Zaanstad staat op de kaart. De eerste gemeente waar ‘officieel’ de vierdaagse schoolweek wordt ingevoerd.
Vanavond praten de schoolbesturen van Agora en Zaan Primair met raadsleden over ‘het lerarentekort op de basisscholen in Zaanstad.’
De primeur is voor de leerlingen van groep 5 van De Spiegel (a.s. vrijdag), de Kernschool (vanaf 12 november de maandagen vrij) en één groep van de Koogse vestiging van Dynamica XL.
Het is geen openbare bijeenkomst. Agora en Zaan Primair willen toelichten wat ze tot nu toe gedaan hebben om het probleem op te lossen.
‘Verbaasd en geschrokken’
Helemaal als donderslag bij helderde hemel kan het plan niet zijn gekomen. Op 17 juli bij de aftrap van de 150-dagen-toer van het nieuwe college kondigde Zaan Primair-voorzitter Niko Persoon al aan dat een tekort van enkele tientallen leerkrachten dreigde. Zijn suggestie was om net als in Amsterdam leerkrachten tegemoet te komen met bijvoorbeeld een een ruim budget voor scholing. Onderwijswethouder Gerard Ram was gedecideerd: dat ging niet gebeuren, daar was geen geld voor.
Amsterdam zorgt niet alleen beter voor haar onderwijzers, ze werkt ook harder om ze binnen te halen. De Amsterdamse actie om in Zaanstad leerkrachten te werven verraste Zaanstad onaangenaam, maar daar bleef het dan ook bij.
Op 20 september stelde Eylem Köseoglu (PvdA) actualiteitsvragen over de vierdaagse schoolweek, zij had “met verbazing” kennisgenomen van de plannen.
Wethouder Ram zei tijdens die bijeenkomst zelf ook “verbaasd en geschrokken” te zijn van de aandacht, maar gaf de schuld aan de media die “de nuancering” uit het oog hadden verloren, er was namelijk geen sprake van dat die vierdaagse schoolweek zou worden ingevoerd omdat alle vacatures waren vervuld. Een maand later werd bekend dat de vierdaagse schoolweek er toch kwam.
Ram beloofde in september te onderzoeken welke maatregelen er konden worden genomen, (dure) inhuurkrachten was één optie (twee maanden daarvoor was daar geen geld voor), maar de raad moest dan zelf met extra geld over de brug komen. Welke andere maatregelen genomen zouden kunnen worden, bleef duister.
Waarom worden bij ziekte en zeerte geen mensen van de kinderopvang zoals freekids ingezet? Laat de onderwijzers ieder een les voor de uitgevallen leraar overnemen. Rekenen, lezen, die dingen. De kinderopvang verzorgt een leuke handvaardigheidsles of bewegingsles, dansen, zoiets, voor de klas die dan even zonder leraar zit. En dan rouleren.
Geen kinderen de dupe en geen ouders in paniek. Vergt wat flexibiliteit maar moet te doen zijn.
Lossen we het probleem daar mee op? Op de basisschool heeft volgens mij iedere leraar(es) een eigen klas. Kan dus niet even een uurtje bij een andere klas les geven om daarna weer terug te keren. En v.w.b. flexibiliteit, wie gaat die organisatie op zich nemen? Wie betaald deze mensen van b.v. de kinderopvang? Bent u als ouder happy met bewegings-les voor uw kind i.p.v. rekenen of taal? Maar dan ook niet zeuren als blijkt dat uw kind weer problemen met rekenen of taal heeft op de middelbare school waar hij qua dans een 10 kan krijgen als dat vak gegeven zou worden.
Vooropgesteld zie ik het liefst een gekwalificeerde leerkracht voor de klas. Maar ik probeer een noodoplossing te bedenken die beter is dan de kinderen naar huis te sturen. En als je mijn idee goed gelezen hebt, begrijp je dat ik op die nooddagen juist WEL taal en rekenlessen wil laten doorgaan. In alle klassen. De personeelsorganisatie ligt wat muj betreft in handen van degenen die dat nu ook doen. En de kosten komen uit de pot waarvan nu geen invalkracht wordt betaald. In plaats van dus. Zo kan hopelijk de schade in de vorm van leerachterstanden meer beperkt worden dan door een hele schooldag te skippen.
In Amsterdam wordt De zoete inval ingezet. Een groep bevodocenten, muziek-en dansleraren die voor een dag een creatief programma aanbieden. Superleuk, alleen is dit geen structurele oplossing.
Mocht het zover komen dat kinderen straks naar bijles moeten, omdat zij belangrijke lessen hebben gemist, dan moeten de gemeente en schoolbesturen deze lessen betalen voor ouders met een minder dikke portemonnee.
