheid OP DE KAART in kaart.
Laten we beginnen met de letterkunstenaars waarvan wij vermoeden dat de slogans uit dezelfde koker (Teldesign) komen als die van ZNSTD (kostte een ton):
- HarDEnberg
- AlKmaAr prAchtStad
- M&. Maak het mee!
Om eerlijk -en dan zijn we dus heel even heel eerlijk- te zijn, snappen wij het niet. De hoofdletters van Hardenberg vormen HDE. Er zal een diepe boodschap in liggen? Alkmaar geeft ons ALKAAS. Alles kaas? Waarschijnlijk wel. Leuk. Het &-teken van Emmen is kort en goedkoop. Maar dan moet je er niet ‘Maak het mee’ achteraan gooien, daar gaat je winst!
Dan zijn er de plekjes die het rijmwoordenboek van Hazes geleend hebben:
- Dedemsvaart, uw aandacht waard
- Ik heb een band, met Schouwen-Duiveland
Kippenvel…
En de duurbetaalde minderwaardigheidscomplexen:
- Vlagtwedde, de op één na mooiste gemeente
- Harlingen heeft wad
- Er is meer in Groningen … Veendam
- Losser, leuker dan je denkt
Hierbij kan aangetekend worden dat Harlingen ook geplaatst zou kunnen worden bij ‘de spitsvondigen’. Maar Veendam… Na ‘Er is meer in Groningen’ volgen drie puntjes… De doelgroep die eventueel open zou kunnen staan voor Veendam haakt af na het tweede puntje… Dit betekent dat zij massaal voor Groningen zullen gaan. Of zijn wij nou gek… (De Gekste!).
De zichzelf overschattende plaats is dan weer het andere uiterste:
- Roermond, that’s all you need!
Tsja…
En dan komen we onvermijdelijk bij een der sterkste prikkels. Sex sells:
Natuurlijk is het een kwestie van het leggen van de klemtoon en een dirty mind, maar toch… (wellicht mikt Haaksbergen op de gay-scene?)
Al you need
Leiderdorp Amersfoort en Noordwijkerhout beroepen zich op ’n hart: ze zijn er één of ze beschikken over een kloppend exemplaar.
Zonder iedereen af te willen troeven: ZNSTD bestaat uit: niet 1, niet 2, niet 3, niet 4, niet 5, niet 6, maar… uit 7 harten! Dat maakt ons: leuker dan je denkt, een stad waarin je zin krijgt, een ster… kortom: het is all you need.
Toolkit
In het kader van burgerparticipatie kan je zelf aan de slag als citymarketeer, hier vind je de toolkit -was daar nou geen Zaans woord voor te bedenken?-
Amsterdam schijnt succesvol te zijn met de onzin kreet 'Iamsterdam', maar die doen er ook wat mee. Je komt deze slogan op alle toeristische plekken levensgroot en driedimensionaal tegen. Altijd goed voor een exclusief fotomomentje. Gelukkig hebben wij daarvoor de opgeblazen klomp op de Zaanse Schans al. Hoewel ZNSTD met koeienletters in de ontdempte gracht zou nog zo gek niet zijn. Leuk voor de toeristen en de kinderen, misschien met verlichting erin. De meeste gemeenten met een minderwaardigheidscomplex voegen iets toe aan de naam van hun plaats. Opvallend is dat brgmstr Fbr het nodig vond om van Zaanstad juist iets af te halen: ZNSTD. Misschien met de gedachte 'less is more'? Het voordeel is wel dat je ZNSTD sneller twittert dan Zaanstad.
Erg leuk overzichtje, Merel. Dank!
Dank!
Ook fijn: Eenmaal, andermaal, Stadskanaal!
:-)! Ook fijn: met de Zaanmaker toolkit kunnen we het ook zelf doen!
Wordt er bij Alkmaar niet gewoon Kaas bedoeld? De hoofdletter A is omdat het een plaatsnaam is. De l is ook maar gewoon een kleine letter. Maar hij is wel verwarrend inderdaad. Leuk stuk om te lezen weer.
Dank, Ik denk dat je gelijk hebt over Alkmaar.