Wie oud, slecht ter been of invalide is een taxi zoekt, heeft het niet makkelijk bij station Zaandam. Ook voor toeristen met zware koffers is het vinden van een taxi een uitdaging. De taxistandplaats is ver weg, lastig te bereiken en moeilijk te vinden.
In de buurt van het station Zaandam zijn drie goede plekken waar taxi’s zouden kunnen staan, en één slechte. Om niet geheel duidelijke redenen is in Zaandam voor de slechtste locatie gekozen.
Het busstation (1), het terrein bij het Ebbenhout aan de westkant van het station (3) en het terrein waar vroeger De Zweed stond (3) zijn dichter bij het station en beter te bereiken. De huidige taxistandplaats bij de Stationsstraat / Noordsche Bos (4) is met afstand de slechtste plek.
Bij het afzetten van passagiers maken taxi’s ook wel gebruik van plek 2 en 3. Het busstation (4) is verboden. Wie een taxi neemt vanaf het station staat een hele reis te wachten.
In het station staan de blauwe NS-borden met “taxi”, maar daarbuiten staan alleen de kleine bronskleurige bordjes van Zaanstad. Naar de officiële taxiplek gaan twee routes.
De eerste is via trap of lift naar het busstation en dan via zes (!) zebrapaden naar de taxiplek aan Noordsche Bos. De alternatieve route loopt via Stadhuisplein, via roltrap/lift en dan links naar fietsenstalling, daar doorheen lopen naar het Noordsche Bos. In beide gevallen: lang en lastig.
Dichterbij en handiger zijn Ebbenhout en het terrein van De Zweed. Ebbenhout is prima te bereiken via loopbrug en roltrap. De Zweed heeft als voordeel de omvang – het is een enorm terrein waar niks gebeurt – maar als nadeel dat het niet handig te bereiken is. Snel is via de ijzeren trap van 42 (!) treden, maar omlopen via busstation is makkelijker.
Maar waarom niet het busstation. Dat heeft de voorkeur van de taxisector. “De Zaandamse taxibedrijven hadden liever op het busstation gestaan, maar daar is volgens de gemeente Zaanstad geen plaats.”
Geen plaats? Het busstation is zo groot als een voetbalveld. Maximaal staan er vier bussen tegelijkertijd, maar vaak minder.
Het is zo groot dat zowel Connexxion als de gemeente Zaanstad de plek gebruiken om busjes en personenauto’s te parkeren. Daar kunnen prima een paar taxi’s bij.
Ja Zaandam en taxi's.
Je reist de halve wereld rond, met een fietskar brengen ze je nog naar de plaats van bestemming 45 kilometer verderop en desnoods draagt men je. En vaak hoef je dan niet eens iets te betalen want men doet het graag!
Kom je terug op Schiphol, treintje Zaandam gaat prima en dan...
taxibedrijven betalen hoop kosten en nogs belasting,
voor me als ik minderkosten heb ik rij voorv 0,50 cent per kilometer maar ja wij komen niet uit
Zk Soeters heeft gewoon taxiplaatsen vergeten!
Helemaal mee eens. Daar komt bij dat er geen taxi's staan. Vorige week moest ik met spoed een taxi hebben vanaf de huidige taxistandplaats. Gewoon op een doordeweekse middag. Via Taxi Zaanstreek zou dat meer dan een half uur gaan duren. Heb uiteindelijk drie taxibedrijven gebeld en een half uur gewacht.
ja wij zijn niet vindbaar door klanten op de standplaats, dan heeft geen nut om daar te wachten toch
Kop op, Mariska! Als dat fijne Cultuurcluster er eenmaal is, komt alles goed! Overigens, hier op Sicilie zijn alleen krekels...
Volgende keer mag je mij bellen, Mariska. Maar da's misschien geen structureel plan voor de rest van ZNSTD.
volgen mij is een deel van de ellende veroorzaakt door de beperkende subsidie van de SRA voor het busstation waar alle ruimte gereserveerd moest zijn voor connexion.
Verder heeft zkh Soeters niet onbetuigd gelaten.
De zaak wordt nog problematischer als straks het Noordschebos volgebouwd is.
Waar gaat dan de taxi heen?
De anti auto lobby heeft zijn krachten getoond in het hele stationsgebied!
voor een fiets paleis van 1 miljoen met 3 ton jaarlijkse onkosten was wel geld maar voor een fatsoenlijke taxi standplaats was geen ruimte.