Mijn vriendin werkte tot minder dan tweee jaar geleden bij Zaan Primair (met een tijdelijk dienstverband zonder uitzicht op een vast dienstverband). Aan het einde van het schooljaar gaf ze aan dat ze graag wilde blijven, maar doordat er niet aangegeven kon worden of dit mogelijk was is ze maar alvast ergens anders gaan solliciteren. Dit in Amsterdam, en hier is ze direct aangenomen met uitzicht op een vast contract, wat ze inmiddels heeft gekregen.
Enige tijd na haar sollicitatie werd ze weer teruggebeld door Zaan Primair dat er toch plek was en ze een tekort aan leerkrachten hadden. Dat hadden ze natuurlijk al eerder kunnen bedenken.
Ze werkt nu naar volle tevredenheid in Amsterdam en is voorlopig niet van plan om terug te gaan naar Zaanstad. Ik ken nog een identiek geval waarbij deze persoon door een gebrek aan duidelijkheid over het dienstverband ook ergens anders is gaan kijken en nu ook in Amsterdam werkt. Als ze in Zaanstad dus echt zo zitten te springen om leerkrachten moeten ze ook maar eens beter omgaan met hun huidige leerkrachten.
Een vast contract is zó waardevol. Er spreekt ook veel waardering uit wanneer management zijn nek uitsteekt dit te realiseren.
Terecht dat het PO duidelijk maakt dat het water aan de lippen staat.
Dit jaar wordt er door de minister een effectiviteitsheffing van maar liefst 61 miljoen aan het PO opgelegd...
Regionaal zou de gemeente wellicht meer kunnen doen door nieuwe docenten te helpen met de huisvesting en eventuele parkeerkosten te compenseren.
Of Zaanprimair voldoende wervend is kan ik slechts op afstand inschatten. Er zijn wat twijfels.
Nogmaals meld ik de redactie mijn mening dat reacties onder pseudoniem niet geplastst zouden moeten worden.
"effectiviteitsheffing"... je verzint het niet...
Over de anonieme reacties: inderdaad een doorn in ons oog. Stom genoeg hebben we die bij het begin van De Orkaan toegestaan. Toen reageerde er toch bijna niemand. Reageerders moeten dat trouwens wel met een werkend mail-adres doen, anders accepteren we ze niet. Wij weten dus wel wie er reageert.
Sinds begin van dit jaar accepteren we geen nieuwe anonieme reageerders meer, maar voor diegenen die al langer actief zijn willen we de spelregels niet halverwege veranderen. We proberen het af te bouwen, maar voorlopig blijven er dus wel af en toe anonieme reacties verschijnen, zolang ze verder binnen de regels zijn laten we dat zo. Als iemand over de schreef gaat is het afgelopen.
Kijk toch eens naar het beleid van die schoolbesturen zélf!
Er blijft geld op de plank liggen, met geld geïnvesteerd waarvoor het niet bedoeld is, beknibbeld en uitgegeven op/aan de verkeerde dingen en de bestuursleden zijn de eersten die met hun vinger naar 'de overheid' wijzen wanneer er kritische geluiden komen.
meneer of mevrouw Hallo. Als u even terug gaat in de discussie zult u zien dat het knelpunt in Zaanstad, maar ook in Amsterdam, niet is dat er geen geld is om leerkrachten te betalen. De mogelijkheden voor de aanwezige leerkrachten om meer uren te werken zijn op. Er zijn te weinig sollicitanten om de vacatures te vervullen. De personeelsleden in de scholen die niet direct lesgevende taken hebben zijn ook al ingezet. Dat kan niet oneindig doorgaan. Wat kunnen we daar aan doen, wat kan de gemeente daar doen om schoolbesturen te ondersteunen. Dat is de vraag waar het over gaat.
Als voormalig leerkracht kan ik u melden dat het wel degelijk met het beleid en geld te maken heeft dat er te weinig leerkrachten zijn. Afgestudeerden rennen binnen enkele jaren allemaal weer hard weg uit het onderwijs. Waarom? Het lage salaris vond ik nog wel meevallen, maar die werkdruk en de werkomstandigheden (oude gebouwen, gebrek aan materiaal, geld, middelen om je werk goed te kunnen doen, etc) zorgden er voor dat de lol er al snel van af was, hoor. Ik heb geen moment spijt dat ik weg ben gegaan uit het onderwijs. Wist u dat er van de klas waarmee ik ben afgestudeerd nog slechts 40% in het onderwijs werkt? Besturen moeten eerst zelf eens hun zaakjes op orde hebben, voordat ze gaan wijzen naar de overheid. Die pompt er genoeg geld in, hoor. Het is alleen jammer dat dat meestal niet geoormerkt is.
Ik wil best solliciteren, maar dan moet het salaris eerst in de buurt komen van wat ik in het bedrijfsleven verdien. Ik kan er niet bij hoe weinig wij leerkrachten betalen terwijl zij onze toekomst opleiden.
Zaanstad, wethouders, ambtenaren enz. het blijft de top van top tien van de humorlijst halen. Of ze wisten het niet of ze dachten dat het wel meeviel of er was geen geld of er was toch wel weer geld. Humor pur sang!