We hadden het nieuws een beetje gemist. Waarschijnlijk ook omdat Zaanstad geen persbericht had gestuurd over hun klassering bij de Fietsgemeente van het jaar 2024.
Zaanstad scoorde ‘laag’ in vergelijking met andere gemeenten. Dat geldt trouwens ook voor Oostzaan, Landsmeer en Amsterdam. Wormerland scoort gemiddeld.
Zaanstad dankt die ellendige positie onder meer aan de ‘omrijd-factor’ waar weinig punten worden behaald. Boven een voorbeeldje: een lange periode en ver omrijden bij de Slachthuisstraat. Onder: een paar jaar omrijden bij de Korte Hogendijk. Helemaal onder: permanent omrijden bij Oostzijde door afsluiting voor fietsers.
Bekijk de hele uitslag bij de Fietsersbond.
Door Piet Bakker. Informatie van Fietsersbond. Foto’s: De Orkaan en Valentijn Sessink.
Zaanstad pretendeert een vorm van "samen houden wij Zaanstad schoon etc "maar dat is allëën maar een gedachte van de ambtenaren zelf.
Op reakties van burgers wordt totaal niet gereageerd of wordt zonder goede redenen afgewezen.
Voorbeeld ; Overbrugging Vledderdiep en Hoendiep ligt al een paar jaar als oud vuil erbij. Wordt er iets aan gedaan ? NEE.
Schoonhouden van trapopgang Vledderdiep nabij nr. 36 wordt niet gedaan. Wordt afgedaab als "is privé-terrein en niet onze verantwoording. Welke ambtenaar verzint zoiets. Werd altijd gedaan, na verzoek, door gemeente Zaanstad.
Wordt tijd dat men zich echt eens buigt over de echte en storende problemen. De genoemde afsluitingen spreken daarbij boekdelen.
Dus ; Zaanstad wordt eens wakker.
Maar welke maatregelen gaat Zaanstad nu nemen om te zorgen dat Zaanstad wel de beste fietsgemeente van Nederland wordt? Actie, actie en actie!
Natuurlijk gaat de gemeente geen prive terrein onderhouden, dat zou mooi zijn.
Dat begrijp ik zelf ook wel, maar dit is GEEN privéterrein, mede door het feit dat de gemeente Zaanstad dit al die afgelopen jaren WEL heeft schoongehouden, na een belletje van de bewoners. Zou het dan plots nu WEL een privéterrein zijn??? Dacht het niet. En zo ja, weten de bewoners dit dan, NEE dus.