In het AZC in Ter Apel overnachten bijna elke dag meer dan 2000 mensen, en dat is meer dan het maximaal toegestane aantal. Dwangsommen richten niets uit. Daarom eist de gemeente Westerwolde waar Ter Apel onder valt nu € 75.000 per dag (in plaats van € 15.000) om het COA onder druk te zetten elders asielzoekers op te vangen. Het COA stelt dat die opvang er niet is, bij nieuwe locaties is vertraging.

Ook in Zaanstad waar de AZC-pontons aan de Gerrit Bolkade in Zaandam een mogelijke oplossing zouden kunnen zijn, is de komst van 1.000 asielzoekers opnieuw uitgesteld. Dit vanwege diverse gebreken, onder andere op het gebied van de (brand)veiligheid. Wat zijn deze gebreken precies? De Orkaan zette het op een rijtje.

Eigenlijk hadden de problemen voor 1 oktober opgelost moeten zijn. Vorige week schreven we al dat zowel het COA als de gemeente aangeven dat er stapje voor stapje vooruitgang wordt geboekt en elke week de lijst met eisen van de gemeente korter wordt.

Ernstige gebreken

Uit een brief van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland van 6 september blijkt dat ‘ernstige gebreken’ zijn geconstateerd qua brandveiligheidsniveau op zowel de Bibby Progress als de Bibby Renaissance. Zo was er geen verkeersregel-installatie aanwezig voor het veilig aanrijden van de hulpdiensten. Ook waren er op de kade geen voorzieningen voor bijvoorbeeld blusleidingen en de aanzuigleiding voor bluswater. Verder waren de kasten voor reddingsboeien en brandblussers leeg. 

Volgens de Veiligheidsregio moet ook de vanaf de kade zichtbare brede spleet tussen beide pontons afgedekt worden of met een hekwerk worden afgezet.

Belasting

De constructieonderdelen van de hellingbanen, trappen en bordessen op de Bibby’s zijn berekenend op basis van een belasting van 2,5 kN/m2*. Volgens het Bouwbesluit moeten deze echter berekend worden op 5 kN/m2 (dus een twee maal zo zware belasting).

Hetzelfde geldt voor de hekwerken van de hellingbanen, trappen en bordessen, die moeten worden berekend op basis van een belasting van 3 kN per strekkende meter. Bij de inspectie waren ze berekend op 1,5 kN per strekkende meter.

Hellingbanen

Op de pontons zijn hellingbanen die bedoeld zijn als vluchtweg bij calamiteiten op de Bibby’s. Volgens de inspectie zijn ze te glad en te steil. De hellingshoek van circa 35 graden zou voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen, waardoor het risico op uitglijden groot is.

Ook ontbreken berekeningen die de sterkte van de hellingbanen aantonen.

Matrassen

En er waren meer problemen op de pontons. Zo werkten veel drangers van brandwerende deuren onvoldoende, waardoor de deuren niet zouden sluiten. Op de dubbele brandwerende deuren bij het trappenhuis zat geen sluitvolgorde, waardoor de brandwerendheid niet kon worden gegarandeerd.

Volgens het COA is de aankleding (matrassen en bedlinnen) brandvertragend uitgevoerd, maar volgens de Veiligheidsregio tonen ze dit nergens aan.

Brandblusinstallaties

Ook ontbraken inspectiecertificaten en/of opleverrapporten van alle brandveiligheidsinstallaties, waardoor de werking van de installaties niet was aangetoond. Dit was onder andere het geval bij de brandmeldinstallaties, automatische brandblusinstallaties en ontruimingsinstallaties. 

Ten slotte waren er op enkele plaatsen geen loopsloten op deuren die in de vluchtrichting liggen. Op de Renaissance stond onder één van de noodtrappen een gasflessenopslag en een ‘enorme’ stapel verfblikken.

Stroom

Er zijn niet alleen veiligheidsproblemen. Ook de stroomvoorziening is niet zoals Zaanstad wil. Het COA wil eerst grotendeels dieselagregaten gebruiken. Zaanstad wil walstroom.

De toegangswegen tot de Bibby’s zijn eigenlijk onvoldoende. Een smal looppad, geen fietspad en een gevaarlijke oversteek. Maar dit is de verantwoordelijkheid van de gemeente zelf.


* kN/m2 staat voor Kilonewton per vierkante meter. Eén kN is circa 100 kilogram.

Door Rick Nieborg. Info uit brief, inspectierapport Veiligheidsregio en inspectierapport gemeente. Foto boven: Rick Nieborg, overige afbeeldingen uit het inspectierapport.